Gå til innhold

21" Eizo F930


Timmi

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en brukt 21" Eizo F930 som vistnokk skulle være som ny,men er veldig skuffet over skjemen.

Når jeg leser tekst dokumenter og sånt så ser det ut som skjermen kjører 60Hz men jeg har satt den til 100Hz,ser iværtfall ikke noen forskjell når jeg skrur den ned til 60Hz og så er skriften ganske difus.

Noen som har noe tips om hva dette kan komme av?

 

Hadde en Samtron 17" før og den var jo mye mere behageli og jobbe med,trodde en skjerm som vistnokk skal koste ca 12000,- skulle være mye bedre.

:no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme skjerm selv, jeg har aldri sett noen bedre skjerm enn denne. Tror ikke det finnes særlig bedre CRT skjermer, så jeg ville vurdert LCD skjerm som du syntes Eizo'en er ubehagelig å se på.

Den nye Eizo 21" koster 9000kr forresten, så jeg tviler på denne gamle vi har koster over 12000kr.

Edit, Jeg bruker aldri oppløsninger under 1600x1200 nå, og jeg bruker 100hz hele tiden, det er behagelig å lese tekst (selv svart tekst på hvit bakgrunn) når jeg setter på text mode, og bildet er sylskarpt og klart i color-mode.

Dette stiller du i fine-contrast i etc på menyen på skjermen.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

For et par/tre år siden hadde jeg en Eizo 19" (F730 tror jeg den het..?), ved innkjøp hadde skjermen akkurat samme problem som din, Eizo sin servicepartner ble da kontaktet (IT Services A Novo AS), de stilte med en bytte-skjerm levert på døren. Alt var fryd og bare bra i 3 mnd. før samme problem oppstod igjen - jeg kontaktet IT Services A Novo AS igjen - de ville da ha skjermen inn igjen til reparasjon... noe som ble gjort, og alt var igjen bra for en periode - før problemet oppstod igjen - skjermen ble så sendt IT Services A Novo AS (for tredje gang, på deres regning...). Etter dette funket skjermen fint så lenge jeg beholdt den.

 

Mitt tips er derfor, når det gjelder Eizo, kontakt IT Services A Novo AS - de vil spørre etter serienr. (finnes bak på skjermen, viss dette samsvarer med produksjons mnd/år (som også finnes bak på "alle" Eizo-skjermer) og denne er mindre enn 3 år gammel, så finnes det kanskje en mulighet(?) for at de vil se på skjermen vederlagsfritt for deg (med mindre du er meget uheldig, da service-ordninger vanligvis kun gjelder for "opprinnelig eier" <- den som kjøpte skjermen ny). Sannsynligheten for at du må fremvise noen kvittering for kjøp (som du sikkert ikke har...) er liten (de spurte ihvertfall aldri meg - sjekket som sagt kun serienr).

 

Derimot, er skjermens produksjonsdato eldre enn 3 år, kan du forsøke å bytte skjermkabel til en høykvalitetskabel (solgt gjennom de fleste seriøse webshoper), samt å finjustere skjermen ved hjelp av software som finnes på nettet... - fant ikke igjen noe nå, men vet ihvertfall at b.la. Nokia laget slikt for mange år siden.

 

Og tilslutt, skulle ingen av delene funke, kjøp en bøtte med skjermrens og vask skjermen... :thumbup:

Lenke til kommentar

OFFTOPIC: har Selv tengt på å kjøpe en 19" eizo CRT da lcd er utelukket pga fps-spilling. (ikke start en diskusjon om at lcd er minst like bra osv..) selv mener jeg at crt er bedre til spilling å det kommer jeg til å holde på helt til det kommer 0-5ms lcd-skjermer :) . noen som har peiling på hvor jeg kan få kjøpt en 19" eizo crt? finner den ikke i priseguiden :(

Lenke til kommentar
OFFTOPIC: har Selv tengt på å kjøpe en 19" eizo CRT da lcd er utelukket pga fps-spilling. (ikke start en diskusjon om at lcd er minst like bra osv..) selv mener jeg at crt er bedre til spilling å det kommer jeg til å holde på helt til det kommer 0-5ms lcd-skjermer :) . noen som har peiling på hvor jeg kan få kjøpt en 19" eizo crt? finner den ikke i priseguiden :(

f.eks: www.pw-data.no, fant dem gjennom kelkoo. For ordens skyld; ikke lagervare ser det ut som. Har selv ingen erfaring med hverken webhopen eller det spesifikke produktet!

Lenke til kommentar

har du prøvd å resette alle instillinger.

du kan manult (tipper det på denne modellen) stille inn convergens etc som vil få teskt til å se fuzzy ut ved feil instilling.

 

Det har også mye å si hvilket skjermkort du har og også om du bruker riktige kabler.. kjøp den BNC kabler som gir et noe bedre bilde enn en standard kabel

 

når det gjelder Hz er det en myte at mange tror jo høyere hz jo bedre bilde..

 

ved høy HZ blir bilde mer fuzzy og ved lav hz får en vondt i hodet..

 

ved 75 Hz vil de færreste oppdage flimring men jeg blandt annen merker det, derfor er det anbefalt å kjøre en skjerm i 85 Hz for best mulig bilde og ikke merkbar flimring.

 

sjekk selv, du kan se forskjell i lysintenisiteten på en skjerm med lav og høy HZ..

 

når det gjelder priser på skjerme stemmer nok dette, min skjerm kostet 18500 for 4 år siden,,, nå får du de til 12-13000

 

så for å oppsumere - resett alle instillinger,, kjøp BNC kabler,, kjør den på 85 HZ , la den varme seg i 1 time og begynn instillinger. (men har du eldre nvidia grafikkort vil du få dårlig resultat uansett, det merker MYE bedre på en stor skjerm enn vanlig 17")

Lenke til kommentar

Godt mulig det er noe galt med skjermen, men det er en mulighet at skjermkortet og kabelen ikke er bra også hvis du nå kjører høyere oppløsning enn tidligere. Test den på lav oppløsning hvis du ikke har gjort det og evt på en annen PC.

Jeg hadde et skjermkort som ikke takla 1600x1200 i det hele tatt, 1024x768 var helt greit, bytta det i et Matrox kort og bildet ble som det skulle være. Jeg bruker en Eizo selv, 19" F730 i 1600x1200x32bit@85Hz og er veldig godt fornøyd med den.

Lenke til kommentar

Jeg har også fått meg en gammel Eizo 21", og den er uskarp, har en form for "bølger" over skjermbildet, er blass i fargene, og klarer ikke 1600*1200 i mer enn 75Hz. Fikk vite av min far at det er mulig å manuelt stille fokus ved hjelp av et skruehull baki. Der skulle man sette inn et spesialverktøy, og manuelt skru.

 

Skjermen er forresten av en eller annen merkelig grunn mest uskarp i kantene.

Lenke til kommentar

"Skjermen er forresten av en eller annen merkelig grunn mest uskarp i kantene."

 

Det er kanskje naturlig da der er det lengst fra kanonen og til laget med phosphorfarger på skjermen. strålene fra kanonen styres av et sterkt magnetfelt og er ikke dette raskt og "perfekt" nok blir det uskarpt.

 

Kanskje en kondensator ikke er helt bra eller noen andre deler.

 

 

Til trådstarter: Ja det er sikkert noe galt med skjermen, bare send den til bake og si du ikke er fornøyde. Det er masse skjermtester ute og denne skjermen har blitt testet og vært svært skarp og perfekt.

 

(kanskje testere får perfekte utplukkete eksempler men da får de stå for reklamen)

Lenke til kommentar
Jeg har samme skjerm selv, jeg har aldri sett noen bedre skjerm enn denne. Tror ikke det finnes særlig bedre CRT skjermer, så jeg ville vurdert LCD skjerm som du syntes Eizo'en er ubehagelig å se på.

Den nye Eizo 21" koster 9000kr forresten, så jeg tviler på denne gamle vi har koster over 12000kr.

Edit, Jeg bruker aldri oppløsninger under 1600x1200 nå, og jeg bruker 100hz hele tiden, det er behagelig å lese tekst (selv svart tekst på hvit bakgrunn) når jeg setter på text mode, og bildet er sylskarpt og klart i color-mode.

Dette stiller du i fine-contrast i etc på menyen på skjermen.

Har prøvd og fin justere litt ,men får fortsatt ikke skarpt og klart bilde i 1600*1200,skriften blir veldig difus og uklar.har løst hz problemet da,det var noen driver justeringer.

Kjører bra i 1152*864 dette er det høyeste jeg kan kjøre for og ha klar og fin tekst.Har du noen flere tips på innstillinger og sånt?

Har vel prøvd det meste men,når du kjører 1600*1200 drar du ut bilde så du får full skjerm eller kjører du på det den automatskt justerer seg til?

Har radeon 9800 pro kort kan det være det som ikke klarer 1600*1200?

Endret av Timmi
Lenke til kommentar
azone Skrevet: 10/03/2004 : 10:32 

 

eln @ 10/03/2004 : 01:54)

såppas til priser å ja..    syns jeg husker det var en webshop som solgte mye skjermer o.l. noen som har url til den webshopen?

 

Mener du www.jmdata.as?

 

Ja tror det var den, men det ser ut til att sia er nede gitt :roll: . Med det samme disksjonen er igang rundt eizo lurte jeg på hvilke modeller (19") er det som er 100% FLAT?

Lenke til kommentar

Sitter med en Eizo F930 her på jobben. Må si meg meget fornøyd. Hva billedkvalitet og fargegjengivelse angår, så kan jeg anbefale denne skjermen. Jeg har prøvd den med D-Sub og BNC. Begge deler ga bra bilde, men med BNC ble det enda skarpere og mere smell i fargene.

 

Jeg skrur aldri av skjermen min. Tror faktisk at den har stått på nesten konstant i 4 år nå. Det sier litt om kvaliteten.

 

For å nevne disse brukte Eizo 21" fra JM data, så har vi bestillt 2 stk av disse. De har ikke vært gangbare i det hele tatt. Den ene hadde tydelig magentastikk, og den andre var veldig uklar.

 

Jeg anbefaler ihvertfall ikke å kjøpe brukte 21" Eizo fra JM data. De vi har fått har ihvertfall vært elendige.

 

Lurer på hva slags behandling de egentlig har fått. Min har ihvertfall stått på døgnet rundt i 4 år og har ikke hatt noe forringelse i billedkvalitet.

 

Forresten så var nypris på min 11.800,- hvis jeg ikke husker feil.

 

Kjører 1600*1200 @ 75Hz med Matrox G550 og BNC kabel

Lenke til kommentar
hassum' date='10/03/2004 : 16:48'] Sitter med en Eizo F930 her på jobben. Må si meg meget fornøyd. Hva billedkvalitet og fargegjengivelse angår, så kan jeg anbefale denne skjermen. Jeg har prøvd den med D-Sub og BNC. Begge deler ga bra bilde, men med BNC ble det enda skarpere og mere smell i fargene.

 

Jeg skrur aldri av skjermen min. Tror faktisk at den har stått på nesten konstant i 4 år nå. Det sier litt om kvaliteten.

 

For å nevne disse brukte Eizo 21" fra JM data, så har vi bestillt 2 stk av disse. De har ikke vært gangbare i det hele tatt. Den ene hadde tydelig magentastikk, og den andre var veldig uklar.

 

Jeg anbefaler ihvertfall ikke å kjøpe brukte 21" Eizo fra JM data. De vi har fått har ihvertfall vært elendige.

 

Lurer på hva slags behandling de egentlig har fått. Min har ihvertfall stått på døgnet rundt i 4 år og har ikke hatt noe forringelse i billedkvalitet.

 

Forresten så var nypris på min 11.800,- hvis jeg ikke husker feil.

 

Kjører 1600*1200 @ 75Hz med Matrox G550 og BNC kabel

Jeg er også veldig fornøyd med billedkvalitet og fargegjengivelse men det er når jeg setter oppløsninga til 1600*1200 at skriften blir litt difus i forhold til når jeg kjører på lavere oppløsning,skal dette være sånn eller?

 

Har kjøpt den hos JM Data og i annonsen stod det at den var som ny,men ble litt skuffa over at den var pussa på med slipepapir på kantene og det var en del riper på sidene. Ikke at det gjør noen på billedkvaliteten men det stod jo at den var som ny :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...