Gå til innhold

Alvorlig sikkerhetshull rammer Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå vet ikke jeg om det er rett å sammenligne et kommersielt OS med et gratis OS, selv om sikkerheten er viktig uansett.

 

Jeg er enig med han som skrev at det er bedre sent enn aldri, og hardware.no er jo tross alt en hardware side. Det er jo bare et pluss at de tar med annet stoff.

 

Men det var nå bare min mening.

Lenke til kommentar
Nå vet ikke jeg om det er rett å sammenligne et kommersielt OS med et gratis OS, selv om sikkerheten er viktig uansett.

 

Jeg er enig med han som skrev at det er bedre sent enn aldri, og hardware.no er jo tross alt en hardware side. Det er jo bare et pluss at de tar med annet stoff.

 

Men det var nå bare min mening.

Om et OS er gratis eller ikke har lite med saken å gjøre. Hvis de begge skal brukes i de samme situasjonene er det like viktig for begge at de klarer jobben godt.

 

Siden det er server-OS vi snakker om her, betyr det at sikkerhetsfeil IKKE skal tilgies på grunnlag av prisen. Hvis du skulle tilgi bugs lettere i Linux enn i tilsvarende Windows-versjon pga prisen, må det også bety at du mener at man ikke kan forvente det samme av en Linux-distro.

 

"Nei nei, det er jo gratis, så vi kanke forvente alverdens" :no: Det blir helt feil. Så lenge begge skal brukes i virksomhetskritiske systemer, må kravene være like. Ergo; en bug som gir Root-access i Linux er like alvorlig som en som gir Administrator-access i Windows.

Lenke til kommentar

GNU/linux er vell heller fritt enn gratis. Men at det er fritt betyt ikkje at det ikkje er kormersielt, tvert imot faktisk. Om eg vil kjøpe Mandrake si clusterløysing må eg ut med ca 4000$ elns. Då må nok alle forvente at dei leverer noko meir enn eit :thumbdown: OS. Men det kjem sjølvsagt fram eindel hol i linux ja, men det skal seiast at slackware hadde patcha si kjerne lenge før hw.no klarte å rapportere om den, så det blir fiksa forholdsvis kjapt og greit.

Endret av jaskorpe
Lenke til kommentar

Må bare ta med en artikkel fra dagbladet.

 

Førerløse biler som skal manøvreres gjennom hinder løype. Sitat:

STORE PROBLEMER: - Vi klarte bare så vidt å komme hit, sier lagleder C.J. Pedersen som sammen med laget stiller med bilen A.I. Motorvator. Han er mekaniker og deltids racerkjører. Bilen har slitt med en rekke startproblemer, blant annet at den starter når den ikke skal starte. For en måned siden brukte laget Windows. Nå har de gått over til Linux.

Foto: A.I. Motorvator

 

Les artikkelen HER!

Lenke til kommentar

Må arrestere denne nyheten litt. Det er noe misvisende at dere skriver 2.4.x er vuln, da dette kun gjelder opp til 2.4.24, ikke 2.4.25, som kom 18.02.2004.

 

Synopsis:  Linux kernel do_mremap VMA limit local privilege escalation

                vulnerability

Product:  Linux kernel

Version:  2.2 up to and including 2.2.25, 2.4 up to to and including 2.4.24, 

              2.6 up to to and including 2.6.2

Endret av marloz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...