Gå til innhold

Ny HD?


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg en ny HD i shuttelen (sn45g) en 120 GB holder rett og slett ikke lengere. Det burde ikke være noe plass problemer med en HD til vel. Har ikke noen floppy i maskinen så det burde fungere greit.

 

Har en WD120GB 8Mb cach og er fornøyd med den. Jeg vet ikke om den "bråker" eller ikke har ikke hatt noen flere i den. Men hva ville dere anbefalt Seagate eller WD? Når jeg kjøpte 120GB så var det liksom ingen tvil kjøp WD! Men nå virker det som om det er noe tull med WD sine disker eller noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seagate sine disker har typisk vært treige. Barracuda IV var til tider mye treigere enn konkurrentene. De nye diskene er mye bedre, men også nå har de noen svake sider mht. ytelse, selv om de også har sytrker der. Og de har lav idle-støy, men har en del lyd når de jobber.

 

WD har typisk hatt svært bra ytelse men noe mer støy. Siste generasjons WD disker har typisk fått væskelager (fluid bearling, FB), som resudserer støyen en del. Har selv to WD 250 med væskelagre som jeg synes er svært behagelige på støy. Og så er de raske.

 

Finn ut hva som er viktigst for deg. Støy eller ytelse. Siden du skal ha maskinen i stua, regner jeg med at støy er et viktig poeng. Da kan Samsung sine disker være det beste valget (se http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=5993), mes Seagate nok er det beste kompromiset. Dersom ytelse er viktigere, tror jeg WD ville vært de beste valget.

Lenke til kommentar

Skal ikke ha den i stua, men ok... Tror jeg går for seagata. Jeg bare lurte, når jeg hadde en IMB disk så var det MYE krøll med jumpere og slit rot. Hvordan er det med segataen? Skal bruke den som secundary så det burde vel ikke være noe stress.

Lenke til kommentar
Skal ikke ha den i stua, men ok... Tror jeg går for seagata. Jeg bare lurte, når jeg hadde en IMB disk så var det MYE krøll med jumpere og slit rot. Hvordan er det med segataen? Skal bruke den som secundary så det burde vel ikke være noe stress.

Sorry, tenkte litt mer enn du sa... Ser du ikke har sagt noe om hvor maskinen skal stå. Håper jeg kan tilgis... :blush:

 

Nei jeg har andri hatt problemer med jupring på WD disker, bortsett fra en ting:

 

Det er ulik jumpersetting om disken står alene eller sammen med en slave. Det betyr at dersom man som meg har en master samt en utskiftbar slave, må man sette begge diskene opp med cable select for at det skal fungere når slavedisken er borte. Da fungerer der derimot helt ypperlig.

 

Seagate har så vidt jeg husker samme setting for master uavhengig av om det er en slave tilstede eller ikke. Har ikke hatt problemer med jumpringen på disse diskene heller.

 

Har installert flere titalls maskiner med både Seagate, WD og Hitachi. Jeg har etter et større innkjøp for noen år siden holdt meg unna Seagate pga. svært lav ytelse (Barracude IV), men det skal som sagt være bedre nå. Mine favoritter er WD og Hitachi. Hitachi har nok de aller kjappeste diskene i øyeblikket, men lyden kan av noen oppfattes som litt hardere selv om den ikke er noe kraftigere enn på f.eks. WD.

Endret av Data&fisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...