Gå til innhold

Hvordan aktivere AGP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Dette er det første innlegget mitt her :thumbup:

Har syslet litt med pc'er i noen år, og nå i høst bygget jeg meg en maskin til meg selv, den 3. jeg er med og bygger. (Litt skjelven...hehe)

Har relativt bra peiling på software og generelt om hardware, men jeg har støtt på et lite "problem":

Hovedkortet mitt (ASUS A7N8X-VM) SKAL ha støtte for 8x AGP, men jeg måtte selv slå på OnBoard AGP og stille inn AGP Aperture(?) Size. Stilte det lik minnet på skjermkortet mitt (Sapphire Radeon 9800 Pro). Er ikke sikkert at dette har noe å si, men jeg antar det :blush: .

Problemet er at når jeg kjører dxdiag står det at jeg ikke har støtte for AGP. Får heller ikke slått på AGP og FastWrite i Smartgart. Kan velge det, men etter restarten er alt som før = AGP-off og Fastwrite-off...?

Har de nyeste Catalyst-driverene i skrivende stund, 3.10, men har hatt "problemet" helt siden jeg brukte 3.7.

Grunnen til at jeg kaller dette et "problem" er at jeg fint kan kjøre f.eks Far Cry demoen i 1024*768 med alle grafiske innstillinger på topp, men lurer på om ytelsen blir bedre om jeg får gjort noe med dette. Noe man skulle anta :yes:

Noe jeg tror kan være en grunn til feilen her er at hovedkortet har et innegygget skjermkort (GeForce4 MX)

Håper noen kan hjelpe meg med dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er Chipset driver installert ??

I og med at du har bygd noen Pc'er regner jeg med at du har kontroll på det.....

men....ofte er det grunn til at man ikke får AGP 8X

Skrevet

Ehh... Har nok ikke kontroll på det.. :blush:

Kameraten min har nesten identisk PC, bortsett fra at han har Radeon 9700 Pro og A7N8X-Deluxe hovedkort. Han får aktivert 8x AGP, men så har han flashet BIOS'en sin. Hvor får jeg evt. tak i disse chipset-driverne?

Håper dere holder ut med en hardware-n00b ;)

Skrevet
Har de nyeste Catalyst-driverene i skrivende stund, 3.10, men har hatt "problemet" helt siden jeg brukte 3.7.

bare får å få det på det rene, nyeste catalyst drivere er 4.2...

er vel ikke lenge til 4.3 kommer er det vel?

Skrevet (endret)
jeg måtte selv slå på OnBoard AGP

Her er det et problem, du har nok aktivert det innebygde skjermkortet ved å slå på Onboard AGP. Prøv å disable det, og se om det hjelper.

Aperture Size tilsier hvor mye av system ramen din skjermkortet skal få lov til å bruke når skjermkortminnet blir fullt. Siden skjermkortet ditt har minst 128MB ram trenger du ikke mye, en aperture size på 64MB holder nok, selv om 128MB også er greit. Størrelsen på aperture memory bør uansett ikke overskride halvparten av mengden system-ram du har. Søk med google for mer informasjon.

Problemet med AGP-off og FastWrite-off hadde jeg også før, på et nforce1 hovedkort hvor det latterlig nok ikke var mulighet for å deaktivere det integrerte skjermkortet, en GeForce2. Hvis det å deaktivere det integrerte skjermkortet ditt ikke hjelper, så er det ennå en mulighet :) Jeg fikk nemlig satt opp AGP hastigheten gjennom ATI sitt kontrollpanel, ved å ta det ett skritt av gangen. Først AGP 1X, restart, så AGP 2X, restart, så AGP 4X, restart. Jeg er ikke sikker på om jeg noengang fikk på Fastwrites.

For å sjekke om det integrerte skjermkortet ditt er aktivert kan du se etter det i device manager, eller eventuelt bare koble skjermen til det og se om det kommer noe bilde når du slår på pc'en.

Men uansett, prøv det første jeg skrev først, jeg tror nok det er roten til problemene dine.

Wow, lang post :w00t:

Thomas

Endret av Longboard
Skrevet

Om ikke noe annet funker kan du laste ned omega-drivere. Jeg har hatt meget gode erfaringer med disse driverene.. Har både fått enablet 100Hz motfor 85 før, og fast-write.

Lastes ned på Omegacorner

Skrevet

Tusen takk for alle hjelpsomme tips!

Det så ut som om jeg fikk aktivert 8x AGP med Powerstrip, men ellers ser det ut som før. Skal prøve Omega-driverne.

Bra at folk som tydeligvis har litt mer peiling enn meg er villige til å hjelpe!

:w00t:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...