Gå til innhold

Memtest86 gjorde noe rart


Anbefalte innlegg

Heisann. Håper noen kan hjelpe meg. Smått lang forklaring følger:

 

Etter å hatt problemer med grafikkortet bestemte jeg meg for å teste rammen. Downloada og brant siste Memtest86 på en cd-plate og reboota. Maskinen ville deretter ikke samarbeide med programmet på plata, og reboota seg selv hver gang programmet loada, og ingen ting skjedde. Bare en lag rekke load-reboot'er før jeg fikk ut cd'en og boota maskinen.

 

Etter det har merkelige ting skjedd. Da windows kom tilbake oppdaget maskinen plutselig en hel rekke utstyr på nytt, inkl raid-kontrollere, lydkortet på hovedkortet, kanskje hovedkortet selv og mye mer. Jeg husker ikke helt. Etter dette ville den at jeg skulle installere alle disse komponentene. Jeg tenkte, jaja. Vi får følge maskinens lyster, og mata den med noen floppyer og cd'er som fulgte med maskinen. Blant annet klarte jeg å installere en WinXP Promise FastTrack 276/378 Controller. Denne ligger nå sammen med VIA Serial ATA RAID Controller under SCSI og RAID-kontrollere på Enhetsbehandling med et gult utropstegn. Sikkert dumt gjort.

 

Etter dette ville ikke maskinen installere mer, og alt så egentlig ut som før. Maskinen funker helt greit. Når jeg da skal boote skjer det imidlertid mystiske ting. Vanlig bootskjerm er borte. Nå kommer det i stedet disse meldingene:

 

SATA378 TX2plus BIOS Version 1.00.0.34

© 2002-2005 Promise Technology, Inc. All rights reserved.

No device is found!

 

Bios is not installed

 

Etter dette blir skjermen svart igjen, og dette dukker opp:

VIA Technologies, Inc.Via VT8237 Serial ATA RAID Bios Setting Utility Version[nummer et eller annet]

Copyright © VIA Technologies, Inc. All Right reserved.

Scan Devices,Please wait...

Press <Tab> Key into User Window!

Serial_Ch0 Master: No Device

Serial_Ch1 Master: No Device

 

Så loader windows som vanlig.

 

Mitt system er MSI K8T, AMD64 3200, 1gig PC3200, Samsung 160 gig. Noen som har noen mening om hva som skjer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som om bios'en din har gått og tatt en reset, og dermed har alle de integrerte device'ene blitt aktivert. Først og fremst er ikke dette farlig på noen måte. Det du må gjøre er å gå inn i bios'en og deaktivere dem manuelt, så vil de forsvinne fra windows også, og boot sekvensen vil bli normal igjen. Disse instillingene kan som oftest stilles på under "Integrated Peripherals" i AMI bios'er, som er det hovedkortet ditt bruker.

 

Thomas

Endret av Longboard
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke nøyaktig hvordan din bios ser ut, men se om du finner noe som tilsvarer følgende:

 

1: Onboard Serial ATA RAID

(Evt. med VIA i navnet.)

 

2: Onboard ATA133 RAID

(Evt. med Promise i navnet.)

 

Så lenge begge de to meldingene du beskrev i posten din dukket opp først etter at dette skjedde, og du ikke har sett dem før, så kan begge disse trygt deaktiveres.

 

Bruker du det integrerte lydkortet? Hvis ikke deaktiverer du det også. Det skal også ligge under "Integrated Peripherals", og det heter noe slikt:

 

AC'97 Audio

 

 

Les forresten manualen til hovedkortet for mer informasjon. Det kan være lurt å gjøre seg kjent med bios'en før man går inn for å forandre ting :)

 

Håper du finner ut av det!

 

Thomas

Lenke til kommentar

Takk for svar, håper du eller noen andre med MSI K8T kan hjelpe meg litt videre med å slå av rette tingene.

 

I integrated peripherals finner jeg dette:

 

VT 8237 PATA-IDE Controller - enabled

VT 8237 SATA-IDE Controller - enabled

 

Og i undermenyen Onboard PCI CONTROLLER ligger dette:

 

LAN CONTROLLER

1394 CONTROLLER

P20378 S.ATA CONTROLLER - SATA

AC 97 ADIO - ENABLED

 

Alt virker å være enabled. Vet ikke helt hvilke av dette jeg skal disable. Jeg har jo tross alt en S-ATA harddisk, så alt skal vel ikke bort? Ellers bruker jeg onboard-lydkortet så det lar jeg altså stå på.

Lenke til kommentar

hei,

 

har samme hovedkort som trådstarter. La inn oppdatert bios for en uke siden og får akkurat samme oppstart som deg - men jeg har en s-ata disk så i det andre skjermbildet så får jeg at jeg har disk i serial_ch1. Du skriver at du også har en s-ata disk, men hvorfor får ikke du informasjon om dette i skjermbilde 2?

Gjør det noe om man får denne meldingen ved oppstart?

 

SATA378 TX2plus™ BIOS Version 1.00.0.34

© 2002-2005 Promise Technology, Inc. All rights reserved.

No device is found!

 

Hadde egentlig ikke tenkt til å tukle så mye i biosen, men hvis det er dumt å få denne meldigen ved start, av en eller annen grunn, må jeg jo gjøre noe med det.

 

mag

Lenke til kommentar

Anbefaler å kjøpe deg en floppy disk stasjon til 130,- kroner .

Så blir det mye enklere med sånne ting som memtest ,driver

disketter osv .

 

Hvis du ikke har endra ting i biosen selv ,skal du

vel legge inn "factory defaults" eller noe slikt så

slak det være likt som før .

Mulig du nå har noe slags "failsafe bios" opppsett loadet .

Lenke til kommentar

Hmm. Trodde i alle fall jeg hadde en S-ATA disk, men ser dette i AIDA32: HDS722516VLAT80 (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)

Når jeg søker på nettet ser jeg at dette er et hitachi-driv og ikke en samsung S-ATA som egentlig skulle leveres sammen med maskinen. Misforstår jeg noe, eller har jeg fått feil HD?

 

Lurer for såvidt fremdeles på hva jeg bør disable i bios (se et par poster over).

 

Edit: Etter en kjapp sjekk under kabinettet ser jeg at det visserligen står Hitachi på HD'en. Lurer på om jeg skal bli sur eller ikke. Dette er jo visserligen IDE og ikke SATA.

Endret av Larsrrrr
Lenke til kommentar

Det er denne jeg tydeligvis har fått :

 

http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=101...lAction=details

 

Men jaja. Jeg skal krangle med PSdata senere. Nå ønsker jeg bare å få bort alle de rare meldingene i oppstarten (se første post i tråden). Jeg har altså muligheten til å endre på disse greiene i bios:

 

I integrated peripherals finner jeg dette:

 

VT 8237 PATA-IDE Controller - enabled

VT 8237 SATA-IDE Controller - enabled

 

Og i undermenyen Onboard PCI CONTROLLER ligger dette:

 

LAN CONTROLLER

1394 CONTROLLER

P20378 S.ATA CONTROLLER - SATA

AC 97 ADIO - ENABLED

 

Alt virker å være enabled. Vet ikke helt hvilke av dette jeg skal disable.

Lenke til kommentar

All righty. Det gjorde susen og nå er meldingene borte.

 

Det jeg stusser over nå er at den "vanlige" oppstartssekvensen, hvor man får se status, minneoversikt, harddisker og den vanlige pakka er borte. Når jeg nå skrur på maskinen hopper han rett fra sort skjerm inn i windows.

Lenke til kommentar

Har du LCD skjerm er dette naturlig siden biosen poster ferdig

for dispalyet er initiert ferdig .

Selv har jeg satt på delay av ide initiering for å unngå dette .

Slik slipper jeg å gjette når jeg skal taste "del" for å komme inn i bios .

 

Du må vel være rimelig kjapp på fingern du og nå da :laugh:

Lenke til kommentar

Før ting begynte å klikke fikk jeg såvidt med meg bootsekvensen, men nå er det det altså ingen ting å spore.

 

Må jeg delaye noe jeg og? Prøvde å skru av noe som het "Quick Boot" men ser liten forskjell. Å skru på "Full screen LOGO show" viser bare en kjip MSI-grafikk.

Lenke til kommentar

Fant ut nå at den standard bootgreia kom så snart jeg tok bort den boot-logo-saken til msi. Må si jeg er forundret over hvordan alle disse instillingene plutselig kom på. Kan det være slik at dette er default bios settings som plutselig har kicka inn? I såfall er de default-settingsene helt på trynet, virker det som.

Lenke til kommentar
Kan det være slik at dette er default bios settings som plutselig har kicka inn? I såfall er de default-settingsene helt på trynet, virker det som.

Det er nok det som har skjedd ja, og det kan være mange grunner til det. Hvis det skjer flere ganger tilsynelatende uten grunn kan det være at det er batteriet til bios'en som er dårlig, og da bør du ta kontakt med de du kjøpte pc'en av og få et nytt. Å skifte dette er en enkel og grei prosess.

 

Ellers er det helt vanlig at integrerte ting er aktivert som standard, og derfor dukker opp hvis bios'en går tilbake til default settings.

 

En god ting har kommet ut av dette da, at du fant ut at de har gitt deg feil harddisk. :yes:

Lenke til kommentar
Gjør det noe om man får denne meldingen ved oppstart?

 

SATA378 TX2plus? BIOS Version 1.00.0.34

© 2002-2005 Promise Technology, Inc. All rights reserved.

No device is found!

 

Hadde egentlig ikke tenkt til å tukle så mye i biosen, men hvis det er dumt å få denne meldigen ved start, av en eller annen grunn, må jeg jo gjøre noe med det.

Det gjør egentlig ingenting. Det eneste er at ved å ha den kontrolleren aktivert bruker du en nærmest ubetydelig mengde ekstra ressurser i Windows, og muligheten for å få konflikter mellom forskjellige enheter øker siden Windows får en ekstra enhet å holde styr på. Det er også en sjanse for at du ikke kan overklokke FSB'en like mye.

 

Jeg må bare få sagt en gang til at det gjør egentlig ingenting. De tingene jeg har beskrevet ovenfor har bare en marginal innvirkning på systemet ditt, og sjansen for at du vil merke forskjell i Windows med kontrolleren av eller på er ytterst liten med mindre du er en aktiv overklokker.

 

Den etter min mening største fordelen du vil oppnå ved å deaktivere, er at oppstarten av systemet ditt vil gå raskere.

 

Håper avgjørelsen blir litt lettere å ta nå :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...