Gå til innhold

hardisken lager høye klikke lyder !!!


Anbefalte innlegg

Har fått et merkeleg virus tror jeg...sat og surfet på internett som vanleg

plutseleg henger alt seg opp og hardisken begynnte å lage høye merkelege klikke lyder. Lydene kommer fra selve hardisken. startet maskinen på nytt,

klikke lydene var der fremdeles og det kommer opp disk boot failure.

 

Er det hardisken som er blitt ødelagtskadet eller er det eit virus. Har en Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM. har hatt den i et halvt år nå.

Skal prøve å formatere hardisken senere idag.

 

hva **** er det som har skjedd?

 

 

[ Denne Melding var redigert av: steffe på 2002-06-27 16:06 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lite sannsynlig at et virus får harddisken til å klikke (bokstavelig talt!), da er det mer sannsynlig at den er i ferd med å streike. :sad:

 

Prøv å gjøre en surface scan. Da finner du ut om det er noen fysiske feil på disken. Også finnes det diverse programmer som kan sjekke om disken fungerer som den skal.

Lenke til kommentar

Hehe.. ikke noe virus nei. Det er nok harddisken som sliter.

Ikke bry deg om hva Ar`Kritz sier. Du skal ikke lavformatere! Det neste du gjør er å kontakte forhandleren din og klage litt. Så må du sende inn harddisken og vente noen dager/uker på å få ny. Er du skikkelig heldig sender leverandøren din en ny til deg øyeblikkelig.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-21 13:59, Ar`Kritz skrev:


Og er du uheldig får du ikke ny i det hele tatt, Evt etter en måned+! Det går jo an å anstrenge seg litt for å fikse selv!



 

Hvis du ikke vet det, så er lavformatering en så drastisk metode, at den kun bør benyttes av produsenten ved fremstillingen av harddisken.

Det lengste "steffe" egentlig trenger å gå, er å kjøre Scandisk/chkdsk. Tror ikke WD krever kjøring av feilrettings-programmer for å få retur-nummer slik IBM gjør.

 

Når en harddisk får høylytte klikkelyder, så fixer du ikke problemet ved å lavformatere disken i det hele tatt. Feilen kan like gjerne være pga. de mekaniske komponentene og da er disken død.

 

Og hvorfor skulle ikke "steffe" få ny harddisk? Den er bare et halvt år gammel!

Lenke til kommentar

FEIL, riktig svar skal være maursluker......

 

Om disken din er 6mnd er problemet relativt enket.

Klipp bort ledning 1 og 2 på IDE kabelen din om det er en 80 pins. (den røde + den på siden)

Er det en 40 pins skal du klippe ledning 1. (den røde)

 

Har hatt samme problemet og sjekket WD sine sider, der fant jeg en lang tråd som om handlet problemet.

Dette løste det for meg.

Har med selv test på HDen og gjøre.

Lenke til kommentar

Før, f.eks 1994 tiden, da kunne man lowlevel formatere disken i bios, du gjør mer enn å write 0 to entire disk, her kunne jeg velge antall sectorer og clustrer osvosv, på den åten kunne man Presse hardisker akkurat som man kunne presse floppys. Morsomt.) Husker jeg fikk opp mot 2mb inn på en 1.44 mb disk, hardisker var vel mer sensitive for sånt..menmen.

 

Synd at de har fjernet low level format for hardisken fra Bios, men med alle de rare brukere som finnes i dag er det vel nødvendig:) Dessuten kommer hardiskene ferdig low formatert fra produsent så:)

 

Tror nok jeg ville tatt backup av alle sensitive data, formatert disken og sendt den inn til bytte, selv om en lowlevel format kunne fikset feilen er det ikke vits når det er feil på den:) Hvis du har en god service avtale med din butikk så burde det ikke være noe problem å få bytte hd innen 48 timer, levert på døren:) Men hvilke nettbutikker som selger til private har vel det.))

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...