Gå til innhold

Hz? Får vondt i hodet av å se på skjermen.


Anbefalte innlegg

    har ikke nektet på at strømmnettet i norge gjør 50omdreininger i sek. men veit du kor mange ganger den passerer 0(nullpunkt) på 50omdreininger? jo det er 100 ganger, derfor 100hz og 50 omdreininger! 

 

Uhh ehh, hvor tar du dette fra, er det noe du har lært ?? (i tilfelle burde den læreren fått sparken)

 

Hva har nullpunkt med frekvens å gjøre???? 0 er bare en verdi det samme er 1234509877. Frekvensen defineres som

antall gjenntakelser av samme mønster per tidsenhet, Frekvensen på strømnettet i Norge er sinusformet.

En periode med en sinuskurve kan vi si at går slik: starter på 0 går til toppverdi, går deretter til bunnverdi og

til slutt går den til 0. Dette er det som skjer før vi gjentar det samme mønsteret på nytt. På veienn fra toppverdi

bunnverdi er verdien 0, men som sagt så er det gjenntakelse av samme mønster som definerer frekvensen, når verdien

for andre gang er null så har vi jo bare sett halvparten av kurveformen.

 

Men jeg er ikke så allt for god til å forklare slike ting så slå opp i en fysikkbok om du ikke tror meg så vil du fort se

dette.

 

Men spør everket, sett et frekvensmeter i stikkontakten eller se på noen elektroniske dignsebomser så vil

du finne ut at i stikkontakten er det 50Hz. Du kan gjærne ha din egene type frekvens, men helst ikke

prøv å overbevise andre om at den er rett. Jeg trodde alle med minimal kjenskap til elektronikk visste

at det var 50Hz i strømnettet i norge jeg. Om jeg tar titt på strømforsyningen til laptopen jeg sitter ved

så, jøss der står det at den er beregnet på 50/60Hz, altsa enten for europeisk eller amerikansk strømnett.

 

Man kan gjerne ha en sinus med offset som aldri går gjennom 0 er denne i følge deg =0Hz da??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

viss du tenker deg to perioder(to omdreininger) passerer ikke sinuskurva null 4ganger da?

(først nådd toppverdi, så krysset 0, så botnverdi, så krysset null, så toppverdi, så krysset null, så botnverd, og så på null igjen)

 

konklusjon: ingen strøm fire ganger i løpet av 2perioder(omdreininger)

 

det vil sei at f.eks lyset ville dimme vekk(blinke) 4 ganger i løpet av 2 omdreininger. Viss det hadde vert 50 omdreininger, hadde lyset blinket 100 ganger. altså 100hz.

 

Ikke kritiser meg, visst min lærer har lært meg feil!

men jeg mener dette er rett.

 

Nå snakker jeg ikke om 100 eller 160hz på en skjerm, det gjor jeg istad. Og da !trodde! jeg feil.

Lenke til kommentar
Noen (bl.a. min mor) ser ikke forskjell på 60hz og 100hz. Hver gang jeg setter meg ved en fremmed maskin er det første jeg gjør å sette opp hertzen. Jeg kan ikke fatte å begripe at noen kan sitte å se på en 60hz crt skjerm. Blir som å se på en lampe som blinker i et sett. Sick! 85hz burde bli påbudt.

da er jeg den noen :scared:

lysæra i taket blinker jo 50 ganger i sek. det sa ihvertfal elektrolærern min. rart at ikke dere hz-ryttere ikke får vondt av og sitte i normalt opplyste rom

Endret av Lautsprecher
Lenke til kommentar
viss du tenker deg to perioder(to omdreininger) passerer ikke sinuskurva null 4ganger da?

(først nådd toppverdi, så krysset 0, så botnverdi, så krysset null, så toppverdi, så krysset null, så botnverd, og så på null igjen)

 

konklusjon: ingen strøm fire ganger i løpet av 2perioder(omdreininger)

               

det vil sei at f.eks lyset ville dimme vekk(blinke) 4 ganger i løpet av 2 omdreininger. Viss det hadde vert 50 omdreininger, hadde lyset blinket 100 ganger. altså 100hz.

 

Ikke kritiser meg, visst min lærer har lært meg feil!

men jeg mener dette er rett.

 

Nå snakker jeg ikke om 100 eller 160hz på en skjerm, det gjor jeg istad. Og da !trodde! jeg feil.

Det er feil.

 

At spenningen paserer null har ingen ting med frekvensen å gjør.

Frekvensen er hvor mange perioder som blir utført i sekundet.

Lenke til kommentar
viss du tenker deg to perioder(to omdreininger) passerer ikke sinuskurva null 4ganger da?

(først nådd toppverdi, så krysset 0, så botnverdi, så krysset null, så toppverdi, så krysset null, så botnverd, og så på null igjen)

 

konklusjon: ingen strøm fire ganger i løpet av 2perioder(omdreininger)

               

det vil sei at f.eks lyset ville dimme vekk(blinke) 4 ganger i løpet av 2 omdreininger. Viss det hadde vert 50 omdreininger, hadde lyset blinket 100 ganger. altså 100hz.

 

Ikke kritiser meg, visst min lærer har lært meg feil!

men jeg mener dette er rett.

 

Nå snakker jeg ikke om 100 eller 160hz på en skjerm, det gjor jeg istad. Og da !trodde! jeg feil.

Det er feil.

 

At spenningen paserer null har ingen ting med frekvensen å gjør.

Frekvensen er hvor mange perioder som blir utført i sekundet.

er det ikke hvor mange ganger den passerer 0 i sekundet da? en periode er en omdreining. 1omdrining og 1hz er ikke d samme.

 

30omdreininger i sekundet, da passerer sinuskurva 0 60ganger i sekundet, det betyr at f.eks et lys, blinker 60ganger i sekundet siden strømmen er på 0, 60 ganger i sekundet. kaller du det 30hz eller 60hz???

 

blir litt rart visst et lys blinker 60ganger i sekundet, at da frekvensen bare er 30hz fordi at det er bare 30omdreininger?

Lenke til kommentar
viss du tenker deg to perioder(to omdreininger) passerer ikke sinuskurva null 4ganger da?

(først nådd toppverdi, så krysset 0, så botnverdi, så krysset null, så toppverdi, så krysset null, så botnverd, og så på null igjen)

 

konklusjon: ingen strøm fire ganger i løpet av 2perioder(omdreininger)

Nå trekker du inn kompliserende elementer her...

 

Joda, i teorien burde lyspæra være 'av' 100 ganger i sekundet.

...men dette har verken med omdreininger eller herz å gjøre. Og sinusbølger kun om du strekker definisjonen lenger enn jeg liker.

 

 

For det første blir pæra varm, og sender ut lys omtrent som om den var tilkoblet likestrøm.

 

 

Om vi ser bort i fra det, sender den ut energi tilsvarende produktet av strøm og spenning, altså en sin^2 bølge. Watt, kaller vi det. Og den bølgen går fra 0 til mye til 0 til mye - uten å være synderlig innom minus. Og den nærmer seg ikke 0 som en sinusbølge.

 

 

Og la oss ikke bevege oss inn på faseforskyvninger grunnet spolen i pæra, kvadratrota av minus en og andre morsomme ting. (eh? joda, det er relatert...)

 

 

Og hva dette har med hvordan en skjerm oppfører seg, vet jeg ikke.

 

 

- gråere enn vanlig -

Lenke til kommentar
er det ikke hvor mange ganger den passerer 0 i sekundet da? en periode er en omdreining. 1omdrining og 1hz er ikke d samme.

 

30omdreininger i sekundet, da passerer sinuskurva 0 60ganger i sekundet, det betyr at f.eks et lys, blinker 60ganger i sekundet siden strømmen er på 0, 60 ganger i sekundet. kaller du det 30hz eller 60hz???

 

blir litt rart visst et lys blinker 60ganger i sekundet, at da frekvensen bare er 30hz fordi at det er bare 30omdreininger?

Vet ikke om jeg skal skrive dette, da jeg fikk ganske heftig kritikk forrige gang jeg sa det :), men hertz er ett mål på frekvens, og bety egentlig bare "per sekund", selv om perioder per sekund er det vanligste, og også den underforståtte btydningen når noen bare sier 30 hertz uten å spesifisere nærmere, så kan det godt være omdreinger per sekund, eller busspaseringer per sekund, eller hva som helst annet, så om man kaller det 60 hz eller 30 hz spørs jo hva man måler frekvensen på.

 

AtW

Lenke til kommentar
  Vet ikke om jeg skal skrive dette, da jeg fikk ganske heftig kritikk forrige gang jeg sa det , men hertz er ett mål på frekvens, og bety egentlig bare "per sekund", selv om perioder per sekund er det vanligste, og også den underforståtte btydningen når noen bare sier 30 hertz uten å spesifisere nærmere, så kan det godt være omdreinger per sekund, eller busspaseringer per sekund, eller hva som helst annet, så om man kaller det 60 hz eller 30 hz spørs jo hva man måler frekvensen på.

 

AtW 

 

Ok greit nok Hz er 1/s, og man kan da definere antall ganger la oss si spenningen, kaffekoppen, sykkelen passerer 0.

Nå er det visstnok vanlig å elektronikkverden hvertfall å definere antall repitisjoner av et mønster,

i dette tilfellet er mønsteret en sinuskurve eller cosinus. En sinuskurve er ikke ferdig etter første halvperiode.

Derimot i stede for null kan man se avstanden mellom to toppunkt, i løpet av en periode er det bare ett toppunkt.

Det enkleste er kanskje å se på en cosinuskurve da den starter i toppunktet.

 

Folk kan gjærene late som strømnettet har 100Hz, men det bør man holde for seg selv. Jeg må bare si at om dere en gang

i tiden får i oppgave å konstruere filter, DSP-rutiner, forsterkere osv så vil dere ha et gigantisk problem og vil aldri

få den formelen dere leste i en eller annen bok til å virke så vær så snill, ikke prøv å få andre over til deres fantasiverden.

 

NB, AtW jeg skjønner at du bare vil poengtere at Hz bare er 1/s og s kan vare tiden av hva som helst, men husk at om

ikke noe annet er spesifisert så er Hz i elektronikkverden alltid ALLTID, regnet ut i fra antall repitisjoner av et

mønster ikke en verdi.

 

Så till slutt må jeg bare gjenta meg selv strønettet i norge har en frekvens på 50Hz husk det folkens.

Lenke til kommentar
sorry hvis dette er litt offtopic ,men jeg har denne skjermen.

 

Hvis jeg spiller i 600x800 hvilken Hz kan jeg bruke da?

Regner med du mener 800x600 (horisontalxvertikal).

 

Skjermen din klarer maksimalt 96KHz horisontalfrekvens. Teoretisk skal den da klare 96000/600=160Hz oppfriskningshastighet. Men i praksis er det en liten overhead som gjør at du ikke klarer helt dette. Tipper den praktiske grensa er ca. 150Hz.

 

Dersom du har satt opp maskinen din til å gjenkjenne skjermen som Plug-and-play, kan du velge den høyeste oppfriskninghastigheten du får lov til i Windows (dersom du bruker Windows da...) eller sette den til optimal (Windows 95/98). Hva det blir avhenger av grafikkkortdriveren, men det bør bli minst 120Hz.

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg stille opp HZ på min Panasonic SL90

 

Skjermkortet mitt er et  PCI Radeon 9000 128 mb DDr.   :blush: Vil dette ha noe å si?

Skjermen er en passiv enhet. Den bare mottar signaler fra skjermkortet. Dersom du skal endre oppfriskningshastigheten (Hz) må du gjøre dette i Windows/skjermkortdrivere. Prinsippet er det samme for alle skjermkort, men noen skjermkort har ekstra hjelpemenyer du kan bruke.

 

Du som har ATI-kort, har kanskje et ATI-ikon nederst i høyre hjørne? Om du har det kan du velge oppløsning ved å venstreklikke på dette og så velge oppløsning fra lista som kommer opp. Du blir spurt om oppfriskningshastighet når du har valgt oppløsning.

 

Om du ikke har et slik ikon, eller om noen ikke har Ati Radeon, kan du bruke Windows standarmetode:

 

1. Høyreklikk på skrivebordet/desktopen og velg egenskaper

2. Velg Innstillinger. Her kan du velge oppløsning og fargedybde.

3. Velg Avansert

4. Under "Skjerm" skal du finne muligheter til å velge skjermoppdateringsfrekvens.

 

Dersom dette ikke virker, se om du har valgt rett skjerm. Dersom det står standardskjerm, vil oppfriskningsfrekvensen være begrenset til 60Hz. Isåfall klikker du Egenskaper -> Driver -> Oppdater driver og følg dialogen og velg Plu-and-play skjerm eller den modellen du har (Panasonic SL90).

 

Lykke til! :thumbup:

Endret av Data&fisk
Lenke til kommentar

skulle ønske jeg kunne forklare hva jeg egentli mente, men det er så vanskelig å forklare, og det er så mangen som missforstår og begynner å kritisere med en gang :angry:

 

sitat:Frekvens brukes i teknikken og fysikken om noe som gjentar seg i et tidsintervall. For eksempel hvor mange ganger et hjul går rundt på et sekund, antall bølgesvingninger, eller spenning som veksler i løpet av et sekund.

 

Lyd går i gjennom luften som bølger. Frekvensen på lyden er antall svingninger pr. sek. Hertz -Hz- brukes som betegnelse på frekvens. Hertz er lik en svingning per sekund.

 

 

Eks: Bølgen har 50 svingninger pr sek. Frekvensen er 50/1=50Hz

 

altså hertz er svingninger per sekund, ikke omdreininger per serkund. En omdreining eller en periode på sinuskurva, er 2 svingninger(til toppveri, til bunn verdi og opp på null) altså 2 svingninger!

Lenke til kommentar
skulle ønske jeg kunne forklare hva jeg egentli mente, men det er så vanskelig å forklare, og det er så mangen som missforstår og begynner å kritisere med en gang :angry:

 

sitat:Frekvens brukes i teknikken og fysikken om noe som gjentar seg i et tidsintervall. For eksempel hvor mange ganger et hjul går rundt på et sekund, antall bølgesvingninger, eller spenning som veksler i løpet av et sekund.

 

Lyd går i gjennom luften som bølger. Frekvensen på lyden er antall svingninger pr. sek. Hertz -Hz- brukes som betegnelse på frekvens. Hertz er lik en svingning per sekund.

 

 

Eks: Bølgen har 50 svingninger pr sek. Frekvensen er 50/1=50Hz

 

altså hertz er svingninger per sekund, ikke omdreininger per serkund. En omdreining eller en periode på sinuskurva, er 2 svingninger(til toppveri, til bunn verdi og opp på null) altså 2 svingninger!

Kan ikke gjøre annet en å støtte denne uttalelsen!

Lenke til kommentar

har ikke lest så mange poster.. men får også selv vondt i hodet på hz under 75..

jeg ser godt forksjellen også. Hos meg er minimum 85hrz på CRT.

 

til dere som lurer på om dere trenger ny skjerm.. CRT er billig! jeg kjøpte

akkurat en liten 19" til ca 1700,- ellerno.. 17" er enda billigere

kjører 1600x1200 på 85hrz

 

kjøp dere ny skjerm, det lønner seg

Endret av zacky
Lenke til kommentar
skulle ønske jeg kunne forklare hva jeg egentli mente, men det er så vanskelig å forklare, og det er så mangen som missforstår og begynner å kritisere med en gang :angry:

 

sitat:Frekvens brukes i teknikken og fysikken om noe som gjentar seg i et tidsintervall. For eksempel hvor mange ganger et hjul går rundt på et sekund, antall bølgesvingninger, eller spenning som veksler i løpet av et sekund.

 

Lyd går i gjennom luften som bølger. Frekvensen på lyden er antall svingninger pr. sek. Hertz -Hz- brukes som betegnelse på frekvens. Hertz er lik en svingning per sekund.

 

 

Eks: Bølgen har 50 svingninger pr sek. Frekvensen er 50/1=50Hz

 

altså hertz er svingninger per sekund, ikke omdreininger per serkund. En omdreining eller en periode på sinuskurva, er 2 svingninger(til toppveri, til bunn verdi og opp på null) altså 2 svingninger!

Kan ikke gjøre annet en å støtte denne uttalelsen!

thank you :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg stille opp HZ på min Panasonic SL90

 

Skjermkortet mitt er et  PCI Radeon 9000 128 mb DDr.   :blush: Vil dette ha noe å si?

Skjermen er en passiv enhet. Den bare mottar signaler fra skjermkortet. Dersom du skal endre oppfriskningshastigheten (Hz) må du gjøre dette i Windows/skjermkortdrivere. Prinsippet er det samme for alle skjermkort, men noen skjermkort har ekstra hjelpemenyer du kan bruke.

 

Du som har ATI-kort, har kanskje et ATI-ikon nederst i høyre hjørne? Om du har det kan du velge oppløsning ved å venstreklikke på dette og så velge oppløsning fra lista som kommer opp. Du blir spurt om oppfriskningshastighet når du har valgt oppløsning.

 

Om du ikke har et slik ikon, eller om noen ikke har Ati Radeon, kan du bruke Windows standarmetode:

 

1. Høyreklikk på skrivebordet/desktopen og velg egenskaper

2. Velg Innstillinger. Her kan du velge oppløsning og fargedybde.

3. Velg Avansert

4. Under "Skjerm" skal du finne muligheter til å velge skjermoppdateringsfrekvens.

 

Dersom dette ikke virker, se om du har valgt rett skjerm. Dersom det står standardskjerm, vil oppfriskningsfrekvensen være begrenset til 60Hz. Isåfall klikker du Egenskaper -> Driver -> Oppdater driver og følg dialogen og velg Plu-and-play skjerm eller den modellen du har (Panasonic SL90).

 

Lykke til! :thumbup:

Fikk det til etter litt miksing og trikising. Fulgte ikke guiden din helt, men den var en fin ledetråd :D

Lenke til kommentar

Litt morsomt å lese et hardwareforum hvor svært mange ikke skjønner hvordan strømnettet virker...

 

Det at strømnettet har 50 Hz vekselsstrøm betyr som kjent at spenningskurven mellom de to kontaktene i støpselet i veggen følger en slags sinuskurve. I praksis medfører dette at i første halvdel av sinusen går strømmen en vei, og den andre halvdelen av sinusen går strømmen andre veien. Altså i løpet av en sinusperiode har vi to strømførende perioder.

 

For en lyspære har det ingen ting å si hvilken vei strømmen går, den blir like varm uansett. Når strømsinuskurven har 50 Hz, vil strømmen til pæren {gå en vei, og så den andre veien} 50 ganger i sekundet. Hvis man ser på hvor ofte strømmen skrur seg av og på blir dette dermed 100 ganger i sekundet. Dvs pæren vil blinke med 100 Hz.

 

Og likevel vi ikke kunne se at pæren blinker. Hvorfor? Fordi det er ikke strømmen som lyser. Det er glødetråden som lyser, og den lyser fordi den er varm. Det er strømmen*motstanden i tråden som gjør at denne blir varm. Men den bruker litt tid på å kjøle seg ned når strømmen stopper. Dette gjør at tråden lyser i en kort periode etter at strømmen har sluttet å gå også. Siden dette skjer 100 ganger i sekundet vil ikke pæren blinke!!

 

Tv- og pc-skjermer derimot lyser ikke fordi de er varme, men fordi et fosforbelegg lyser når det blir eksitert av en elektronstråle. Denne lysingen slutter i motsetning til pæren veldig raskt etter at elektronstrålen ikke lyser på fosforpixelen lenger. Derfor vil man kunne se at skjermen flimrer når frekvensen er under ca 80 Hz. Hvor mye skjermen flimrer kommer da an på to ting, hastigheten til fosforbelegget og oppdateringsfrekvensen på elektronstrålen (som blir bestemt av skjermkortet). Det skal også sies at øyet er mer følsomt for flimring på lyse bilder (hvitt på en pc skjerm).

 

Når det gjelder tradisjonell elektronikk, så likeretes 50Hz signalet ved hjelp av dioder. Noe som gjør at vekselsspenningen blir til en ujevn likespenning som svinger 100 ganger i sekundet.

 

Edit: skrivefeil

Endret av mikki78
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...