Gå til innhold

Nye distroer strømmer inn


Anbefalte innlegg

Selvsagt kan du installere fra vanlige tarballer eller CVS-utsjekkinger om du vil, men det er Ports som er pakkesystemet til FreeBSD, og det er det man i hovedsak bør basere seg på. RPM-pakker for Linux er uansett uaktuelle.

Så bra! Så alle ting går men ikke pakker som er egnet for linux-distroer. Jeg trenger vel heller ikke noe spesielt for å "få støtte" for vanlige tarballer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rpm eksisterer til freebsd, fordi den kommer med linuxulatoren basert på redhat (finnes også linuxulator basert på debian og gentoo). Det er liten vits i å bruke den, ettersom det ikke eksisterer rpm'er som er verdt å installere i fbsd. dessuten har freebsd pkg_add til binarybaserte pakker. og ja, tar.gz funker jo, det er tross alt source. ports laster ned slike og compiler+installerer. FreeBSD har da gcc, og som alle andre *nix-er skal du kunne kompilere kildekode. Like greit å holde seg til ports, når du skal ha programmer som eksisterer der.

"*BSD er vel en slektning av *nix" - for å få klarhet i det, BSD er unix.

 

Nok om det.

Lenke til kommentar

jeg kan legge inn et godt ord for arch

veldig rent og pent, men du må gjøre litt selv... modprobe, litt fileditering osv

men dette er ikke værre enn at systemet mitt var oppe og oppdatert med alt jeg ville i løpet av en dag, med mine litt begrensede linux-kunnskaper

 

det er en install how-to og en faq på archsiden + en arch-wiki (veldig ny - lite info)

 

mesteparten av info du trenger finner du i brukerforumet...

 

jeg har ikke prøvd gentoo så jeg kan ikke uttale meg om hva som er best.

har derimot kjørt freebsd en stund, og installsjonen til arch ligner endel, men er langt ifra like god, men helt og fullt overkommerlig.

 

men alt koker selvfølgelig ned til hva du selv liker.

 

men som det nevnes tidligere i denne tråden, skader det ikke å prøve det..

prøv alle distroene du vil og se hva du liker best...

 

freebsd fungere forresten utmerket som desktop, hadde faktisk planer om å kjøre det på laptopen, men wlan-kortet mitt var ikke støttet under bsd.

 

soniX

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd tre distroer.

 

Mandrake - alt for pek og klikk, swish, swosh osv. Egner seg til nybegynnere, men tror neppe du kommer til å lære mye.

 

Slackware - Rask install, men vanskelig for nybegynnere.

 

Gentoo - tar omtrent en dag å installere, men det er verdt det! Portage har (nesten) alt av programvare og pakker du kan installere med noen få tastetrykk. God dokumentasjon, hyggelig forum (forums.gentoo.org) og stabilt. Jeg installerte gentoo rett etter sommerferien, og er fortsatt fornøyd. Hvis du vil ha en distro som varer: gentoo!

Lenke til kommentar

Har holdt meg til Redhat/fedora siden i våres, og gått helt over. Anaconda installeren er genial (beste installeren UANSETT os, kan kjøres både i tekst og i X), yum/apt gjør pakker lette å få inn, grei++ ytelse, mye brukt så lett å få hjelp (hinthint okok)

 

dessuten er ikke brukervennlighet til hinder for læring. Det hjelper læring ved at man får "alle" mulighetene grafisk presentert, slik at man kan kjenne dem igjen fra komandolinja senere. Og det er heller drepende for "nybegynnervilje" å slite i to uker med å skjønne hvordan man får opp internett...

Lenke til kommentar
Rpm eksisterer til freebsd, fordi den kommer med linuxulatoren basert på redhat (finnes også linuxulator basert på debian og gentoo). Det er liten vits i å bruke den, ettersom det ikke eksisterer rpm'er som er verdt å installere i fbsd. dessuten har freebsd pkg_add til binarybaserte pakker. og ja, tar.gz funker jo, det er tross alt source. ports laster ned slike og compiler+installerer. FreeBSD har da gcc, og som alle andre *nix-er skal du kunne kompilere kildekode. Like greit å holde seg til ports, når du skal ha programmer som eksisterer der.

"*BSD er vel en slektning av *nix" - for å få klarhet i det, BSD er unix.

 

Nok om det.

Skal legge inn FreeBSD 5.2 så fort jeg får tatt backup og litt div av hardisken. Skal legge inn CVS versjonen av WineX3.3 og se om jeg får Steam til å fungere. CVS versjoner er vel bare å legge in slik som i Linux renger jeg med...

Du nevnte også i en annen post at det kanskje var lik så lurt å legge in Xfree86 4 etter jeg hadde instalert FreeBSD, ikke instalere X under install? Blir foresten ports oppdatert med en gang, f.eks om fluxbox eller kde kommer med en ny versjon, tar det lang tid før den er i ports?

Lenke til kommentar

du kan gjerne installere xfree under install, da får du binaries, men for all del, husk å velge tekstbasert config.

nye ting dukker opp i ports ganske kjapt, binaries kommer en gang pr. release av freebsd, ergo, å installere fra source med ports gir deg mye mer oppdaterte ting.

oppdatere ports: www.freebsddiary.org/ports.php

Lenke til kommentar
"xf86config" eller "xf86cfg -textmode". tingen er, freebsd-developers fraråder bruk av "xf86cfg", fordi XFree86 kan krasje (xfree problem, ikke fbsd). Dessuten er text mode configen mye greiere å bruke.

*Bruke teskje* Takk for svar, poster sikkert en ny post med FreeBSD problemer siden :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...