Gå til innhold

Nye distroer strømmer inn


Anbefalte innlegg

Hei

 

Ser på programmer.no at både Gentoo og Arch Linux har sluppet nye versjoner av distro versjonen sin. Begge er vel raske og bruker 686? Jeg har tenkt og bytte ut windows for godt (siden winex3.3 kom, takk for det!) og hadde _egentlig_ tenkt å kjøre Fedora, men siden to nye (bra?) distroer er sluppet nylig kan jeg ikke velge med en gang. Jeg er ute etter en distro som jeg ikke behøver å streve allverden for å finne drivere eller kompilere ting (Gentoo borte?) Men jeg lærer jo bare av å slite litt ;) Derfor spør jeg folket, hva anbefaler dere?

 

Noen praktiske linker:

Arch Linux

Gentoo Linux

 

Praktisk info om hardware:

MSI hovedkort med innebygd lydkort...(problem?)

AMD 1800+

Trådløst tastatur/mus med en god del extra funksjoner/taster

MSI geforce ti4600 (nvidiadrivere, thumps up)

Telenor adsl

 

 

ps: Jeg må si jeg har egentlig mest lyst til å prøve Arch siden Egil.B skryter av det :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke strev å kompilere ting i Gentoo, men du skal ikke se bort ifra at det tar litt tid. Jeg stemmer imidlertid for Gentoo, men så er jeg da også ganske inhabil i denne saken, da jeg selv kjører og liker Gentoo, og aldri har prøvd Arch.

Lenke til kommentar
Det er ikke strev å kompilere ting i Gentoo, men du skal ikke se bort ifra at det tar litt tid. Jeg stemmer imidlertid for Gentoo, men så er jeg da også ganske inhabil i denne saken, da jeg selv kjører og liker Gentoo, og aldri har prøvd Arch.

Har du prøvd denj nye versjonen av Gentoo da? :roll:

Med ny kernel å greier. Arch å Gentoo er vel ganske like men er de like enkle? Må si jeg kan ikke SÅÅ mye om GNU/Linux...

Lenke til kommentar
Både Gentoo og Arch bruker vel current som standard, noe som vil si at sålenge de oppdateres (emerge sync && emerge -Ud world / pacman -Syu pacman) så tilsvarer begge distroene den nyeste versjonen tilgjengelig.

Hva er lettest å legge inn da? Og hvordan er pakkesystemet til Arch?

Lenke til kommentar

Det er ca like enkelt/krevende å legge inn Arch som Gentoo. Gentoo har slik en fin manual som hjelper deg nøye, men Arch installasjonsmaual har jeg ikke sett på enda. Jeg liker både Arch og Gentoo svært godt. Kanskje du burde prøve Gentoo først. Da har du også et bedre utgangspunkt for å trives med Arch. Det du bør ha i bakhodet er at både Arch og Gentoo er krevende å legge inn, og krever knoting hvor du ellers ville hatt en pen installer med probing av alt.

Lenke til kommentar
Har du prøvd denj nye versjonen av Gentoo da? :roll:

Det er flytende overganger mellom versjonene i Gentoo. Selv om det slippes en ny LiveCD, som det nå er blitt, er systemet mitt like oppdatert som om jeg hadde innstallert på nytt med den nye LiveCD'en.

Lenke til kommentar
Det er ca like enkelt/krevende å legge inn Arch som Gentoo. Gentoo har slik en fin manual som hjelper deg nøye, men Arch installasjonsmaual har jeg ikke sett på enda. Jeg liker både Arch og Gentoo svært godt. Kanskje du burde prøve Gentoo først. Da har du også et bedre utgangspunkt for å trives med Arch. Det du bør ha i bakhodet er at både Arch og Gentoo er krevende å legge inn, og krever knoting hvor du ellers ville hatt en pen installer med probing av alt.

Selv om Gentoo har en fin manual må man sitte å skrive ting i Gentpp, er det ikke slik at man bare gjør som i slackware med Arch da? En installmeny som er blå eller noe...

 

Det er flytende overganger mellom versjonene i Gentoo. Selv om det slippes en ny LiveCD, som det nå er blitt, er systemet mitt like oppdatert som om jeg hadde innstallert på nytt med den nye LiveCD'en.
Praktisk, men det jeg tenkte mest på, var kernel. Gentoo 2004.0 kommer med 2.6.3. kernel, og jeg liker ikke å skifte kernel. Men det har sikkert du gjort :) Endret av moesen
Lenke til kommentar
Hva ble det forresten til med FreeBSD som du snakka om sist?

Jeg tester forsjellige distroer av alt for tiden. Har hørt det fra FreeBSD at *bsd ikke var noe til desktop-bruk men skal ha den stabile versjonen på server'n.

Skal teste Arch :cool:

Alle mener noe forskjellig, har du faktisk testet om freebsd egner seg til dekstop-bruk?

Lenke til kommentar
Hva ble det forresten til med FreeBSD som du snakka om sist?

Jeg tester forsjellige distroer av alt for tiden. Har hørt det fra FreeBSD at *bsd ikke var noe til desktop-bruk men skal ha den stabile versjonen på server'n.

Skal teste Arch :cool:

Alle mener noe forskjellig, har du faktisk testet om freebsd egner seg til dekstop-bruk?

Nei jeg har ikke testet det desktop enda. Du mener altså jeg bør gjøre det? Jeg skal spille litt da, med winex3.3. FreeBSD var noe jeg hadde tenkt på til server etter det han sa. Det er vel ikke my knoting? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Jeg tror du må lære deg å teste ut ting selv, og ikke ta alles ord for god fisk. problemet er at alle mener noe forskjellig, og da kan du like gjerne koste på deg tiden det tar å finne ut selv.

 

Du har altså tre ting å gjøre, teste freebsd, arch linux og gentoo ;)

 

edit: har såklart testet og brukt alle disse en god del, og det har gitt meg mange erfaringer som er mye mer verdt enn andres løse kommentarer.

Endret av Nichotin
Lenke til kommentar

Nei, FreeBSD har et pakkesystem som heter Ports (og er kildekodebasert akkurat som Gentoo). Kan vel hende at RPM er portet til FreeBSD, det vet jeg ikke, men uansett kan man ikke installere RPM-er som er laget for Linux (siden FreeBSD ikke er Linux (den har en Linux-kompatiblitetsting, men det nevner jeg ikke engang)).

Lenke til kommentar
Nei, FreeBSD har et pakkesystem som heter Ports (og er kildekodebasert akkurat som Gentoo). Kan vel hende at RPM er portet til FreeBSD, det vet jeg ikke, men uansett kan man ikke installere RPM-er som er laget for Linux (siden FreeBSD ikke er Linux (den har en Linux-kompatiblitetsting, men det nevner jeg ikke engang)).

Såklart vet jeg at FreeBSD eller BSD generelt har ports, men *BSD er vel en slektning av *nix eller noe i den dur. Man kan vel ikke KUN instalere ting via ports?

Hva med .tar.gz filer? Eller CVS versjoner av ting... Vet at ports har sinnsykt mange pakker men om det skjer at jeg ikke finner pakken der sliter jeg vel om FreeBSD ikke støtter annet en ports.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...