Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

bredbånd ? tips/info


Anbefalte innlegg

nå er det enfelig min tur å få bredbånd!!!!

men i denne jungelen av leverandører er det litt forvirrende vha jeg skal velge.

trenger noen råd. der jeg bor er stort sett alle representert. jeg skal IKKE ha noe som har med telenor å gjøre. er blitt anbefalt nexgentell men de er også vanskelige og kundefientlig, har jeg lest.

.......... jeg vil gjerne ha en komplett pakke i prisen hvis det er mulig.men trenger jeg svitsj,router?? jeg skal ha 2 stasjonere og en bærbar i nettverket, sistnevnte trådløs (tror jeg) eller skal jeg bruke en 3dje stasjoner som server? litt flaut å spørre men hva er egentlig oppgaven til en server??? er det en form for brannmur?

hva med allt trådløs?? kjøpe en trådløs basestasjon med en gang???

er det noen leverandører som har en pakke????

takknemmlig for alle råd

 

mvh ove

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

litt klønete uttrykt kansje, men hvorfor drite meg ut?

jeg har sitti med analog linje i mange år og har bygd 10 tals maskiner.

men er grønn på adsl/bredbånd.

tenkte å ta mitt støyende maxitower ,dual pcu, full av en haug med pci kort og sette det opp som hjemmeserver.

og bygge en fet flat barbone på stua.

er ikke en hjemmeserver en slags hardware firewall?????

MEN hva gjør jeg? kjøper jeg en switsj ? eller en router ?

adsl modem?

(ett trådløst aksesspunkt ?? rekker det?)

når jeg får kabelen inn i huset, hva kobler jeg den til da?

skal jeg ta nextgentell???

har fått intrykk av at adsl er dårligere enn bredbånd.

kostnadene har egentlig liten betydning

Lenke til kommentar
litt klønete uttrykt kansje, men hvorfor drite meg ut?

jeg har sitti med analog linje i mange år og har bygd 10 tals maskiner.

men er grønn på adsl/bredbånd.

tenkte å ta mitt støyende maxitower ,dual pcu, full av en haug med pci kort og sette det opp som hjemmeserver.

og bygge en fet flat barbone på stua.

er ikke en hjemmeserver en slags hardware firewall?????

MEN hva gjør jeg? kjøper jeg en switsj ? eller en router ?

adsl modem?

(ett trådløst aksesspunkt ?? rekker det?)

når jeg får kabelen inn i huset, hva kobler jeg den til da?

skal jeg ta nextgentell???

har fått intrykk av at adsl er dårligere enn bredbånd.

kostnadene har egentlig liten betydning

Håper denne var full av ironi :D

Lenke til kommentar

:laugh:

 

Ok Tror jeg skal poste den første seriøse posten nå. Det du trenger er i utgangspunktet ingenting, men en router ville vært det beste. Sørg for å ha en svitch eller en hub slik at du har tilkoblinger nok til alle de maskinene du vil ha i nettverket.

 

DSL går via telefonlinja og dermed vil DSL modemet stå ved den mest gunstige telefonuttaket. Om du går for kabel som da er internett gjennom kabel tv leverandøren så vil det da være nærmeste signaluttak.

 

Såh plugg plugg å sørg for at du har et nettverk som fungerer. Når du så plugger alt til modemet vil da alle maskinene ha internett. Facinating.

 

Anyways synes jeg nå at NGT har best pris/ytelse akkurat nå i øyeblikket, men har ingen erfaringer om dem siden jeg bor for langt nord til å ha kunne prøvd dem.

 

Klarnet litt opp?

 

mvh Øyvind

Lenke til kommentar

Nextgentel gir mest for pengene, hvilke andre adsl leverandører leverer 8mbps til tusenlappen i mnd?

Har selv 3mbps fra ngt og kan si meg ganske fornøyd.

Vil man kjøre opp servere,så hadde jeg tatt sdsl fra catch.

Hvis kostnadene ikke har noe og si, så er det jo bare og ta en tlf til Telenor og høre hva du kan få for 30-40 lakser i mnd :)

Personlig hadde jeg pakket kofferten og flyttet til søta bror og fått BBB hvis sdsl,adsl produktene i Norge er for dårlige.

Lenke til kommentar

Beklager prinsen men jeg tror du bør sette deg inn i hva du faktisk har/kan bygge av det du har og hva du skal bruke internett tilgangen din til før du spør forumet om hva du skal velge. Har du et klart definert behov/mål blir det mye lettere å anbefale noe skjønner du. På den ene siden sider du at du har masse peil på data, mens det du skriver nærmest skriker ut at du ikke har snøring, og du hadde iallefall ikke fått lagt så mye som en finger på min datamaskin.

Hva skal du med en masse PCI kort i en server hvis du egentlig ikke trenger de?

:no:

"kostnadene har lite betydning", jau, det er godt det da, for det her ser ut til å kunne bli kostbart hvis du ikke setter deg inn i ting og tang før du begynner.

 

Beklager om jeg er litt krass her, men det virker som en oppadgående trend at folk spør om den minste ting uten at de engang har giddi å tatt et enkelt søk på google.com for å finne ut av noe på egenhånd. Det er også langt mer lærerikt i det lange løp. Lykke til ihvertfall. Den internett leverandøren jeg anbefaler til deg, og det på det sterkeste, er Telenor. De har vennlig og rask kundeservice som kan guide deg igjennom det meste. til denne internett forbindelsen ville jeg slengt opp en trådløs ruter med firewall... server prosjektet ditt ville jeg enn så lenge gravlagt bakerst i et skap eller no..

 

EDIT: kranglete tastatur og krokete fingre

Endret av BlondGod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...