Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

1983 Ascona C -erfaringer?


eab

Anbefalte innlegg

Det har tilta for fatter'n og han har tenkt å bytte ut den emminente scorpioen med en 1983 Opel Ascona med 1300 gassermotor :wow: . Ikke nok med at det er en homospøler, det er en trang og lat homospøler :no:

 

Så derfor lurer jeg på om noen her har adresser til noen fine og informative nettsider om ascona c. Eventuelt personlige erfaringer med disse bilene.

 

Bilder kommer i mårra. Jeg mistenker den for å være mildt sagt stygg og dårlig, prisen på 1500kr tatt i betraktning. Eneste jeg vet er at bilen er rød, todørs (litt pluss iallefall) og at den gikk gjennom eukontrollen rimelig greit.

 

+

todørs (ikke hatchback <- takk og lov, det er ille nok som det er)

lett (950kg på sokkelesten)

bare 1500 kroner

visstnok ikke gått så langt

 

-

homospøler/feilhjulstrekk osv osv

trang og liten

liten motor med gasser (vasseste 1300'n har 75 hester, tror dette er den lateste aka. lavere effekt)

må bytte et hjullager

gammel

og så videre, og så videre. Når jeg får sett bilen kan jeg nok fortsette mye lenger.

 

offtopic: kjøpe bilen min?. Den blir vraka innen 15.mars dersom ingen kjøper den. Kan eventuelt selges i deler.

*vil egentlig ikke selge :( *

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asona 1300 C har 11:1 i komresjon og dermed 75 hester, men den uten C har bare 60 hester fordi den har 10:1 i kompresjon.

 

Jeg har hatt en slik bil, bare at det var "hatchback" eller kombi om du vil. Men jeg fikk den aldri på veien, fordi det var for dårlige bremser etter min mening..

Lenke til kommentar

har forstått det som at den med 60hk har betegnelsen 1,3N, mens den med 75hk har betegnelsen 1,3S.

 

11:1 i komp hørtes mye ut. Har selv hørt 8,2:1 og 9,2:1..

 

spørs om det er toppen eller stempla som er annerledes da på de to utgavene

 

*Edit: fant forresten ut at det blant annet er forskjellig forgasser på de to utgavene.

 

http://www.fortunecity.com/silverstone/toy...29/techdata.htm

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar

Her er det bilde av "bilen". Den har ikke gått langt, men er ganske rustbefengt akkurat rundt taklista, noe som er normalt på disse bilene.

 

Må bytte hjullager og få av litt rust på bremserøra bak.

 

Og det var, som jeg fryktet, den utgaven med manuell choke og 60 hk. Fikk med en gasser med autochoke da iallefall, så slipper jeg å knote med å dra i knappen hver gang jeg starter.

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar

Ja det stemmer med tanke på N og S i modell betegnelsen, jeg husket feil. Men bilen er vel ikke så dårlig at det gjør noe..

 

Jeg hadde den med 75 hester, og den sånn passe med tanke på hvilken motor som sitter i den. Men såklart, den gikk ikke altfor godt..

Endret av otis
Lenke til kommentar
Ja det stemmer med tanke på N og S i modell betegnelsen, jeg husket feil. Men bilen er vel ikke så dårlig at det gjør noe..

 

Jeg hadde den med 75 hester, og den sånn passe med tanke på hvilken motor som sitter i den. Men såklart, den gikk ikke altfor godt..

Har selv kjørt Ascona C 82-modell en del. 4-dørs 1.6 liter. Komfortabel bil (alderen tatt i betraktning) fordi den er tung. Sprek er imidlertid ikke stikkordet.

 

En del problemer med autochoken på disse bilene (også vår), så jeg vet ikke om jeg ville brukt spesielt mye ressurser på å få byttet ut den gode gammeldagse choken...

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

når jeg, så langt, har kjørt mest store amerikanske biler og scorpioer så tror jeg ikke den bilen vil være så komfortabel sett i mine øyne ;)

 

Kommer til å kjøre litt med den originale gasseren først. Så bytte og vurdere hva som drar best og evt bytte tilbake.

 

I helga blir det fram med slipeutstyr og rødlakk, samt polering. Skal også skifte hjullageret.

Lenke til kommentar

Opel Ascona C 1.3 :

 

Dårlig smøring til kamaksel = slitte knaster = ulyd

Noe trøbbel med forgasser (Pierburg eller VaraJet ?) - Chokeelement svikter - generelt slitte i dyser osv.

Svake bremser - bakbremsene er generelt dårlige. Mangler selvjustering - gjør ikke noe for det virker ikke allikevel på Asc.C

Oljelekkasje fra bunnpanne og bensinpumpe.

 

Vel..hva kan man forvente av en '83 modell anyway...

 

Hadde en '86 Ascona GT for noen år siden. Den var litt morsom å kjøre :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...