Sitronade Skrevet 28. februar 2004 Skrevet 28. februar 2004 Jeg skal ha 2 Pcer til nettet og jeg er ikke særlig god til sånt.Så jeg lurte på hva jeg trenger av kablerog sånt til oppsett av ett slikt nettverk: http://www.hardware.no/guider/dele_internett/index2.html Jeg har Telenor ADSL og Win XP på begge Pc'ene. Takker for alle svar
ATI TwEaKer Skrevet 28. februar 2004 Skrevet 28. februar 2004 (endret) Du trenger følgnde: Nettverkskort til PC`ene du vil koble opp mot nettet En switch, gjerne 10/100Mbps Ukyssede cat5 kabler. En router hvis du skal koble deg opp mot internett Routeren er den boksen du fikk av Telenor! Du kobler opp de 2 PCene til switchen med Nettverkskablene og setter kabelen ut fra routeren også inn i switchen. Dermed er nettverket kablet sammen! Så må du konfigurere nettverket, nærmere innformasjon finner du her Endret 28. februar 2004 av ATI TwEaKer
Myrsve Skrevet 28. februar 2004 Skrevet 28. februar 2004 du trenger en router med PPPoE støtte i Nettverks-/transportprotokoll. jeg anbefaler SMC Barricade Broadband Router
Sitronade Skrevet 28. februar 2004 Forfatter Skrevet 28. februar 2004 Så det er ikke vanskligere enn å kjøpe en switch og koble sammen Pc'ene sammen med kablene?(Jeg har nettverkskort på Pc'ene og den ADSL bosken jeg fikk av telenor)
Killer336 Skrevet 28. februar 2004 Skrevet 28. februar 2004 Ukyssede cat5 kabler ja, det er vel ingen som vil ha noe annet
Sitronade Skrevet 28. februar 2004 Forfatter Skrevet 28. februar 2004 Glem det jeg skrev ovenfor.Men er ikke den boksen jeg har fra telenor en router?
Sitronade Skrevet 28. februar 2004 Forfatter Skrevet 28. februar 2004 Da tror jeg jeg skjønner det.Koble sammen Pc'ene til switchen og routeren til switchen og sette opp nettverket. Takk for hjelpen!
Lurre Skrevet 28. februar 2004 Skrevet 28. februar 2004 (endret) Glem det jeg skrev ovenfor.Men er ikke den boksen jeg har fra telenor en router? tror ikke det er en router men et modem. Det enkleste vil være å kjøpe en slik som Myrsve anbefalte. Da er du koblet mot internett 24-7 Endret 28. februar 2004 av Lurre
Sitronade Skrevet 28. februar 2004 Forfatter Skrevet 28. februar 2004 Så da kobler jeg switchen til routeren og så videre på ''ADSL-bosken''?
jonnor Skrevet 28. februar 2004 Skrevet 28. februar 2004 Så da kobler jeg switchen til routeren og så videre på ''ADSL-bosken''? Kjøper du en router trenger du ikke switch da det er innebygd i routeren.
356speedster Skrevet 29. februar 2004 Skrevet 29. februar 2004 (endret) Den "adsl" boksen er et ADSL modem. Alternativ 1: - 3 stk nettverkskort (to i oppkoblings PC og en i den andre PC'en) - 1 stk krysset nettverkskabel mellom PC'ene - 1 stk vanlig nettverkskabel mellom oppkoblings PC og ADSL modem. Oppkoblingsmaskinen kobler opp på vanlig måte via telenor software, og du aktiverer deling av internett for å la den andre maskinen få tilgang til nettet. Fordeler: - Rimelig løsning hvis du allerede har noen gamle nettverkskort/kabler liggende. Bakdeler: - Oppkonlings PC'en må stå på for at den andre PC'en skal få tilgang til nettet. - Oppkoblings PC'en belastes med nett trafikken som skal til den andre PC'en - Du blir avhengig av en Software firewall på begge maskinene, som gjør maskinene tregere. Alternativ 2 (anbefales): - 2 stk nettverkskort - 1 stk ADSL router m/switch - 3 stk vanlig nettverkskabel Koble ADSL router til ADSL modem med en nettverkskabel, koble hver PC til ADSL router med hver sin nettverkskabel. Fordeler: - begge PC'er har tilgang til nettet uavhengig av hverandre. - Fungerer mye mer stabilt da du får et ekte lokalnett mellom maskinene. - Ingen av PC'ene belastes ekstra for å gi nettilgang til den andre maskinen. - Mye sikrere da ADSL router som regel har innebygget firewall - Enkelt å koble til nye maskiner - bare å plugge i en nettverkskabel så får PC'en automatisk tildelt IP adresse og nettilgang. - Enkelt å koble til flere maskiner senere, da de fleste routere har 4 eller 8 switchporter. Bakdeler: - Litt dyrere, men du kommer får en bra ADSL Router for ca 500,- NB! Jeg har ikke telenor selv, så spør på forumet hvilken ADSL router som egner seg til Telenor ADSL. Endret 29. februar 2004 av 356speedster
Sitronade Skrevet 29. februar 2004 Forfatter Skrevet 29. februar 2004 Takk for svaret.Vet du om noen linker hvor jeg kan få kjøpt router med innebygd switch?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå