Gå til innhold

IDE vs RAID kontroller


TLS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

And the point being ? Jeg har ikke merket noe særlig forskjell med en enkel disk på en vanlig ide, eller raid'en. Merket ikke noe før jeg satt minst 2 disker på raid-0

 

har du mye trøbbel med den interne raid-kontrollen?

Jeg har en vp6 hk, og der vil søren meg ikke raid'en funke noe bra. Så jeg kjøpte en Adaptect 1200 raid kort, og nå funker diskene mine som dem skal.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke kortet ditt men ved å koble 2 disker på raid 0 får du vesentlig høyere hastighet både på lesing og skriving til disk.

 

Sett altså de to diskene på raid kontrolleren, husk at du mister alt som er lagret på diskene.

 

Så må du gjennom hele greia med partisjonering og formatering. og deretter installere all software på nytt.

 

Lykke til..

 

Yngve

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-06 17:01, yngvej skrev:

Kjenner ikke kortet ditt men ved å koble 2 disker på raid 0 får du vesentlig høyere hastighet både på lesing og skriving til disk.


Sett altså de to diskene på raid kontrolleren, husk at du mister alt som er lagret på diskene.


Så må du gjennom hele greia med partisjonering og formatering. og deretter installere all software på nytt.


Lykke til..


Yngve


 

Det beste er hardware RAID ikke software RAID som dagen IDE kontrollere tilbyr.

Lenke til kommentar

Hjelpe meg...

 

Dess tregere diskene er jo mer vinner du på å sette opp et RAID, og vi snakker da om RAID 0 (striping).

 

ATA100 disker er i utgangspunket så raske at svært få vil ha noe nytte av den økte hastigheten med å sette opp et RAID, mens på ATA66 og ATA33 vil det virkelig bety noe.

 

Yngve

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-09 09:11, yngvej skrev:

Hjelpe meg...


Dess tregere diskene er jo mer vinner du på å sette opp et RAID, og vi snakker da om RAID 0 (striping).




 

Hjelpe meg også. Jeg skal slutte å svare i forum kl 0300 om natten:)

Jeg tenkte kun diskhastighet i svaret mitt og ikke RAID-oppsett.

IDE 1 og 2 har jo opptil 66 på KT7 RAID og IDE 3 og 4 har opptil 100 i hast

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...