Gå til innhold

Feillevering av skjermkort


Anbefalte innlegg

Jeg bestillte et skjermkort med VGA, TV-inn/ut og DVI fra Komplett.

Når jeg får kortet ser jeg til min store forskrekkelse at det ikke har DVI, bare de to andre utgangene.

 

Jeg klager til Komplett og de beklager feilen.

 

De gir meg valget å sende det tilbake og refundere portoen, erstatte det med riktig vare eller en bedre om de ikke har.

 

Saken er at jeg trengte kortet til videoredigering den dagen og måtte kjøpe et annet sted.

 

Om jeg vil ha pengene tilbake får jeg ikke refundert porto til meg, heller ikke returporto til Komplett. :scared: da sier de at jeg må bruke "angrefristen"

 

 

 

Dette kan da ikke være riktig?

 

:angry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres riktig ut!

 

Loven er egentlig ganske klart, jeg lurer bare på on noen her har hatt noen tilsvarende erfaring?

 

 

 

 

 

 

Lov om forbrukerkjøp

 

Kapittel 4. Tingens egenskaper, mangler mv.

§ 16. Mangel; Tingen har en mangel dersom

 

 

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

 

§ 15

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

 

Kapittel 6. Forbrukerens krav som følge av mangler ved salgsgjenstanden § 26. Forbrukerens krav ved mangler

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

Lenke til kommentar
Saken er at jeg trengte kortet til videoredigering den dagen og måtte kjøpe et annet sted.

Lov om forbrukerkjøp:

§ 33. Erstatning

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.

 

§ 52. Erstatningens omfang

Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.

 

Erstatningen omfatter ikke

a) tap som følge av personskade

b) tap i forbrukerens næringsvirksomhet.

 

Saken synes klar for meg, send kvitteringen for det andre skjermkortet til Komplett og be om få erstattet utgiften du hadde som følge av varens mangel. At kortet ikke hadde DVI-utgang var en vesentlig mangel. Du må også dokumentere at du virkelig hadde bruk for DVI-utgangen den dagen.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

deo123:

Du kan ikke angre på kjøpet og samtidig få dekket utgifter til innsending. Selv ved vesentlig mangel som dette, har butikken rett til å utbedre feilen.

Som forbruker kan du ikke forlange at noe skal ta under èn uke, heller.

Siden du allerede har kjøpt nytt kort, bør du benytte deg av angreretten mens du er innfor tidsfristen, ellers kan du i verste fall bli sittende med to kort til slutt.

 

B.T.

Lenke til kommentar

må nok seia meg enig med bollatex......

 

enten så reklamere du pga mangel (som komplett kan utbedre), eller så angrer du på kjøpet (du dekker porto)

 

at du "måtte" ha kortet den dagen er nok ikkje god nok grunn til å kjøpe eit anna skjermkort.... (korleis viste du at kortet kom med posten den dagen?)

 

og snakke om erstatning er berre dumt.... :ermm: det er lov å bruke litt sunn fornuft.... :yes:

Lenke til kommentar
Saken synes klar for meg, send kvitteringen for det andre skjermkortet til Komplett og be om få erstattet utgiften du hadde som følge av varens mangel. At kortet ikke hadde DVI-utgang var en vesentlig mangel. Du må også dokumentere at du virkelig hadde bruk for DVI-utgangen den dagen.

:laugh::laugh::laugh::laugh:

 

kan du komme med ein juridisk vurdering av saken, og ikkje din oppfatning?

 

lurer på kva bakgrunn du har for å komme med ein sånn påstand? (bortsett frå at du kan slå opp i lovdata) utdanning? jus?

Lenke til kommentar

Som buskmann sier, kan en forbruker kreve erstatning fra selger i visse tilfeller, om dette er på plass i dette tilfellet er en heeelt annen sak.

Jmf. § 16 i forbrukerkjøpsloven har varen en mangel dersom "varen ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i §15 (tingens egenskaper).

Jmfr. §32, kan forbrukeren heve kjøpet, unntatt når mangelen er uvesentlig.

En manglende DVI port er en vesentlig mangel ville nå jeg si.

Så over til "erstatnigsdelen".

Jmfr. §52, 2.ledd. Erstatning omfatter ikke tap i forbrukerens næringsvirksomhet.

M.a.o. du har ikke krav på erstatning. Tror buskmann har misforstått dette med erstatning. Erstatning er noe man får for et økonomisk tap, og etter det jeg har lest har ikke trådstarter lidd noe stort økonomisk tap og hvis dette ikke kan dokumenteres er du like langt.

Etter det jeg ser her, kan forbruker kreve å få hevet kjøpet, og få refundert alle sine utgifter, men Komplett kan her òg sette seg på bakbeina og kreve omlevering.

Hvem vet? Time will tell :)

Lenke til kommentar

Sharkey, du baserer deg på at han behøvde kortet i næringsvirksomhet, hvor står at han gjorde det? Trådstarter beskriver ikke spesifikt hva slags utgift og hvorfor han fikk den. Det er ikke gitt at han behøvde kortet til næringsvirksomhet. Skulle kanskje arrangere familieselskap, eller hva vet vi?

 

Jeg har ikke misforstått hva et økonomisk tap er. Som du ser i min tidligere post, så omfatter økonomiske tap utlegg som følge av feilen. Om det økonomiske tapet er stort eller lite spiller ingen rolle.

 

Vær klar over at hvis trådstarter kjøpte kortet for å tjene penger på det, så gjelder ikke angreretten eller reklamasjonsretten, hvis ikke Komplett gir det frivillig.

 

Men som jeg tidligere sa, du må være i stand til å dokumentere dine tap.

 

 

Studinc: Ditt innlegg er så tåpelig at det gidder jeg ikke å kommentere. Men jeg har rapportert det for at du trekker en saklig diskusjon over til personangrep.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

Forbrukerrådet sier jeg har retten på min side siden det er levert en vare med mangler. Dessuten velger jeg selv om jeg vil heve kjøpet, og leverandør er erstatningspliktig for mine utgifter til porto. Jeg må på ingen måte bevise at jeg trengte egenskapen de ikke leverte. Jeg kjøpte en ting som ikke var som den skulle, det er det som teller.

 

 

Kortet skulle brukes privat.

 

 

Komplett krediterer hele kjøpssum inkl. porto og returporto.

 

Takk for alle tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar

Dette høres ut som whine når jeg ser det.

wæ wæ porto wæ wæ.

Altså jeg er sikker på at hvis du legger på røret hos forbrukerrådet og prøver å snakke med noen på komplett og setter saken til dem slik som du forteller oss så vil de finne en løsning begge kan gå med på.

 

At du ikke vil ha noe med komplett høres merkelig ut. Komplett er eksemplariske i forhold til en del andre webshopper. Tro meg jeg har vært borti de fleste.

Lenke til kommentar
Studinc: Ditt innlegg er så tåpelig at det gidder jeg ikke å kommentere. Men jeg har rapportert det for at du trekker en saklig diskusjon over til personangrep.

<OT>

personangrep? eg stilte eit spørsmål om kva bakgrunn du hadde for å komme med påstanden som du kom med...

 

det som kanskje var unødvendig var :laugh: - fjesene mine, men sidan du ikkje kan dokumentere påstanden din, i tillegg til at den er fullstendig urimelig, meinar eg at dette er ok...

 

sidan nokon som les dette faktisk kan tru på påstandane dine, er det viktig at det du skriver er korrekt!!

</OT>

 

sidan dette er ein mangel har kunden reklamasjonsrett, og sidan komplett er litt snille hevar dei kjøpet utan omlevering, kunden har krav på kjøpssummen og frakt tilbakebetalt...

 

[CASE CLOSED] :thumbup:

Lenke til kommentar
personangrep? eg stilte eit spørsmål om kva bakgrunn du hadde for å komme med påstanden som du kom med...

 

det som kanskje var unødvendig var :laugh: - fjesene mine, men sidan du ikkje kan dokumentere påstanden din, i tillegg til at den er fullstendig urimelig, meinar eg at dette er ok...

 

1. Min bakgrunn er irrelevant for saken.

2. Jeg la ved en kildehenvisning til Lovdata, så å si at jeg ikke dokumenterte konklusjonen min sier forteller meg at du leste innlegget svært dårlig.

Lenke til kommentar

*kremt* Du MÅTTE ha DVI-utgang for å få gjort unna videoredigeringen din den dagen? Ja ja..

 

..og ja; varen har ikke en mangel, du har bare fått feil vare. Personlig er jeg lut lei av "dårlige forbrukere" som ikke kan gjøre annet enn å syte. Her sier Komplett at de vil betale porto om du returnerer varen så skal du få riktig tilbake, eller benytte angrefristen for å få hele saken ut av verden så jeg ser ikke helt noe klagegrunnlag.

 

Jeg er sikker på at om litt flere bare oppførte seg litt mer siviliserte i hverdagen så ville det være litt lettere å drive butikk her i landet. Husk; de som jobber hos Komplett er mennesker de også, så gjør heller ditt for å bidra til en løsning på problemet i stedet for å skrike "FORBRUKERRETT! PENGER! ARGH!" hvis noe ikke skulle gå din vei.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...