Gå til innhold

bygge eget kabinett


Anbefalte innlegg

dette er noe jeg har lyst til å gjøre en god stund, men jeg har alldri fått startet fordi jeg ikke viste helt hvor jeg skulle starte.

 

nå har jeg fått laget første utkast og ønsker feedback, som for eksempel at cdrommen må høyere opp.

 

ønsker også råd fra folk som vet (eventuelt gjort det selv) hvordan man skaffer aliminiums plater, hvor mye det koster og smarte måter å sette det sammen på.

 

her er tre bilder:

 

prosjekt-kabinett-1.gif

 

prosjekt-kabinett-2.gif

 

prosjekt-kabinett-3.gif

 

plass til evo 360

egen hylle for vannskjølings greier

3 * 120 vifter

prøvde å tegne en Fortron/Source, 400W, ATX12V - med 12 cm. vifte

 

ønsker masse råd

 

(sorry for stavefeil)

Endret av nibbler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kan bare si..bra tegna og ideen er kjempe god ;) jeg skal faktisk prøve å lage et kabinett i aluminium selv..og jeg har masse aluminium og plast\plexi på jobben min..så jeg har det meste jeg trenger..men åssen må selve ramma være? vil ikke at det skal kolapse osv..

 

jeg kan ikke si annet enn at jeg syns det ser greit ut,faktisk en god løsning ser det ut som..

 

forresten hvilken dimensjon har du tenkt på kabinettet? (høyde,bredde,dybde osv..?)

Lenke til kommentar

har ikkje prøvd å bygge sjølv, men når eg flyttar på alukabinettet mitt kjenner eg at det vesle som er av ramme er nødvendig, ha skikkelig avstiving

 

til sammenfesting kan det vel sveisast eller skruast, skruast ville eg synest såg best ut dersom det var gjort bra og med litt flotte (les dyre) skruar

Lenke til kommentar
forresten hvilken dimensjon har du tenkt på kabinettet? (høyde,bredde,dybde osv..?)

høyde 400

lengde 500

dybde 300

 

jeg tenkte på en ramme løsning, der jeg setter en slags kloss i kanten rundt hele nederst, som jeg fester med skruer og muttere, og sett det andre fast utifra det.

 

døren har jeg ikke halt klart å plan legge enda

 

hvor får man kjøpt aliminium?

Lenke til kommentar

Vet ikke om du kommet over min "planleggnings worklogg".

 

Jeg driver nemlig å planlegger mitt nye kabinett (av 3mm aluminiums plater)

Se her for min tread

 

Som Erik_R sier, avstivning er viktig.. Med tanke på CD rommen din, klarer jeg ikke helt se hvordan du skal klare å feste den med den anordningen din du har tegnet...

 

Jeg føler at du burde legge ned et grundig forarbeid, (kanskje ikke like mye som meg). Fordi detaljer er viktig.. kjedelig med skruer for å feste cdrommen som stikker ut på front panelet... feile skrue hull slik at hk, ikke passer med I/O portene... for små I/O porter...

 

 

Jeg har målt opp å lest det meste av max. dimminsjoner på hk, cd-rom, osv osv ...

Og føler nå at det begynner å nærme seg realisering av mitt prosjekt.. :-)

 

Hvis du lurer på noe så bare spør..

Case-oversikt--liten.jpg

(er ikke helt siste versjon av bildet, oppdaterer bilde senere så sjekk min tread)

 

 

Bilde av mitt kabinett design

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville valgt å bruke alu vinkel-profiler som nevnt over, og festet dem med pop-nagler eller limt med f.eks Sika-Flex.

 

Kantene vil jo bli vanskelig å få pene. Du har jo et par forskjellige alternativ. Enten kan du ha vinkel-profilene på utsiden, eller kan du få bøyd 90 graders (false-?) kant på plate-kantene slik som det ofte er på standard-kabinett.

 

Det er jo en eller annen her på forumet som er blikkenslager (husker ikke hvem), men råd fra en slik ville jo være nyttig.

 

Så vidt jeg ser, er du fra Bærums-traktene. Da kan du jo ta kontakt med NorRag i Oslo ang Aluminiumsplater. Tror ikke jeg ville brukt så tykke plater som 3mm. Det blir vel litt i drøyeste laget for de fleste.

 

(Tegneprogrammet som er brukt, ser ut som SketchUp)

Lenke til kommentar
Som Erik_R sier, avstivning er viktig.. Med tanke på CD rommen din, klarer jeg ikke helt se hvordan du skal klare å feste den med den anordningen din du har tegnet...

 

Jeg har målt opp å lest det meste av max. dimminsjoner på hk, cd-rom, osv osv ...

selvfølgelig har jeg sett din tråd, gå meg en del insirasjon egetli, takker for det.

 

cdrom holdere er ikke "laget" enda, men jeg tenkte på feste en slags "u" oppå den klossen, i denne "u" en lager jeg skrue hull.

 

alle målene er nøyaktige ja, tror hvertfall det, hd'ene, evo360'en, cdrommen, Fortron/Source'en, lian li hk platen. forresten så er ikke vannskjølings platformen nøyaktig.

 

jeg brukte notepad til tegningene, dette er veldig avansert ascii art, som er forminsket en del, eller brukte SketchUp (3.1) som karamba sa, husker ikke helt, alt er så blurry.

 

tusen takk for feedback :)

 

 

lykke til cgsimons, kommer til å følge med videre også

Endret av nibbler
Lenke til kommentar

brukervennlighet er for pyser :laugh:

(mitt poeng er at hvorfor skal jeg ta inn og ut komponeter av pc'en hele tiden, og de få gangene jeg skulle finne på å gjøre dette, kanskje maks hver løningsdag, en gang i månden, så kan jeg ta meg tid til å legge strømforsyning til side, nei ikke ta den ut, men legge den på en eller annen kant.)

 

når det gjelder støy, så er imune, etter noen månder med 50 dB til en hver tid slutter du å bry deg.

Endret av nibbler
Lenke til kommentar

Ja det viktigste er jo at du får tilpasset kabinettet etter dine behov og ønsker. Jeg vil allikevel påpeke at det er fullt mulig å lage et brukervennlig kabinett. Det krever bare en del ekstra planlegging, arbeid og skills. Personlig er jeg perfeksjonist selv om skillsene er noe dårligere enn det jeg tror ;)

Lenke til kommentar
hele dette prosjeketet er egentli over mitt skills nivå, men det ingen annen måte lære seg det

Godt å se at det er flere som ser det slik! For meg er mye av moroa å få lært noe nytt mens jeg driver og pusler.

 

Målet er å lære noe nytt hver dag. Modding og bygging av pc`er åpner jo for et nesten uendelig hav av potensiell kunnskap! :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...