Gå til innhold

Viftestyring

EDB

Anbefalte innlegg

Annonse

[1] Random productId 5899409 from forum_276

• 2 uker senere...

Men hva om jeg skulle lage en liten(fysisk) viftestyring til en slik vifte ?

Hvor stort potmeter burde jeg bruke ?

Jeg har lyst til å kjøpe en slik en som koster 9,- (10k) på www.hammar.no, men jeg hadde håpet at noen av dere kunne anbefale et potmeter hos elfa, jeg fant utrolig mange der, av forskjellig utseende og størrelse, men jeg tror jeg gikk litt vill der.

Og en annen ting, er 10k ohm en grei størrelse, eller bør jeg heller putte på en 1k ohm eller 100 ohm ?

Selvsagt kan jeg også koble til slik at den får 5v fra den 4 pins kontakten jeg har (en slik som harddisken får strøm ifra, husker ikke navnet :))

Håper på en link fra elfa...

Lenke til kommentar

Ozelot: det er det bare å glemme, de potmetra er ikke laget for noen stor strøm, og aldri i verden om den vil takle den deltavifta. Søk heller etter Reostat på elfa, og finn rett verdi der (30 watt var den nærmeste om jeg ikke tar helt feil). Da går det kanskje litt bedre...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ozelot: ... Søk heller etter Reostat på elfa, og finn rett verdi der (30 watt var den nærmeste om jeg ikke tar helt feil). Da går det kanskje litt bedre...

"Rätt värde" är ledordet här.

Eftersom man kopplar reostaten i serie med fläkten sker en spänningsdelning. Max effekt i reostaten uppnås när den belastas lika mycket som fläkten, dvs med 6V och 1A = 6W (vid 0,5 ohm).

Det påstås att den där Deltafläkten stannar redan vid mycket högre spänning (10V eller mer?), och effekten som utvecklas i reostaten blir då ännu mycket lägre.

/Olle

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...