Gå til innhold

Lyd til video


Anbefalte innlegg

Gjennom min evigvarende søking etter å bli en bedre filmer (søkingen befinner seg fremdeles på grasrotnivå for de som lurte ;) ) har jeg nå kommet til temaet:

Lyd!

Som alle vet er lyd en meget viktig del av en filmproduksjon.

Det jeg da lurer på er:

Hva bør jeg tenke på da jeg skal gjøre klart lydoppsettet på en filmlocation?

 

Først - Utstyr.

Jeg har et aldri så lite hjemmestudio i kjelleren og er derfor i besittelse av en del godt lydutstyr.

Jeg har miksere, kondensatormikrofon, dynamiske mikrofoner og slike ting.

Men hva bør jeg bruke av dette utstyret?

 

Kondensatormikrofoner ville jeg tro er best til å skape et bilde av lyden fra alle kanter. Men som de som bruker det vet er det stormembranmikrofoner og det skal dermed VELDIG lite til for at de tar opp uønsket støy som vind, bakgrunnsstøy og lignende.

Dynamiske mikrofoner tar bare opp lyd som er rundt 5 centimeter fra, noe som ikke er spesielt gunstig når man vil unngå at mikrofonen er med i bildet.

 

Hva gjør jeg?

Finnes det en slags hybrid av disse to eller en måte å dempe "sensitiviteten" til kondensatormikrofonen på?

 

Så - Plassering

 

Hvor skal jeg plassere utstyret mitt for å få optimal oppfanging av lyd og samtidig skape et lydbilde som kommer fra alle kanter?

Jeg ville tro det lønner seg å på en eller annen måte få plassert mikrofonen over filmingsområdet, har jeg rett?

Lønner det seg kanskje til og med med flere mikrofoner plassert på forskjellige steder for deretter å bli sveiset sammen til ett lydbilde?

 

Det er sikkert mange flere tips også jeg burde vite, feel free til å slenge inn et par gratistips ^.^

Endret av Baron Ereksjon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

jo men du er jo veldig godt på vei! Du har jo all teorien i orden i hvert fall!

 

Jeg selv bruker en Azden SGM-X2 (billigmerke, men OK mikrofon) som er en halvkanon kondensator (med medfølgende frontstykke jeg kan skru på om jeg trenger ekstra retningsbestemthet i form av en helkanon). Denne plasserer jeg i en beholder med strikkefester, som igjen festes i blitsskoen på kameraet.

 

Dersom jeg skal lage kortfilm og sånn, så improviserer jeg en mikrofonbom vha f.eks en svaber (lang stokk) og teiper fast hele beholderen til stokken. Du kan selvfølgelig kjøpe mikrofonbommer, men de jeg har sett har vært helt uhorvelig dyre. Dersom du har muligheten til å få tak i en zeppeliner (noe du trer utenpå den beholderen med mikrofonen i altså) så kan du ta opp lyd til og med i vindete forhold.

 

Så jeg har ingen konkrete tips utover å forklare hva jeg selv gjør... Det jeg gjør funker bra da.... Får tidvis god lyd (alt avhengig av hvem som holder bommen! Krever litt å være bommann- eller kvinne) :)

 

lykke til

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke den testen jeg en gang leste der de testet Azden, Audio-Technica og Sennheiser opp mot hverandre. Der kom Sennheiser ut best med sin MKE300 (selvfølgelig). Mens Azden og Audio-Technica kom ut ca likt.

 

Jeg fant denne mikrofonen på foto.no sitt bruktmarked. Betalte 1500 for den, og den var bare brukt et par ganger. Fantastisk handel med tanke på at nypris er kanskje 200$, og i Norge ender slike ting opp med å koste det dobbelte av det de koster i USA.

 

Det er trist at Norge ikke har noen butikker for det øvre semiproffe marked. Du kan høre med proffbutikker som video4.no, 2mtv.no eller videoutstyr.no om de har noen billige eller brukte proffhalvkanoner til salgs. Selv om jeg tror at om de i det hele tatt har noe å selge for en fornuftig pris, så er produktet også svært slitt.

 

Sjekk også ut Tinymike:

 

http://www.ambient.de/frame_e.html

 

Her er info om de forskjellige mikrofontypene:

 

http://www.film.queensu.ca/250/250SoundMics.html

Lenke til kommentar

Jesus, jeg må få meg noen billigere hobbyer enn filming/redigering og musikkspilling og produksjon :laugh:

 

Men jeg kom på en ting, Amerika og Europa bruker jo forskjellig spenning på elektriske artikler, men gjelder dette også på ting som mikrofoner?

Jeg vet ikke om de drives av eget batteri, kontakt eller kameraets batteri, så.

Folk i familien min er nemlig i USA i hytt og pine, og det er jo betydelig mye billigere i USA.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har selv hatt trøbbel med dårlig lyd, og testet ut noen mikrofoner.

Hovedproblemet med en mic festet på kameraet, er støy.

Mikrofonene har ofte et feste av hard plast, og da overføres vibrasjoner fra kameraet. Når de i tillegg er festet 2-3 cm fra selve kameraet, fanges det også opp lyd/støy fra selve kamera-motoren(zooming etc).

Du må få mikrofonen litt lenger unna kameraet(8-9 cm utgjør en betydelig forskjell), og du må ha en shock-mount. Jeg laget mitt eget feste av et rør og noen gummistrikker.

Av de mikrofonene jeg testet var Senheizer MKE300 best. Litt lite bass, men klar og tydelig, men med et eget feste som overførte støy(utrolig amatørmessig, eller bevisst fra produsent?). Azden sgm-x var også bra. Litt mere "ullen" lyd, men med bra bass. Jeg har også en Audio Technica rt-25. Det er en stereo mikrofon, og ingen kanon. Litt tynn i lyden. Jeg endte opp med Azden pga formen som gjorde at jeg kunne lage et eget feste. Jeg er fornøyd, og i forhold til intern kamera-mic er det en svææært stor forbedring. Kjøpte min Azden på 3.45 i Trondheim.

Pris var ca 1800kr.

Litt langt dette men...

 

Jan F.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
Kondensatormikrofoner ville jeg tro er best til å skape et bilde av lyden fra alle kanter. Men som de som bruker det vet er det stormembranmikrofoner og det skal dermed VELDIG lite til for at de tar opp uønsket støy som vind, bakgrunnsstøy og lignende.

 

Vil bare arrestere deg litte gran, slik at ikke andre tar alt dette for god fisk.:)

 

For det første så sier du indirekte her at en kondensatormikrofon er det samme som en stormembranmikrofon. Dette er ikke riktig. Hvis vi snur på det, en stormembran er en kondis, så er det helt rett, Men ikke omvendt :)

 

Dessuten, en kondis er ikke en mikrofon som tar opp lyd fra elle kanter. Det er kun en mikrofon som trenger en eller annen form for strøm for å fungere. Skal du ha en mikrofon som tar opp fra alle kanter må du ha en "figure of eight" mikrofon, altså en en mikrofon med 8talls karakteristikk. En 8tallsmikk kan i teorien være både dynamisk og kondis (selv om jeg tror den som oftest er kondis)

 

Derimot er det du trenger her, som tidligere nevnt, en shotgun mikrofon. Og Sennheiser er blandt de bedre på dette området. Sjekk www.lydrommet.no som har agenturet i norge. Selv går jeg for typen ME66/ME67 men disse koster jo litt, ca 7-9000,- komplett med vindhette (zeppeliner)

Endret av vegaroy
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har ikke så greie på filming og video, men jeg er lydteknikker, så jeg kan forklare hva jeg ville gjort.

 

for å unngå at du får støy i mikrofonen, går det an å sette på en hette, eller bare så simpelt som en raggsokk. Da fjerner man de svakeste lydene, og på den måten får man isolert lydkilden på en god måte.

 

I tillegg ville jeg brukt en teknikk som ofte brukes på kor, å lage en fransk kobling. Sett opp to kondensatormikrofoner, på ett stativ, og vend de slik at de står i 90 graders vinkel, altså slik: \ / ( svært improviserisk tegning, men \ og / er en mikrofon).

 

Deretter kobler man det til mikserpulten, også panorer du lyden litt til hver side (høyre/venstre). Da får man med seg all lyden som skjer, og man får det i litt stereo(bare dumt å panorere mikrofonene helt til hver sin side. Aldri testet det ut faktisk, men etter hva jeg har hørt blir det da dårligere lyd)

 

På en konsert ville jeg gjort det slik, men jeg aner ikke om den teknikken der fungerer også i filmverdenen.

 

men som sagt,raggsokk-trikset er genialt uansett :thumbup:

Lenke til kommentar

joacande:

Tusen takk for tips!

Har nylig lagt mine skitne hender på et par Milab VM-44 Classic-mikker som skal få kjørt seg litt.

Slitsomt å drasse med seg mikser og slikt ut da, bør skaffe meg en liten, billig behringer-mikser eller noe til slikt bruk.

 

Men mikseren kan vel kanskje ikke kjøres inn i kamera, den må vel inn i en separat DAT-opptaker eller noe?

 

Vegar:

Hva synes du om Studio Projects C1, evt. B1-mikkene?

Har hørt en del godord om dem...

Og gratulerer med ny gitar, som jeg sa i posten på gitarnorge fikk jeg heftig lyst på en slik selv. Abalone-bindingen var knallfin!

 

(Og til sist, av ren nysgjerrighet, er det virkelig mulig å livnære seg som lydtekniker i Etne?)

Lenke til kommentar

Godt det var til hjelp :D

 

Ja,Behringer har mange fine små miksere! Lyst til å kjøpe en sånn selv! sinnsykt praktisk på *småjobber*.

 

Det går jo an å lage lydsignalet om til minijack, og så koble det til mikrofoninngangen på kameraet, eller hva? (som sagt, har ikke så peil på videokamera..hehe..)

Lenke til kommentar
Vegar:

Hva synes du om Studio Projects C1, evt. B1-mikkene?

Snakker dere om Behringer?

Hvis dere gjør det, så kan jeg svare på det.

 

C1 er rett og slett t-r-a-g-i-s-k. Jeg gjørte den her en gang med en gang den kom.

Og mer "wonnabee proff" mic skal det mye til for å finne.

 

B1 er helt brukbar til å snakke i, men med en gang det kommer et lite knuff av lyd så vrenger lyden seg. Jeg har prøvd med Popfilter, kjører mic pre-amp, en Presonus CL44 Compressor osv osv. Men det blir _ikke_ bra lyd.

 

Sats på Røde micer. Nt4 og Classic II egner seg veeeeeldig bra.

Lenke til kommentar

Nei vi snakker om Studio Projects mikker. Det er et eget merke. Og de er veldig fine (relatert til prisen). Selv har jeg to stk C-1 mikker og er veldig fornøyd.

 

sjekk www.studioprojects.com for å se de.

 

Forskjellen mellom C-1 og B-1 er i hovedsak at C-1 er dyrer og har et lite løft rundt 10 khz for å gi litt mer luft. Samtidig er den litt mer fast i fisken i nedre mellomtone.

 

Nei, jeg er ikke lydtekniker i Etne. Her jobber jeg fullt som gitarlærer på kulturskulen, samt lærer på media kommunikasjon på videre¨åedne. Er ikke så mange lydjobber jeg orker ta på meg lenger når jeg allerede jobber 110 % fullt :)

Endret av vegaroy
Lenke til kommentar
Nei, jeg er ikke lydtekniker i Etne. Her jobber jeg fullt som gitarlærer på kulturskulen, samt lærer på media kommunikasjon på videre¨åedne. Er ikke så mange lydjobber jeg orker ta på meg lenger når jeg allerede jobber 110 % fullt :)

OK, feil igjen ;)

 

monodonk: Det er mange steder man kan handle slike ting, Benum er hovedsakelig en importør, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...