Gå til innhold

Memtest86+ og Athlon64/OCZ


PureTamil

Anbefalte innlegg

Har et rimelig ferskt Athlon64-system (3200+) med Abit KV8-MAX3 (som jeg er iferd med å bytte ut med Asus K8V Deluxe først og fremst på grunn av den ultraharry OTES-løsningen på Abit-kortet) og OCZ Platinum EL PC3200 (2-3-2-5, 2*512MB).

 

Da jeg tidligere har hatt store problemer med Corsair-minne på dette systemet (PC3200 XMS), bestemte jeg meg for å teste nåværende konfigurasjon med memtest86+ (www.memtest.org) i går. Lot testen kjøre i nær 3 timer (valgte "All tests") før jeg avsluttet.

 

Antall errors var da oppe i hele 199, og disse var spredd på begge brikker. Mitt simple spørsmål blir da; er det normalt å få feil i slike tester selv om ikke noe er galt?

 

En annen sak; da jeg var innom Datakjeden (Oslo) i går, påstod mannen bak disken at man absolutt burde bruke ECC-minne på Athlon64. Hvordan stiller dere dere til denne påstanden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Antall errors var da oppe i hele 199, og disse var spredd på begge brikker. Mitt simple spørsmål blir da; er det normalt å få feil i slike tester selv om ikke noe er galt?

Nei, da er det feil på minnet høyst sannsynlig. For å være helt sikker så bør du teste minnet med Memtest86+ på en annen maskin som du vet er 100% iorden. Hvis minnet virker helt fint der uten feil så er det hovedkortet som det er noe galt med. Corsair XMS 3200LL skal fungere perfekt på det hovedkortet.

 

En annen sak; da jeg var innom Datakjeden (Oslo) i går, påstod mannen bak disken at man absolutt burde bruke ECC-minne på Athlon64. Hvordan stiller dere dere til denne påstanden?

Det er feil da Athlon 64 ikke støtter ECC-minne såvidt jeg vet.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Antall errors var da oppe i hele 199, og disse var spredd på begge brikker. Mitt simple spørsmål blir da; er det normalt å få feil i slike tester selv om ikke noe er galt?

Nei, da er det feil på minnet høyst sannsynlig. For å være helt sikker så bør du teste minnet med Memtest86+ på en annen maskin som du vet er 100% iorden. Hvis minnet virker helt fint der uten feil så er det hovedkortet som det er noe galt med. Corsair XMS 3200LL skal fungere perfekt på det hovedkortet.

 

En annen sak; da jeg var innom Datakjeden (Oslo) i går, påstod mannen bak disken at man absolutt burde bruke ECC-minne på Athlon64. Hvordan stiller dere dere til denne påstanden?

Det er feil da Athlon 64 ikke støtter ECC-minne såvidt jeg vet.

Mine Corsair XMS 3200LL tryna totalt på hovedkortet. BSOD under installasjon av Win XP, og Windows memory tester ga ca. 2000 feil under "extended tests".

Lenke til kommentar
Antall errors var da oppe i hele 199, og disse var spredd på begge brikker. Mitt simple spørsmål blir da; er det normalt å få feil i slike tester selv om ikke noe er galt?

Nei, da er det feil på minnet høyst sannsynlig. For å være helt sikker så bør du teste minnet med Memtest86+ på en annen maskin som du vet er 100% iorden. Hvis minnet virker helt fint der uten feil så er det hovedkortet som det er noe galt med. Corsair XMS 3200LL skal fungere perfekt på det hovedkortet.

Mine Corsair XMS 3200LL tryna totalt på hovedkortet. BSOD under installasjon av Win XP, og Windows memory tester ga ca. 2000 feil under "extended tests".

Test også minnet på et annet hovedkort som du vet er i orden for å være helt sikker på at det ikke er hovedkortet ditt som er defekt, ok?

Lenke til kommentar
Får du feil på minne under memtest86+ så har noe tatt kvelden. Antagelig dårlig minne.

 

Athlon64 skal klare seg helt fint uten ECC, opteron skal dog ha ECC minne.

Nei det er IKKE dårlig minne , men dårlig BRIKKSETT, nemmelig VIA.

Har selv testet 2 stk kort fra VIA og de er håpløse med tanke på ram,

Asus sitt K8V fikk jeg kun til å kjøre med TwinMos , dog med bare en brikke, med geil og OCZ startet det ikke i det hele tatt.

Skiftet sa til Gigabyte sitt nForce 3 kort og testet de samme brikkene på dette der er alt 100% stabilt.

Så å skylde på minnet her blir feil da det er via som er kresen/vanskelig og dette er jo egentlig ingen nyhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...