Gå til innhold

9800 xt - VARMT!


El_Gaffel

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg ny data og satt sammen, dette er den første dataen min.

Deler:

Sapphire Radeon 9800 atlantis xt

ASUS K8V deluxe hovedkort

1024 pc3200 corsair ram

Amd64 3400+

400W psu

5 vifter

 

Så over til problemet; Når jeg skal spille et litt krevende spill (F. eks BF1942) så slår dataen seg automatisk av etter ca. 10min! :cry:

Jeg kjørte også 3dmark2k3 2 ganger så ca. halvveis på 2. gang slo den seg av, jeg kjente på grafikkortet og det var G L O V A R M T ! ! ! Jeg tar da ut størmkabelen til maskina og setter den i igjen, da går det avn å starte opp. Men altså; Hvorfor skal et så heftig grafikkort bli så varmt for så å slå av hele mølet?!?!

HJELP!!!!!!! (Jeg tror iaff at det er grafikkortet som slår den av... :D)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert veldig nOOb, men har du satt i den ekstra strømmkontakta som skal i skjermkortet.(regner med at det er en på 9800XT som på 9800PRO).

 

Mulig at kortet uten den ekstra srømmen ikke klarer å drive vifta sterkt nok eller noe.

 

Vill gjetting, men det er mitt beste forslag. Evt så kan kortet være ødelagt.

 

Sikker på at kjøleren sitter riktig på og helt fast. Så det er god kontakt.

Lenke til kommentar

Tror at hvis det først er med kjølesystem på grafikkortet så skal det funke!!! De sender jo ikke med vifter som ikke har kapabilitet for varen da... (?)

Dessuten var systemet montert på. Og; Dataen starter ikke opp uten at man plugger i 12v kabelen i kortet!

Men jeg så også på toms hardware at det ble veldig varmt, men det skal da være måte på!

Endret av El_Gaffel
Lenke til kommentar
Tror at hvis det først er med kjølesystem på grafikkortet så skal det funke!!! De sender jo ikke med vifter som ikke har kapabilitet for varen da... (?)

Dessuten var systemet montert på. Og; Dataen starter ikke opp uten at man plugger i 12v kabelen i kortet!

Noen gjør det også.. :p mener du at kortet er glovarmt fordi du kjenner på det eller er det tempavleseren som sier det ?

Lenke til kommentar

Kanskje kabinettet ditt er lite og trangt. Eller at du har masse ledninger som ligger å flyter inni kabinettet som stanser luftstrømmen (som også burde gå riktig vei)..

Det er ikke alltid 5 vifter kan gjøre jobben sin, om de ikke er satt til å blåse rett vei og at luftveien er fri.

 

Hva er CPU tempen på, rett etter at maskinen skrur seg av (i bios)?

 

Sannsynligvis er det et kjøleproblem på grafikkortet eller CPU som følge av ovenfornevnte grunner.

Lenke til kommentar

Sjekk varmen på cpu'en din. Det er nok den som blir for varm og slår av hele opplegget. Kjølere på grafikkort er satt på av leveradør og bør fungere.

 

Sjekk at cpukjøleren sitter skikkelig. Du må ha et tynt lag kjølepasta, som f.eks. ArcticSilver5 eller det som fulgte med kjøleren, på cpu core for å få skikkelig kontakt med kjøleren.

 

-Atle

Lenke til kommentar

sjekk at viften på skjermkortet sviver med litt hastighet..... på mitt 9800pro så lever viften et eget liv... noen ganger går den rundt men da med ca 60rpm, andre ganger går den ikke og jeg må finne meg et annet skjermkort å bruke for viften NEKTER å starte før en uke senere... jeg må underklokke kortet får å få det stabilt...

 

btw noen som vet om noen pci "kort" som trekker inn luft utenfra og spytter det på grafikk kortet?! noe ala nvidia sin løsning på FX kortene men som et eksternt pci kort?!

 

det ville jo vært veldig smart å ha fordi da får du bedre kjøling på grafikk kortet uten å bytte kjøler(beholder garanti)

Lenke til kommentar

Prosessoren?? Amd64 skal jo ikke bli så varm da.. Men da jeg satte på heatsinken satte jeg den på sånn at hele cpuen ble dekt med goop kontakten bør være god nok.. Men men... Her er det ikke jeg som sitter på svarene for å si det sånn.

Btw: Kabinettet er et Xaser II så størrelsen er intet problem...

Endret av El_Gaffel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

høyreklikk på min datamaskin - egenskaper - avansert - oppstart og gjennoppretting, så fjerner du haken ved "start på nytt automatisk".

istedenfor å starte på nytt så skal du da få bluescreen, så får du se hva som er galt :)

Lenke til kommentar

Det finnes plenty av eksempler på folk som har satt CPU-kjøleren på feil, og dermed mister mye av den kjølingen de skulle ha hatt, fordi kontaktflaten mellom CPU og kjøler ikke er optimal. Om temperaturen på CPUen er unormalt høy (både ved idle og under belastning) så er dette et godt tegn på det (nevner dette siden du sier at dette er den første maskinen du har bygget). :)

Lenke til kommentar
sjekk at viften på skjermkortet sviver med litt hastighet..... på mitt 9800pro så lever viften et eget liv... noen ganger går den rundt men da med ca 60rpm, andre ganger går den ikke og jeg må finne meg et annet skjermkort å bruke for viften NEKTER å starte før en uke senere... jeg må underklokke kortet får å få det stabilt...

 

btw noen som vet om noen pci "kort" som trekker inn luft utenfra og spytter det på grafikk kortet?! noe ala nvidia sin løsning på FX kortene men som et eksternt pci kort?!

 

det ville jo vært veldig smart å ha fordi da får du bedre kjøling på grafikk kortet uten å bytte kjøler(beholder garanti)

Se her.

Endret av Cloud
Lenke til kommentar

jeg hadde også en sapphire kort som ble altfor varmt. Sapphire 9800 pro, så jeg dro til komplett og fikk byttet det men den ble også varm, og da fikk jeg nok av sapphire så jeg løste det ved å gå over til Hercules.. og aldri støtt på det varme problemet mer. Men jeg ser at sapphire enda ikke er helt bra så jeg holder meg til Hercules sine kort framover, eneste ulempen er at de er så dyre :p men jeg får se det på denne måten da at kvalitet koster.

Lenke til kommentar

Det er normalt at GPU er meget varm (såpass varm at du brenner deg om du holder lenge på den, når du spiller). Dette avhenger selvfølgelig av hvilken kjøling du har. GPU tåler varme. Om den blir for varm er det som regel artifacts og hard-freeze's som er det mest vanlige. Om default-kjøleren din fungerer normalt, så skal det ekstreme situasjoner til for at GPU blir så varm at den crasher. Jeg anntar at du ikke sitter i romtemperatur på 40grader C ;)

 

Kan du gi oss noen målinger på GPU og CPU under litt spilling (eller 3Dmark-looping)? Da har vi mye større sjans til å gideg gode råd.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
jeg hadde også en sapphire kort som ble altfor varmt. Sapphire 9800 pro, så jeg dro til komplett og fikk byttet det men den ble også varm, og da fikk jeg nok av sapphire så jeg løste det ved å gå over til Hercules.. og aldri støtt på det varme problemet mer. Men jeg ser at sapphire enda ikke er helt bra så jeg holder meg til Hercules sine kort framover, eneste ulempen er at de er så dyre :p men jeg får se det på denne måten da at kvalitet koster.

Det er normalt at disse kortene blir "varme". Hadde du faktisk problemer på de kortene da du leverte dem inn, eller tenkte du bare "huff, disse var varme" ?

 

-Stigma

 

PS: Du vet at eneste relevante forskjellen på disse kortene fra forskjellige produsenter er vifteløsningen og minnet sant? Hercules har gjerne litt bedre vifter, men ikke til de grader bedre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...