Gå til innhold

Hvor finner jeg flatkabler


Xedge

Anbefalte innlegg

finnes det ikke noen IDE raid kabler med 4 uttak? syns jeg har lest det et sted.

hadde selv 4 disker og 2 cdromer før, og da kjørte jeg 2 av diskene på en ide kontroller. etter vinterferien en gang kan jeg fortelle deg hvordan det går med 5 disker på et abit nfs-7 v2.0 hk, om du vil/jeg husker det

er ikke det SCSI disker/kabler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eit hovedkort har 2 IDE kontakter på hovedkortet; IDE1 og IDE2.

 

Frå IDE1 kan du ta 1 kabel med 2 uttak og enhetene du kobler på der blir henholdsvis:

Primary Master og Primary Slave

 

Frå IDE2 kan du ta 1 kabel med 2 uttak og enhetene du kobler på der blir henholdsvis:

Secondary Master og Secondary Slave.

 

Du kan ikkje ha meir enn 2 enheter koblet på kvar IDE kontakt.

 

Alternativet da er: Serial ATA og IDE PCI kort.

 

Serial ATA er eit nyare grensesnitt enn IDE og her er ein liten guide laget av hw.no Link

For å kunne bruke SATA hovedkortet og harddisken støtte det.

 

Du kan få fleire IDE kontroller ved å kjøpe eit PCI IDE kort som er eit PCI kort med IDE kontakter på.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Så vist kan man få IDE kabler med mer enn 2kontakter!

 

På skolen har no de sånne kabler, og nei det er ikke konbinert IDE og floppy. Der har de 3 utak på en kabel. Dessuten kan man få kjøpt en liten kontakt som et Y ledd på IDE kablene slik at man kan ha flere 2 hdd på en kabel om man har behov for det, men uansett kan man ikke koble de til på siste ledde på 90cm kabler pga da funker ikke kablen eller noe sånt stemmer ikke det??

 

 

Her er den linken til PCI->IDE

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...15&GrpID=8&s=pl

 

EDIT: la til link

Endret av MADsen
Lenke til kommentar
http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=954...lAction=details

den har da 4 uttak? funker det ikke å koble til 4 disker da?

nei!!! det er kombinert ide og floppy kabel... og det er forskjellig størelse på floppy og ide så du får ikke hard disker på floppy!!! det du mener er scsi-kabler.... de er ofte større en ide og kan ta flere disker!!!

 

Dette er ikke en kombinert floppy/harddisk kabel. Den ligger i produktfamilien "Flatkabel IDE/Floppy", og over bildet står det da tydelig: IDE Cable Ultra ATA 100/66 90cm For 2 HDD 4 Outlet. Altså en kabel med fire uttak hvor det kan kobles til 2 enheter (disker etc.).

Lenke til kommentar
Eit hovedkort har 2 IDE kontakter på hovedkortet; IDE1 og IDE2.

Har hatt flere hovedkort med 4 IDE kontakter, og mulighet for 8 ide enheter.

 

Tror zooloo har rett om kabelen. Den har fire uttak for ide enheter, men kun to kan brukes, fordi ide grensesnittet ikke tillater flere (ide/master)

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=954...lAction=details

den har da 4 uttak? funker det ikke å koble til 4 disker da?

nei!!! det er kombinert ide og floppy kabel... og det er forskjellig størelse på floppy og ide så du får ikke hard disker på floppy!!! det du mener er scsi-kabler.... de er ofte større en ide og kan ta flere disker!!!

 

Dette er ikke en kombinert floppy/harddisk kabel. Den ligger i produktfamilien "Flatkabel IDE/Floppy", og over bildet står det da tydelig: IDE Cable Ultra ATA 100/66 90cm For 2 HDD 4 Outlet. Altså en kabel med fire uttak hvor det kan kobles til 2 enheter (disker etc.).

jeg har ihvertfall aldri hørt om noe sånt.... jeg antok at det var kobinert floppy og ide fordi det stod flopp/ide... jeg tok desverre feil denne gangen....

Lenke til kommentar

Det går bare an å koble til to IDE enheter til hver IDE kanal, spiller ingen rolle hvor mange kontakter der finnes på kabelen. BIOS støtter ikke mer, og det gjør heller ikke grensesnittet. Man kan ha 8 IDE enheter tilkoblet samme hovedkort, men da har hovedkortet innebygd IDE-RAID som jo tillater dette. En annen løsning for å få flere IDE enheter i pcen er jo selvsagt, som mange andre har nevnt her, å kjøpe ytterligere en IDE kontroller som igjen da tilkobles en PCI port. Finnes ingen vei utenom. SATA er bedre og raskere... dersom du absolutt må ha mange enheter på samme kontroller er alternativet SCSI, men dette er mye dyrere.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...