Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke IP-adresse


Anbefalte innlegg

Har problemer med en maskin, som ikke mottar noen IP-adresse.

Den kjører XP, Tiscali bredbånd med en switch mellom modem og maskin, og er innstilt til å motta IP automatisk, men dette skjer ikke. Når jeg forsøker å "reparere" tilkoblingen, kommer en feilmelding á la "Kan ikke motta IP-adresse, kontakt internett-leverandøren".

Feilen ligger ikke fra nettleverandør, siden andre maskiner i nettverket fungerer greit. Kan ikke skjønne at det er noe galt med nettverkskortet (et internt på et MSI K7 HK) heller.

 

Problemet oppstod bare plutselig mens windows kjørte, og ikke etter en oppstart eller noe.

 

Noen tips til hva som kan være galt, og hva jeg kan gjøre for å rette feilen??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del, ville jeg tro at også naboen ville ha det samme problemet hvis det var switch`n som var problemet.

 

Det er irriterende at dette kommer og går. Plutselig ramler jeg ut av nett, og da kan det ta noen timer (alt. dager) før jeg er tilbake igjen - men naboen har kontakt hele tiden.

 

Kan det være at firewall i XP er årsaken til problemet?

Lenke til kommentar
Funker det uten svitsjen?

Har ikke prøvd (blir litt tungving for meg å koble utenom). Derimot så er flere maskiner koblet til switchen, og de fungere utmerket.

 

Har restartet switchen.

 

 

XPs firewall har aldri vært noe problem før, og dette skjedde jo bare plutselig mens maskinen stod på.

Lenke til kommentar

Med en svitsj så får vel alle maskinene IP fra modem/isp, ikke fra noe av ditt utstyr?

 

Jeg har Bluecom, og med svitsj kan jeg bare ha 3 maskiner på nettet samtidig. Må ha en ruter og dele ut lokale iper selv, hvis jeg vil ha flere.

Kort sagt: Bluecom gir som en standard bare 3 iper til hver kunde.

Gjør din isp også det kanskje?

Lenke til kommentar

Før fikk alle maskinene i nettverket egne IP'er, men jeg ser nå at Tiscali kun gir én IP.

 

Kan det være at de plutselig har sett at jeg benyttet flere IP'er, og derfor har stengt av den muligheten??

 

Nå fungerer forøvrig ingenting i nettverket, kun direkte tilkobling mot modemet.

 

 

Skal alikevel har en switch til, og kan da like godt kjøpe en router m/switch; vil denne duge da? http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=2&s=pl

Lenke til kommentar

Har nå gått til innkjøp av en sådan router http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=2&s=pl

...og den ser ut til å fungere greit den. Fordeler interne IP'er til alle maskinene, bortsett fra én - som fremdeles sliter med det samme problemet.

 

Når jeg kobler til denne maskinen, så får jeg lys i både nettverkskort og router. Har forsøkt med flere kabler også.

 

Når den kobles til, får den en slags "lokal IP" på 169.254.x.x men på subnet 255.255.0.0 og ikke noe gateway eller dns

Det er når jeg forsøker å reparere denne, at windows sier den ikke kan fornye IP.

Alle innstillinger står på automatisk (og har forsåvidt forsøkt med alle andre innstillinger også)

 

Trodde derfor det kunne være noe galt med det interne nettverkskortet, så jeg forsøkte å sette inn et til, men det ga akkurat samme resultat.

 

...der ender også min fantasi på hva som kan være galt. Det virker som om maskinen/nettverkskortet ikke oppnår kontakt med routeren. Den sender signaler (pakker), men tar ikke imot noen. :no::cry:

Endret av kjell33
Lenke til kommentar

Jeg sliter med det samme problemet selv, jeg har bredbånd fra NGT. Plutselig en dag sluttet routeren å dele ut adresser automatisk.

 

Jeg har en mistanke om at DHCP-serveren i routeren er disablet, men så var det det å få startet den igjen....

 

Fint hvis noen med peil kunne gitt noen råd her :-)

Lenke til kommentar

Siste nytt:

Har nå installert XP på nytt, men nå finner ikke Windows noe nettverkskort.

Har sjekket at dette er aktivert i BIOS (står på auto).

Er det ting som da tyder på at nettverkskortet er kaputt???

...og at jeg da burde kjefte på Komplett framfor Bill Gates?

:ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...