Gå til innhold

Fuji S7000 og Adobe Camera Raw


Anbefalte innlegg

Så at nyeste versjon av Adobes Raw converter for Photoshop også supporterer Fuji S7000. Siden Fujis raw konverter (i følge tester) er et av de svakhetene for dette kamerat er jeg interessert i om noen har testet konvertering i Photoshop.

 

Fujis versjon kan f.eks kun konvertere til 12Megapxels, gjelder dette også for Adobes versjon? Andre interessante spøsrmål er selvfølgelig kvalitet på resultatfilene og hastigheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAW-konverteren til Adobe er et grunnlag for videre behandling. Etter å ha forandret på eventuelle bildeparametre kommer du inn i selve Photoshop, og må lagre filen derfra. Det er selvsagt ikke noe problem å skalere bildet til 6 Megapiksler hvis det skulle vise seg at det som standard kommer med 12 Megapiksler.

Lenke til kommentar

Poenget er at s7000 har en 6MP bildebrikke. Problemet med s7000 (slik jeg ser det) er at raw filer, og beste kvalitet JPG kun finnes som 12MP pixel filer (dvs interpolerte).

Fujis Raw converter kan ut fra dette kun produser 12MP TIFF/Jpg filer (hvis jeg har forstått testene riktig). Dvs at den interpolerer med tilhørende økning av støy, soft effekt osv man får ved interpolasjon.

 

Det interessante er derfor om Adobes raw converter kan gi direkte 6MP, dvs mye nærmere den relle pixel counten for ccd brikken. Man kunne da anta at resultatet vill bli bedre enn å konverter fra raw til 12MP, for så å redusere filen ned til 6Mp.

 

De fleste tester jeg har sett har konkludert med at s7000 gir beste kvalitet i 6MP, og muligheten til å bruke 6mp raw format hadde vært veldig interessant.

 

Men det er jo ikke sikkert en teori holder i praksis. Derfor spørsmålet om noen hadde testet dette. Hadde vært greit å vite før jeg eventuelt kjøper et s7000.

Lenke til kommentar

I følge Fujifilm skulle SuperCCD-brikkene til Fujifilm være spesielt godt egnet til slik interpolering, i motsetning til vanlige bildebrikker.

 

Testen til Akamera av S7000 viste imidlertid at det ikke var noe å særlig å hente på denne funksjonaliteten, men heller ikke omvendt. Hvis RAW-filen er basert på 12 Megapiksler, som er det mest trolige, vil man ikke få dårligere bildekvalitet når man nedskalerer RAW-filen til 6 Megapiksler enn hvis man hadde tatt bildet i 6 Megapiksler oppløsning direkte.

 

Jeg mener at man ikke vil oppleve at interpolasjonen fører til økt støy i bildet.

 

Piksel for piksel er selvsagt bildekvaliteten dårligere med 12 Megapiksler oppløsning, men å se på et bilde på denne måten er ikke hensiktsmessig.

 

På normale bilder er det heller ikke noe savn at kameraet ikke har fin komprimering i 6 MP oppløsning. I praksis vil man neppe se særlig forskjell. Etter mitt syn er mangelen på fin komprimering i 6 MP overdrevet i tester. Fujifilm burde selvsagt hatt dette, da de har fått på pukkelen i flere år for dette, men noe stort minus er det ikke.

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke har mulighet til å teste kameraer selv, i hvertfall ikke uten å kjøpe er jeg avhengig av tester og omtaler for å velge.

 

Interessant at du sier at 6 mP JPEG kvaliteten ikke er så ille. Akamera er definitvt et av de nettstedene som sier fra når noe er galt, så det blir et plusspoeng til for s7000.

 

Når det gjelder Super CCD og interpolering så viser de testene jeg har sett at effekten er liten, men målbar i forhold til interpolering etterpå i photoshop el.l. F.eks dpreview testen av s7000 viser noe høyere oppløsning fra et 12mp bilde.

 

Når det gjelder støy og interpolering så kan man vel argumentere for begge deler. Personlig er jeg vel mest enig i det mlwirak skriver, nemlig at støyen ikke øker (selv om jeg skrev det motsatte i det første innlegget). Har man imidlertid et støypunkt så vil jo det dobles i antall pixler ved en dobling av bildestørrelsen. Ser man på bildet pixel for pixel har man en dobling, ser man prosentvis er det ingen økning.

 

Så tilbake til poenget/spørsmålet mitt (for siste gang). Målet var å få best mulig kvalitet. Ekstra viktig for et kamera som allerede har noen svakheter med støy og (for) mye usm i kamerat. Raw gir i tilleg en del ekstra muligheter for justeringer som man mister med jpg, f.eks >8 bit. De fleste som har testet ser ut til å være enige om at 12MP mode er bortkastet, til dels gir dårligere kvalitet enn 6MP.

 

Når man lager RAW filer er det jo normalt info rett fra sensor (mer eller mindre). Med en filstørrelse på ca 12MB er det umulig for meg å vite om det er allerede interpolerte bilde ligger der. S7000 har jo ad converter med > 8 bit, så det burde jo gi mer enn en byte pr pixel. Antok derfor at raw faktisk er lagret som 6MP, og interpoleres av raw converter på PC. Da ville det jo være dumt å interpolere til 12MP for så å reduser til 6 igjen. Derfor ønsket/spørsmålet om å kunne konvertere direkte til 6Mp fra raw filer vha Photoshop.

 

Hvis raw-filen virkelig inneholder 12MP interpolerte bilder spiller det jo liten rolle om man ikke kan lagre 6MP, og spørsmålet faller bort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...