Gå til innhold

Vanntank


Anbefalte innlegg

Jeg går rundt med tanker om å gå til anskaffelse av vannkjøling. Jeg har ingen erfaring med det, men har lest masse og har generell god teknisk kunnskap ;)

 

Som radiator har jeg tenkt meg kobber rør fra clas ohlson (vifteløst :) Har tenkt å lage en lang spiral som jeg legger i en S eller C form (alt etter som hvor lagt det 7meter lange røret blir når jeg har laget en spiral) og fester det på en kobber plate. Så fester jeg dette på sidedøren på kabinettet (bak hk) med avstand stykker fra kabinettet.

 

Pumpe blir Eheim 1250 og CPU blokken DangerDen RBX. GPU / NB kommer i andre rekke. Har tenkt å prøve og lage blokker og hd kjøler etter hvert. Kommer til å gå for silikonslanger på 3/8

 

Så kommer jeg til hovedpoenget:

De fleste tanker jeg har sett til nå er av plast. Og som kjent er jo ikke det noe ledene materiale for varme. Det jeg da tenkte var å få loddet meg en kobber boks som jeg lodder fast en del ribber til og skrur den fast på toppen av kabinettet. Prinsippet blir en dårlig radiator, men god tank. :roll:

 

Er jeg inne på noe der? Eller?

 

Det jeg er ute etter er mest mulig kjøling og minst mulig/ingen vifte :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skabsen:

En viss effekt vil det kunne gi. Kobber leder jo varme vesentlig bedre enn plast, så det i seg selv er en liten gevinst.

Men det er allikevel et "men" her. Temperaturforskjellen mellom vann / tank og luft vil som regel være ganske beskjeden, antakelig mellom 5 og 10grader.

Dermed har du en relativt beskjeden mulighet for nedkjøling, i og med at differansen er såpass liten. Men bevares, alle monner drar! Selv om vi antagelig bare snakker tiendels grader? Men som du sikkert catcher; Jo større tank / overflate, jo bedre effekt! Men det blir jo mer et praktisk spørsmål.

 

Mht til plassering av tanken ville jeg absolutt vurdert en annen plass enn på toppen av kabinettet. Der er det "varmt", i den forstand som at PSU, hovedkort etc varmer opp dette.

Jeg ville heller sett på en plass helt nede ved gulvet, der er det jo også alltid kaldest! Og dermed størst kjøleeffekt.

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...