Gå til innhold

'Problemer' med nye PC deler


Zenix-

Anbefalte innlegg

En sen torsdagskveld i februar sitter jeg med mine nye PC deler, klar til montering. Delene er bestående av en AMD Athlon XP 2500+ m/Barton kjerne, Asus A7N8X-E Deluxe hovedkort og 2x512 DDR PC3200 TwinMOS. Jeg setter delene i, og kobler til de eksisterende harddisker hvorav jeg setter den med XP på til booting (såklart..). Først kommer det opp system check osv, der den finner prosessor og minne. Etter at den har funnet alle HDDene, så står det "Floppy Disk fail" eller noe i den retning. Nederst står det "Press F1 to continue or DEL to enter setup". Jeg har aldri måttet trykke F1 før for å starter opp noen PC før, så ett av mine mangen spørsmål er ; Er dette normalt? Noe med hovedkortet kanskje?

Når jeg trykker F1, kommer det opp "detecting", der den tydeligvis søker etter noe. Etter en stund sier den at det er noen drivere eller noe som ikke er der (noe i den retning. står noe om RAID), etterfulgt av "press ctrl+s or F4 to continue", etterfulgt av at den ikke kunne finne noe (igjen drivere den prater om) og så "press any key to continue". Når XP endelig begynner å loade, så gjør det bare det i ett sekund, før en blåskjerm viser seg i knappe ett sekund, før maskinen så restarter seg. Jeg lurer på ; Har noen samme problemet? Hva gjør jeg galt? Jeg har ikke satt i alle kabler som fulgte med hovedkortet, ettersom jeg i går natt bare satt i det jeg mente var nødvendig (cpu, minne, hdd, skjermkort). Er noen av disse kablene som følger med dette kortet ett 'must' for at det skal funke? Håper jeg har forklart meg på en måte som er forståelig -.-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kun byttet ut h.kort, minne og cpu. Ingen av de delene skal jo innstalleres i XP på noen måte. Hvis jeg ikke husker feil (er på skolen nå, så jeg er ikke helt sikker på hva som sto), så sto det noe om at BIOS ikke var innstallert. Samtidig som den nevnte noe om RAID drivere.

Lenke til kommentar

Selv hadde jeg A7N8X Deluxe (skal skaffe -E Deluxe snart) og jeg måtte formatere harddisken og installere windows på nytt før det virket. Tenker at det er en oppgradering som er så drastisk at windows ikke kan loade med den nye hardwaren.

 

Edit: De Raid greiene er hvis du har S-ATA disker innstallert. Ellers kan du flytte en jumper på HK. Og da starter PCen mye raskere.

Endret av Explorer
Lenke til kommentar
Jeg har kun byttet ut h.kort, minne og cpu. Ingen av de delene skal jo innstalleres i XP på noen måte. Hvis jeg ikke husker feil (er på skolen nå, så jeg er ikke helt sikker på hva som sto), så sto det noe om at BIOS ikke var innstallert. Samtidig som den nevnte noe om RAID drivere.

LOL, unnskyld at jeg ler...

 

Men åssen hovedkort hadde du før?

Ett med VIA brikkesett kanskje?

Også har du satt i ett hovedkort med nForce brikkesett??

Da MÅ du kjøre en reinstall av winxp for at den skal fungere.

Aller helst en formatering og nyinstallering, men vil du ikke det slipper du.

WinXP kommer jo med standardisert driverstøtte for "alle" maskinvare-merker som er ute på markedet, og det funker sånn at winXP gjenkjenner maskinvaren og legger inn de driverne som passer best ifølge winXP.

Lenke til kommentar

Hvis disken kom fra et annet nForce2 hovedkort skulle driverene være OK, kom den fra et VIA / Intel eller annet system hovedkort "må" driverne fjernes når disken er koblet til det gamle kortet før flytting. Ellers får en reinere system med å legge Windows og drivere inn på nytt når en skifter til nytt hovedkort.

Se på floppyen lyser den grønt slik den gjør når den er i arbeid, uten at det er diskett i den? Var ute for det samme da stod floppykabelen feil vei i floppyen - snudde kontakten 180 grader på floppyen og den kom i normal funksjon.

Lenke til kommentar

Hovedkortet ditt har en innebygget Silicon Image S-ATA RAID-controller, som hvis ikke deaktivert, trenger drivere. En annen ting er at man som regel etter bytte av hovedkort trenger en reinstallasjon av Windows, da nytt hovedkort i hovedsak innebærer nytt chipset, controllere og egentlig stort sett alt som systemet trenger.

 

Følg bruksanvisningen til kortet, installer Windows på nytt (evnt. bare installer "på toppen" av den gamle inst.)

NB! Hvis du skal installere S-ATA, må du ha drivere klare på en diskett og trykke F6 helt i starten av installasjonen....

Lenke til kommentar
svaret er enkelt

 

Det hovedkortet støtter ikke twinmos ram A7N8X DELUXE OG A7N8X-X går greitt men ikke E serien

 

holdt på med det samme problemet for ikke så lenge siden

 

Kjøp corsair value ram den funker muligens crucial funker oxo

 

Helt feil!! :no: Har selv samme kortet(-E utgave) og jeg har standard twinmos ram(2x512), det funker fint det. :yes: Jeg fikk faktiskt samme problem som trådstarter. løsningen er enkel...installer windows på nytt. Hovedkortet takler ikke de gamle driverne, selv i safemode.

Jeg fikk også et annet problem. I kombinasjon (Asus-E)med SBAudigy2 sine drivere som fulgte med lydkortet for ca 1år siden restarta maskinen as well! Jeg måtte hente nyeste drivere på nettet for så å installere lydkortet->kunne ikke oppgradere!

Lenke til kommentar

Jeg fikk msg av både flexi-data, norek og datakjeden at hk ikke støttet twinmos standars brikker. Selv fikk jeg ikke maskinen oppe å gå uten de nevnte problemene med de brikkene. Prøvde å installerer windows mange ganger uten hell pga bluescreen. Fikk oxo masse errors ved bruk at memtest86. Brukte 6 forskjelige twinmosbrikker av samme type uten hell

Det var kun da jeg skifta til corsair value at alt funket.

 

Må også si at A7N8X DELUXE og A7N8X-X har jeg bygget med twinmosbrikker uten problemer. Det har blitt over 10 maskiner det siste året med de hovedkortene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...