Gå til innhold

er solaris det samme som Linux


Anbefalte innlegg

jeg kunne tenke meg å laste ned Solaris gratis og hvilken adresse skal jeg gå på for å kunne finne en gratis utgave jeg vet ikke helt hilke opprativsystem jeg skal velge det er derfor jeg leter etter en link til det.

 

Ps kan dere skrive opp en adresse som jeg kan gå på for å gjøre det.

 

på forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Hvis jeg husker rett, så er solaris Siemens spesialbygde versjon av linux. Denne selges kun sammen med spesialbygde siemens servere. Hvor du kan laste den ned vet jeg ikke. Tror heller at du burde finne deg en annen unix versjon eller Linux. Prøv f.eks Mandrake eller Red Hat...

Lenke til kommentar

Hmm, nei Solaris er eit Sun-produkt. Har heller lite å gjere med Siemens.

Solaris har heller ingenting med Linux å gjere. Solaris er ein variant av Unix. Linux er eit OS inspirert av Unix-familien.

 

[ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-03-18 20:08 ]

Lenke til kommentar

Ehh.,.. Vær så snill og rett meg om jeg tar feil ,... Men er selv 99 % sikker på at det er SUN Microsystems som lager Solaris og er ikke det samme som Linux.... De er laget for Sparc maskiner men det finnes også utgaver som går på Intel baserte systemer,... (om all din hardware er støttet er langt fra umulig at den ikke gjør,.. - sjekk derfor ut lista på sia deres... - Siste versjon Solaris er 8 tror jeg,.. og det jobbes med 9 som er ferdi til sommer eller noe,... - Like etter StarOffice releasen deres (6.0) som passer meg fint,...

 

Før vet jeg du kunne laste det ned gratis,... men vet ikke om du kan det nå lenger,.. (for Intel/amd maskiner uansett...) - da jeg tviler på at du har en Sparc i huset,... :smile:

 

Men sjekk ut sia deres da vel :

http://www.sun.com

 

[ Denne Melding var redigert av: alaruz på 2002-03-18 20:08 ]

Lenke til kommentar

Sparc & UltraSparc maskinene som kjører Sun Solaris, er jo mega maskiner. Disse kan jo på ingen måte sammenlignes med en pc. Prisnivået på disse reflekterer jo det.En typisk velutrustet desktopmodell starter gjerne på rundt 70000,-har flere cpu'er, gjerne opptil 8 stk

 

Men det er mulig man kan få det til å fungere utmerket på de versjonene av solaris som er laget til pc likevel.

Den billigste modellen de's ligger for tiden på ca 67 500,- med 1 ulrtasparc IIi cpu 400 Mhz

Den litt mer påkostede modellen ligger på ca 273 000,- Men da kommer skjermkort,XVR-1000, til 55 000,- i tillegg.Evt en extra cpu til den nette sum av 128 000,- Skjerm må man jo også ha..24" feks..Disse maskinene har hele 8Mb cache...utrolig...Blir pinglete med Amd xp og gf4 i sammenligning...hehe

Lenke til kommentar

Eller den grommeste Powermacen fra Apple for bare 40000kroner.

Her får du 256Kb L2 cache ogo 2Mb L3 cache per prosessoer, moduloppbygget hovedkort + andre godsaker i en lekker kasse. :eek:)

 

Men,........jeg har jobbet på SGI Octane og O2 arbeidsstasjoner med det heftige Wildcat-skjermkort, og jeg må innrømme at det var noe annet enn både PC og Mac.

 

SGI bruker forresten IRIX , som er deres eget OS.

Lenke til kommentar

Hei, wil.

 

Solaris er en Unix variant som DEFINITIVT er skapt av Sun Microsystems. Jeg har Solaris 8 på cd'er, jeg kan godt brenne det til deg dersom du ønsker det.

Tror også at WinMX har det hvis man søker godt nok..

 

Det som er et vanlig problem med Intel versjonen av Solaris er at man må passe på at maskinvaren er kompitabel. Det er ofte man glemmer sånt, men solaris har altså ikke så mye støtte for all verdens maskinvare. Det beste skjermkortet solaris støtter ved installsjon, er vel Riva TNT2..... hehe

 

Forøvrig er jeg ny her på forumet.....say hi everybody!

 

Går på IKT..og er ansatt I Sun Microsystems (!!)

 

( IKT er ei IT linje ved Sogn vgs....her driver vi med programvare, nettverk, maskinvare, kommunikasjon osv.....)

 

Håper på lærlingplass ved Sun etterhvert nå!!

 

-Unicron.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Unicron på 2002-03-19 12:03 ]

Lenke til kommentar

Jeg ville trodd du har det rimelig kjekt viss du bruker SGI /Irix system med eks. Maya !!!!

 

Da kan du more deg lenge,..

 

Men har hørt om en spesiell filemananger for Irix,.. FGN eller noe... 3dFileMananfer,... ser så sinnsyk rå ut,... (jurassic park stil på den,...) - skulle ønske den var til Linux,.. Eller kan lage en selv,.. men jeg har ikke sååå roen på programmering at det gjør noe enda,...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-19 12:00, Unicron skrev:

Hei, wil.


Solaris er en Unix variant som DEFINITIVT er skapt av Sun Microsystems. Jeg har Solaris 8 på cd'er, jeg kan godt brenne det til deg dersom du ønsker det.

Tror også at WinMX har det hvis man søker godt nok..


Det som er et vanlig problem med Intel versjonen av Solaris er at man må passe på at maskinvaren er kompitabel. Det er ofte man glemmer sånt, men solaris har altså ikke så mye støtte for all verdens maskinvare. Det beste skjermkortet solaris støtter ved installsjon, er vel Riva TNT2..... hehe


Forøvrig er jeg ny her på forumet.....say hi everybody!


Går på IKT..og er ansatt I Sun Microsystems (!!)


( IKT er ei IT linje ved Sogn vgs....her driver vi med programvare, nettverk, maskinvare, kommunikasjon osv.....)


Håper på lærlingplass ved Sun etterhvert nå!!


-Unicron.











<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Unicron på 2002-03-19 12:03 ]</font>


 

Kan du brenne til meg også ? - Intel versjon,.. er meget interesert i å lære meg systemet,.. :smile:

 

- :cool: -

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-19 12:00, Unicron skrev:

Hei, wil.


Solaris er en Unix variant som DEFINITIVT er skapt av Sun Microsystems. Jeg har Solaris 8 på cd'er, jeg kan godt brenne det til deg dersom du ønsker det.

Tror også at WinMX har det hvis man søker godt nok..


Det som er et vanlig problem med Intel versjonen av Solaris er at man må passe på at maskinvaren er kompitabel. Det er ofte man glemmer sånt, men solaris har altså ikke så mye støtte for all verdens maskinvare. Det beste skjermkortet solaris støtter ved installsjon, er vel Riva TNT2..... hehe


Forøvrig er jeg ny her på forumet.....say hi everybody!


Går på IKT..og er ansatt I Sun Microsystems (!!)


( IKT er ei IT linje ved Sogn vgs....her driver vi med programvare, nettverk, maskinvare, kommunikasjon osv.....)


Håper på lærlingplass ved Sun etterhvert nå!!


-Unicron.











<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Unicron på 2002-03-19 12:03 ]</font>


 

Kan du brenne til meg også ? - Intel versjon,.. er meget interesert i å lære meg systemet,.. :smile:

 

- :cool: -

Lenke til kommentar

Det er fullt lovlig å brenne solaris og gi det bort. Hvis man selger det i store kvanta, da blir det en annen sak...

 

Jobber på Sun i skoletiden...det går inn under min læreplan, en slags utplassering. Jeg var en av de aller første på IKT som skaffet seg plass, tøft. Jobber der 1 dag i uka, men noen ganger oftere. I tillegg blir jeg betalt for det! Konge. Bedrer også muligheten for en lærlingplass til høsten.

 

-Unicron.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...