Gå til innhold

SCSI diskene.


E1rik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SCSI disker brukes først og fremst i servere. Årsakene er først og fremst at de støtter hot-swapping, slik at man kan bytte ut en disk med feil i et RAID uten å slå av serveren. Dessuten har disse diskene lavere aksesstid og høyere overføringshastighet enn det som er vanlig på 7200rpm IDE disker. SCSI er også bedre til å håndtere samtidige transaksjoner (f.eks. mange brukere som aksesserer filer) enn IDE disker.

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
Jepp.

Kanskje ikke det jeg lurte på.

Ser at flere bruker disse raptor diskene med høy rpm?

Diskene har ikke høy diskplass, så jeg lurer på hva "vanlige" folk bruker disse til?

Windows på den disken?

Bingo, Raptorene brukes som systemdisker (operativsystem og programmer) pga. at de er mye raskere enn vanlige 7200 RPM harddisker.

Endret av Umbra
Lenke til kommentar

Raptorene har ikke høyere OVERFØRINGSHASTIGHET, men derimot har de lavere AKSESSTID. Derfor vil de egne seg til alt som har med overføring av MANGE SMÅ filer som er spredt over et stort område av disken. Siden OS'et består av mange små filer, så er dette ideelt, fordi lavere aksesstid betyr at disken finner filene fortere, og begynner lesingen av neste fil raskere, vas at oppholdet mellom overføringen av hver fil blir kortere.

 

På store disker med en STØRRE PLATETETTHET og lavere rotasjonshastighet (f. eks 250 GB 7200 rpm), så er overføringshastighetenn HØYERE, samtidig som aksesstiden også blir HØYERE. Dv. at de egner seg til å overføre STORE FILER, gjerne på flere hundre mb.

 

Litt dumt forklart, men kanskje oppklarende.

Lenke til kommentar

Jeg har to stk. Raptorer som jeg kjører i RAID-0. De kosta meg i underkant av 3000 kr da jeg kjøpte de, litt dyrere enn vanlige 7200 RPM harddisker ja, men jeg mener at de er verdt hver eneste krone. En annen fordel med disse harddiskene er at de kommer med 5 års garanti. Disse harddiskene anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Jeg har seagate sin 15000rpm (36gb) disk som systemdisk, jeg syns de kan forsvares prisen kontra en raptor eller en scsi 10000rpm disk.

Det blir noe dyrere siden disken koster ca2800 samt man trenger en scsi kontroller til ca 1500kr

 

Prøvde først raptor disken som er meget kjapp, så bestilte jeg meg en seagate15000rpm disk, de sendte meg feil en 10000rpm disk som jeg også fikk prøve før jeg returnerte den og da jeg fikk 15000rpm disken fikk jeg smake at forskjellen er STOR.

 

De har også 5års garanti

 

Konklusjonen blir: Har du 4500kr som du vil bruke for å få raskest mulig aksesstid vil du garantert bli fornøyd, om ikke er Raptor et MEGET bra alternativ, scsi 10000rpm disker er ikke verdt pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...