Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Div småreprasjoner på mitt framkomstmiddel


eab

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å komme bilen til livs og utrette all slags småplukk som jeg har lagt merke til.

 

Etter en kollisjonsskade første uka i januar har jeg kjørt med inntrykt dør og forskjerm, jeg har delebil å plukke dør og skjerm fra, men vil ikke gjøre noe før forsikringsselskapet har blitt enig med seg selv om hvem som har skylda. Med litt makt har jeg heldigvis klart å få det noenlunde tett mellom taket og døra.

 

Forskjermen er sveisa og jeg må derfor skjære den av fra delebilen og sveise den på på den andre. Noen småhint og tips til denne operasjonen? Har tilgang på sveiseutstyr (og folk som er mer sveisekyndige enn meg selv). Døra regner jeg med det bare er å flytte over, i og med at den kommer fra en identisk bil. Kanskje litt småjusteringer her og der for å få det til å se jevnt og pent ut.

 

Motoren er generelt sliten og lekker olje og kjølevann som ei sil. Motoren er en 2liter med innsprøytning. Har da tenkt å skru av toppen (innsprøytningsdelen), legge den pent til side for så å dumpe nedi motoren fra delebilen. Eneste prakket er at delebilmotoren er en 2liter med forgasser. Men toppene passer omhverandre, det er jo samme blokka. Derfor ser jeg ikke at det skulle by på problemer å bytte alt under "innsugsdelen". Mulig jeg bytter girkassa mens alt er ute.

 

For øyeblikket så fusker bilen noe inni granskauen, men det skyldes bensinfilteret og blir fiksa i løpet av uka.

 

Problemer med bensin- og tempmåler. Verken bensin eller tempmåleren gir utslag. Det virker helt dødt, ikke engang når jeg fyrer 12volt rett på målerne så rikker de seg. Har målerne tatt kvelden, eller er det noe jeg kan gjøre for å bringe de tilbake fra de døde?

 

Turtelleren vil heller ikke være grei med meg. Denne stammer fra delebilen og jeg har lagt opp ledningene selv. + og - og signalet fra coilen. Problemet er at turtelleren viser for lite. Når jeg slår i sperra (som er oppgitt til rundt 6000rpm) så viser telleren såvidt 3000 (såvidt jeg husker viste den for lite da den sto i den opprinnelige bilen også). Mener å ha hørt at dette er et vanlig fenomen med turtellere som blir slitne med åra. Men igjen: noen idé om hva jeg kan prøve for å få det til å funke riktig?

 

Standardproblemet med ABS'n er tilstedet også på denne bilen. Har rett og slett ikke giddet å se så mye på det enda, men skal måle følerne for å se om de virker eller ei.

 

Dersom jeg orker kommer jeg også til å bytte hele bakstillinga. Pr. i dag så er det ene hjulet skjevt i forhold til der det skal være. Dette fordi noen bestemte seg for å gi litt for mye gass i en feildosert sving med fortauskant innenfor. Har så langt byttet hjullager og bærearm, men dette hjalp bare litt. Har undersøkt og funnet ut at det er veldig lett å senke ned hele bakstillinga. ikke mange skruene det er snakk om.

 

Bilder, framgang og slikt kommer senere :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forskjermen er sveisa og jeg må derfor skjære den av fra delebilen og sveise den på på den andre.

 

Skjermen er neppe helsveiset, med punktsveiset, slik at du kan ta grom borr å drille ut sveisepunktene.

Når du skal ha den på bilen, sveiser du den bare fast til chassiset i hullene du fikk.

Lenke til kommentar

Det stemmer at skjermen er punktsveisa ja, men er ikke helt sikker på hvordan det er å komme til med borr til alle sveisepunktene. Må uansett skjære av dørene da disse er sveisa i tillegg til skrudd.

 

Har også et annet merkelig problem. Dersom man kjører jevt i f.eks 50km/t ved 3.gir så fusker bilen voldsomt til tider. Det virker som om bilen feiltenner på noen sylindre. Man blir omtrent kasta i rattet, mye verre enn ved motorbrems. Virker som om motoren "stopper" opp et lite halvsekund. Har enda ikke klart å finne ut hva det er. Det skal sies at problemet ble mindre etter at jeg idag bytta plugger og bensinfilter.

 

Skal prøve med nye/andre pluggledninger i morgen. Ellers mistenker jeg dysene eller no vakumslanger som styrer tenninga (har ikke sett så mye på det rundt vakumslangene enda, men tror de finnes)

 

Ellers har turtelleren funnet ut at den skal bevege seg oppover i høyresvinger og nedover i venstresvinger :shrug:

Lenke til kommentar
Ville det ikke da være mye bedre å feste den nye skjermen med karosseriskruer og klips?  :)

Tenker også da på når du evnt må/skal ha av skjermen igjen.

Bare et forslag :p

Funker sikker det også, med da bør man ha rikelige mengder med silikon i skjøten, så det ikke skrangler så jævlig. :)

 

Har også et annet merkelig problem. Dersom man kjører jevt i f.eks 50km/t ved 3.gir så fusker bilen voldsomt til tider. Det virker som om bilen feiltenner på noen sylindre. Man blir omtrent kasta i rattet, mye verre enn ved motorbrems. Virker som om motoren "stopper" opp et lite halvsekund. Har enda ikke klart å finne ut hva det er. Det skal sies at problemet ble mindre etter at jeg idag bytta plugger og bensinfilter.

 

Virker litt som om det er dritt i rørene eller tanken.

Lenke til kommentar
Det stemmer at skjermen er punktsveisa ja, men er ikke helt sikker på hvordan det er å komme til med borr til alle sveisepunktene. Må uansett skjære av dørene da disse er sveisa i tillegg til skrudd.

 

Det er vel hovedsaklig oppe på skjermskinna de fleste punktene sitter, så det skulle vel ikke være det største problemet, vil jeg tro.

 

Hva mener du med at dørene er sveiset fast? Er ikke låsepinnen som går igjennom dørhengslene løs? Dørhengslene er nok både sviset og skrudd fast, men låsepinnen bør jo være løs. :) Med løs så mener jeg fortsatt at du må slå den ut med hammer og dor. :p

Lenke til kommentar

angående døra så har jeg enda ikke fått sett så nøye på det, men sveisinga jeg prata om kom fra den siste linja (door - removal and refitting) i Haynes boka:

 

"If a new door is to be fitted, new hinges will have to be welded to it blabla"

 

Tror jeg skipper den sveisinga der ganske glatt ja. Hengslene er jo like selv om det er forskjellig farge på dørene;)

 

Annet spm: Hvordan måle om bensinmåleren funker? Slik jeg har forstått det så sendes det 12v fra måleren i selve tanken dersom denne er på topp (full tank) og mindre og mindre spenning etter som innholdet i tanken minker. Så hvis jeg da fyrer på mellom 9 og 12 volt så bør jeg se at måleren flytter seg ja? *tenke høyt* Det samme gjelder vel for tempføleren også?

 

Skal selvfølgelig måle ledningene som går til bensinmåleren også, for å se om det er feil der.

 

Bra dere engasjerer dere karer! Hyggelig med hint og tips =)

Lenke til kommentar
Annet spm: Hvordan måle om bensinmåleren funker? Slik jeg har forstått det så sendes det 12v fra måleren i selve tanken dersom denne er på topp (full tank) og mindre og mindre spenning etter som innholdet i tanken minker. Så hvis jeg da fyrer på mellom 9 og 12 volt så bør jeg se at måleren flytter seg ja? *tenke høyt* Det samme gjelder vel for tempføleren også?

Nå vet jeg ikke sikker på Forden...Men på noen typer målere må man bruke en motstander av variabel verdi mellom (+) og måler, litt risky dette her, lett å svi måleren. Men er du forsiktig med Volten går vel det bra å gjøre det du sier, det blir jo nesten det samme som å bruke en motstander, men resultatet er vanskelig å tolke, da det oftes måles i ohm (ved x ohm skal det være x liter).

Står det ikke noe om dette i Haynes boka di? Gjør det i min...

Lenke til kommentar

Hmmmm!

Har nettop skiftet kanaler og skjermbuer bak på min 2.8i Ghia.

 

Når det gjelder dørene så tar det ca 1 minutt å ta av hver dør, du løsner bare låsemutteren på hver hengsel, løsner dørstopperen og vrir el.kontakten mot venstre, så løfter du døren av.

Du har ingen justeringsmuligheter når du skal sette på ny dør, så her må du nok til med sveiseapparatet hvis det ikke passer. Hvordan står det til med fremre dørstolpe når dør og skjerm er inntrykt? Skal ingenting til før du får problemer.

 

Forskjermen er punktsveiset oppe(lett å komme til), og så er den skrudd i bakkant og forkant.

 

12v, og du svir måleren, bruk et 1.5v batteri!

 

Det er ingen vakuum til tenningen hvis det er injection det er snakk om, fortenningen styres av motorstyringselektronikken.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Har det noensinne vært skiftet bensintank på bilen??? Dette er et av de svakeste punktene på scorpio. Den ruster og det samler seg rust og annen f..nskap i bensintanken som tetter igjen den lille silen som er på enden av inntaket til bensintilførselen nedi tanken. Slet i et halvt år med å få bilen min til å bli noenlunde pålitelig, men etter at jeg byttet tank og sil, gikk den som en klokke...

Hvis du skal bytte fra innsprøytning til forgasser er det sikkert et par ting du må forandre på, mener bl.a. at bensintanken er annerledes.

Lenke til kommentar

kjørte nettopp trondheim-oslo-trondheim med bilen og fant da ut hva som feilet både tempmåler, bensinmåler og fusking..

 

Fobruket var ca 0.7liter pr mil og totalt 12 liter vann og 2 liter olje på turen. Med andre ord så er ikke topppakningen helt tett. Fuskinga kommer av vannet som kommer inn i sylinderen. Pluggene ser ikke ut!

 

Når det gjelder bensin og tempmåler så er det en motstand inne i selve måleren som går istykker etter en tid. Det er et kjent problem på disse instrumentene.

 

Turtelleren har jeg ikke sett noe på, men på osloturen så fikk den hikke og så ut til å vise riktig av og til.

 

Dørstolpen har heldigvis berget, så skjerm og dør skal ikke være noe problem å sveise/skru rett på.

IMGP4920.jpg

 

 

*edit: L&D; skal ikke bytte fra injection til forgasser, men skal bytte resten av motoren. Blokka er lik og det er bare å "bytte" om manifoil og litt ledninger.

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvilken Scorpio modell du har, men du burde se litt på http://www.fordscorpio.co.uk. Hvis du hadde vært innom den siden hadde du blant annet fått svaret til problemet ditt tidligere da dette står på førstesiden.

 

Nå er jo siden hovedsaklig egnet til 1995-1998 modeller, men det står noe nyttig der angående tidligere modeller også tror jeg. Har 1997 modell selv. Veldig fin bil det synes jeg. :)

 

EDIT: Ser nå på noen bilder at du har eldre enn 1995 modell

Endret av SimenNor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...