IIIvolt Skrevet 15. februar 2004 Skrevet 15. februar 2004 Jeg har prøvd å overklokke Connect3D Radeon 9700 Pro kortet mitt litt, for å finne ut om jeg har noe å tjene på det. Jeg har brukt ATITool og Powerstrip. Men hver gang jeg overklokker så får jeg mindre score i 3DMark 03 enn hva jeg får med standardinnstillingene. Hva er galt? Jeg får en (3DM. 03) score på over 4800 med standardinnstillinger, og litt over 3900 med Core på 335 MHz og Mem på 332 MHz. Er det mulig at kortet har en innebygget "anti-klokking" funksjon? (tvilsomt) Eller har jeg for dårlig kjøling etc.? Jeg bruker Zalman ZM80-HP VGA kjøler med en 80mm vifte (montert på "armen" til Zalman CNPS6000ALCU CPU kjøleren).
IIIvolt Skrevet 15. februar 2004 Forfatter Skrevet 15. februar 2004 Ingen her som har overklokket R9700 Pro før eller?
ostepopp Skrevet 15. februar 2004 Skrevet 15. februar 2004 Klokker helt greit mitt C3d97pro kort her. Prøv med 337,5/324(core/mem) Får du dårligere score da?
Merlin Skrevet 15. februar 2004 Skrevet 15. februar 2004 Klokker helt greit mitt C3d97pro kort her. Prøv med 337,5/324(core/mem) Får du dårligere score da? Hvorfor skulle 2.5 megahertz mer på core og lavere mem gjøre scoren høyere?.
IIIvolt Skrevet 15. februar 2004 Forfatter Skrevet 15. februar 2004 Klokker helt greit mitt C3d97pro kort her. Prøv med 337,5/324(core/mem) Får du dårligere score da? Jeg fikk en score på litt over 3800 med den konfigurasjonen... Det er jo 1000 3DMarks lavere enn med standardinnstillingene! Hmm... Jeg bruker Catalyst 4.2 nå, men da jeg fikk 48xx 3DMarks brukte jeg Catalyst 3.10... Jeg skal prøve å installere de igjen (3.10) i morgen og se hva som skjer da. Selvom jeg kanskje synes det er rart at jeg kanskje får bedre resultater med en eldre driver. Men det har jo skjedd før...
TDK Skrevet 15. februar 2004 Skrevet 15. februar 2004 Jeg får en økning på 150 poeng med 337,5 og 224 core/memory Med mitt 9700pro kort... Er dette et godt resultat med standard kjøling??
Traxco Skrevet 16. februar 2004 Skrevet 16. februar 2004 kommer du ikke lengere med 9700 kortet.. skulle jo klare ca 350-370 på gpu og 330-350 på rammen. se at ingen aa er på i setting på kortet(og juster det på best ytelse) men du får prøve deg fram,hvis du ikke har bra kjøling ville jeg ikke ha anbefalt disse oppsettene(eget annsvar)...
Mala Skrevet 16. februar 2004 Skrevet 16. februar 2004 har vert borti dette med å få dårligere ytelse i 3d mark, vek klokket tilstand med ett r9700 np(flashet til pro). då eg klokket videre hendte det at ytelsen gjikk ett hakk den.
ostepopp Skrevet 16. februar 2004 Skrevet 16. februar 2004 Klokker helt greit mitt C3d97pro kort her. Prøv med 337,5/324(core/mem) Får du dårligere score da? Hvorfor skulle 2.5 megahertz mer på core og lavere mem gjøre scoren høyere?. Jeg har opplevd tidligere at noen instillinger virket dårligere enn andre. Eks hvis jeg klokket memory mye mer enn core... Uansett så skjønner jeg ikke hva IIIvolt gjør feil. Prøvd andre overklokkings program? Rage3D Tweak/RadLinker.
IIIvolt Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Skrevet 16. februar 2004 kommer du ikke lengere med 9700 kortet..skulle jo klare ca 350-370 på gpu og 330-350 på rammen. se at ingen aa er på i setting på kortet(og juster det på best ytelse) men du får prøve deg fram,hvis du ikke har bra kjøling ville jeg ikke ha anbefalt disse oppsettene(eget annsvar)... Jeg hadde ikke aktivert noen AA eller ASF... Er jo ikke første gang jeg benchmarker Det er heller ikke første gang jeg har prøvd å overklokke mitt R9700 Pro kort. Men det er første gang jeg søker etter en løsning på "problemet". Angående kjøling, jeg tror jeg har kjøling nok i massevis. Jeg har allerede fortalt hva slags kjøling jeg har ovenfor, så det er bare å se der...... Jeg orker ikke å installere Catalyst 3.10 driverene på den maskinen i dag (den er et annet sted enn jeg er nå). Da jeg har jobbet masse overtid i dag. Men jeg antar at jeg gjør et forsøk etter jobb i morgen, sånn rundt 18:00 - 19:00 tiden. Så vet dere det
IIIvolt Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Skrevet 16. februar 2004 (endret) Jeg har opplevd tidligere at noen instillinger virket dårligere enn andre. Eks hvis jeg klokket memory mye mer enn core... Uansett så skjønner jeg ikke hva IIIvolt gjør feil. Prøvd andre overklokkings program? Rage3D Tweak/RadLinker. Jeg har også hørt om at noen innstillinger er bedre enn andre i forbindelse med overklokking, også selvom de eventuelt er litt lavere totalt sett. Men jeg skjønner heller ikke hva jeg gjør feil. Har ikke prøvd Radlinker, kanskje jeg skal gjøre det også i morgen. Uansett... Jeg kom på en ting som kan ha litt innflytelse på hvilke innstillinger og resultater jeg får og kommer noen vei med... Nemlig PSU'en. Jeg mistenker at den er nesten konstant i 100% load, siden jeg har en del strømkrevende utstyr. Og det at jeg ikke har kraftigere PSU enn 320W kan ha en del å si. Jeg har ihvertfall funnet ut at jeg ikke kan overklokke CPU'en og RAM noe særlig pga. PSU'en, så jeg skal oppgradere til noe bedre så snart jeg får råd (tenkte på 400-450W, avhengig av støy... Jeg hater støy). Endret 16. februar 2004 av IIIvolt
IIIvolt Skrevet 22. februar 2004 Forfatter Skrevet 22. februar 2004 Jeg har hatt det travelt i det siste, så jeg har ikke hatt tid til å teste ut noe før nå. Og jeg fant ut at PSU'en hadde ikke noe med saken å gjøre. Latency innstillingene på RAM i BIOS var helt "feil", dvs jeg har tydeligvis vært inne og endret de til 2.5-3-3-6, av en uvisst grunn. Så jeg endret de til 2-2-2-8, og overklokket skjermkortet til 350 MHz Core og 330 MHz Memory. Jeg installerte også Catalyst 4.2 i samme slengen, og økte fra 3900 3DMarks til 5220 Alt er stabilt og fungerer som bare "rakker'n"...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå