Gå til innhold

ATA/100 128GB grensen for kontroller eller pr. enhet?


Anbefalte innlegg

ATA/100 har jo en grense på harddisker som er 128GB, eller 127GB som de skrev på http://www.tomshardware.com, på grunn av adresserings begrensninger. Det er vel i og for seg greit nok, men det jeg da lurer på er om denne grensen er for hver IDE kontroller eller bare for hver enhet som er tilkoblet?

 

Jeg har en 120GB HD og har tenkt å kjøpe en ny og da trenger jeg jo nesten å vite det for som kjent blir jo 120GB pluss 120GB det samme som 240GB og det ville jo skape problemer hvis denne grensen ikke er for hver enhet, men for selve kontrolleren.

 

Hvis noen vet hva grensen for ATA/133 kommer til å bli så vil jeg gjerne vite det også.

 

Jeg bruker Win2k og det jeg egentlig vil vite er om det kommer til å oppstå større problemer med 2 stk. 120GB harddisker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leste readme filen for siste BIOS-oppdatering til HKet mitt:

6. Support 48 bit LBA for HDD larger than 137GB.

 

Det er ett KG-7-Lite med ATA100. Jeg er usikker på om jeg tolker det riktig, men slik jeg tolker det betyr dette at jeg kan bruke HDer større enn 137GB, dvs Maxtor 160GB f.eks og få utnyttet hele disken. Dette er litt rart egentlig, da jeg trodde begrensingen lå i selve teknologien ATA100 bygger på og at det ikke var et BIOS problem..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-17 17:03, kindings skrev:

Jeg leste readme filen for siste BIOS-oppdatering til HKet mitt:

6. Support 48 bit LBA for HDD larger than 137GB.


Det er ett KG-7-Lite med ATA100. Jeg er usikker på om jeg tolker det riktig, men slik jeg tolker det betyr dette at jeg kan bruke HDer større enn 137GB, dvs Maxtor 160GB f.eks og få utnyttet hele disken. Dette er litt rart egentlig, da jeg trodde begrensingen lå i selve teknologien ATA100 bygger på og at det ikke var et BIOS problem..


 

"Support 48 bit LBA for HDD larger than 137GB."

 

Det ser ut som IDE kontrolleren er oppgradert til å støtte ATA133.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...