Gå til innhold

El.bryter


andm

Anbefalte innlegg

Har noen en ide om hvilke kompontenter jeg trenger, og et eksempel på en krets på følgende ide?:

 

Jeg har lyst til å lage en "remote"-bryter til å slå av (og på) en enkelt 230V-skjøtestykke. Reléet må tale en god del strøm, ettersom det skal tåle spenning fra rundt 6 pc-skjermer. Tenkte meg en enkel bryter av et eller annet slag til å kontrollere av/på. Bruke strøm fra 230V-nettet.

 

Dette kan da umulig være vanskelig. Har noen ideér til hvilke komponenter jeg trenger (bruk gjerne ELFA), og prisoverslag? Kunne det vært greit å bygge inn en sikring, eller blir det meningsløst?

Endret av Ostekjeks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, det er jo like greit å droppe rele saken hvis du ikke da skal trigge påslag når du slår på pcen. Det enkleste er å kjøpe en to polet bryter og koble til en ledning med 3*2 stikk kontakter eller lignende fra en stikkontakt.

 

En rele styring er lite komplisert men du trenger da 120W*6 skjermer=720W, I=P/U-> 720W/230V= 4A rele, men gå for et 10A og legg til en 5A sikkring bare for å være sikker på at releet tåler lasten.

 

Et rele har som regel en 12V inngang og en (felles jord "common") ingang for styre signal og en tilkobblingfor 230V (1 pol "fase")

Lenke til kommentar

Kunne vært mulig å bare brukt en to-polet kontakt, men avstanden mellom stikkontakten og der jeg vil ha denne av/på-bryteren er relativt lang.

 

Kunne det også kanskje vært mulig å få ordnet dette trådløst? Jeg vet at jeg nå begynner å snakke om mer kompliserte greier, men vet noen om en mulig måte å fikse en enkel trådløs bryter som slår inn/ut et relé? Kanskje jeg kunne brukt elekstronikken i en trådløs ringeklokke? De er jo billige også...

Lenke til kommentar

Jeg vet at det går ann å få kjøpt trådløse av/på brytere til akkurat dette formålet, jeg har det selv.

En fjernkontroll og en rèle boks mellom uttaket og forgreningen.

Tåler 16A. Husker riktignok ikke hvor jeg fikk dem fra, men er kanskje originalt ment for å slå av/på lys.

Lenke til kommentar

Virker veldig interessant. Jeg velger det billigste systemet i såfall, "Radiostrømbryter". Det jeg lurer på, er om jeg kan kjøpe en startpakke med 1 fjernkontroll og 1 mottaker, og så kjøpe 3 nye mottakere. Vil da fjernkontrollen fungere med alle enhetene, eller er det forskjellige frekvenser?

Endret av Ostekjeks
Lenke til kommentar
...hvor mange enheter trenger jeg på 12 pc-skjermer? 1 eller 2?

djiiises! tørr jeg spørre åssen nerdebula de ser ut?

12 skjermer, du kan iallfall droppe annen oppvarming i huset vil jeg tro..

Eh... Kall det nerdebule om du vil, men det er egentlig et datarom på en skole da. Læreren vil skaffe seg kontroll over skjermene, så han kan trykke på en knapp så alle skjermene skår seg av. Jeg prøver da å la drømmen hans gå i oppfyllelse...

Lenke til kommentar

vel..

det er faktisk ikke slik at du kan kjøpe starter sett, og så går alle utvidelsesgreiene på samme frekvens..

alle har en egen frekvens, slik at du kan skru av en og en..

men det er jo bare og bare bruke den ene da, og så slipper du å drive å trykke på så mange knapper på fjernkontrollen for å starte rommet..

Lenke til kommentar
gå for styringen fra clas ohlson. så får han heller gå for superlim

om elevene begynner å "bypasse" bryteren/releet.

NB! ikke superlim midt i kontakten, og så inn med støpselet,

men superlim rundt kanten. ellers kan ting kortslutte.

Er jo mer bekymret for at fjernkontrollen kan havne i gale hender enn at noen faktisk tenker på å bypasse mottakerenhetene. Hadde jo vært greier og vært i klasserommet ved siden av og slått av og på skjermene i rommet ved siden av i hytt og pine mens det er undervisning der...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...