Gå til innhold

jeg skal ha en konge pc med duel cpu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja men jeg må ha pci x for at den skal takle scsi raid det brånd brede på 640mbt jeg veit ikke om pci express klarrer scsi disker på raid 0 jeg vil ha full ytelse og svar på cpu jeg vil ha 2 stk cpu men hvis det fins et hk som tar pci x med 1 cpu så er det ok helst 64 bit

Lenke til kommentar

Dual Opteron er klart det beste valget. 12.8 GB/s minnebåndbredde, meget god skalering fra singel til dual CPU osv. "Alle" tester viser Opteron er overlegen XEON.

 

Her er to kort du kan se på:

http://www.tyan.com/products/html/thunderk8spro.html

http://www.tyan.com/products/html/thunderk8w.html

 

De har:

4x PCI-X + 8x AGP Pro

Gbit LAN

16 GB maks RAM (8 plasser)

Dual Sokkel 940 (Opteron)

 

Den ene har U320 SCSI innebygget.

 

 

Hardware.no kjører forøvrig på dual Opteron på 64-bit debian :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg ville ha holdt meg unna SCSI da det i mine øyne er for dyrt med liten ytelsesforbedring. Før du går igang med å kjøpe deg en dual ville jeg ha lest så mye som mulig om hva du kan forvente deg av ytelse i forhold til en enkelt CPU maskin. Her kan du finne info: 2CPU. Sjekk forumet også - her er det mye nyttig.

 

Jeg har selv satt opp en dual AMD men ytelsen i forhold til en raskere enkelt CPU maskin var minimal så jeg solgte det og satset heller på enprosessor maskin. Og jeg vil anbefale deg å gjøre det samme om du da ikke trenger masse kraft til å rendre bilder/videoer og du har dårlig tid.

 

Når det gjelder RAID 0 (striping) så ville jeg heller ha satt opp en RAID 5 system, da det er billig, forholdsvis raskt og rimelig sikkert.

 

mine tanker er altså - hold deg unna dual om du ikke trenger det.

 

jim

Lenke til kommentar

Kanskje du skulle bruke noe av pengene på å lære å sette punktum og komma? For det var fryktelig vanskelig å lese innlegget ditt.

 

Dette har ikke noe med skrivevansker å gjøre, så ingen behøver å belære meg om det.

 

Ontopic : Dual CPU støttes vel ikke av så veldig mye ennå? Får man virkelig noen ytelseforbedring i vanlige spill?

Lenke til kommentar
Ontopic : Dual CPU støttes vel ikke av så veldig mye ennå? Får man virkelig noen ytelseforbedring i vanlige spill?

Dual CPU støttes av det meste "tunge" programmer hvor en trenger ytelsen (Photoshop, Maya, SQL, IIS, APACHE osv). I tillegg oppleves dualsystemer som mye mer responsive til vanlig bruk.

 

Vi kan også takke Intel for at de har kommet med HyperThreading. Når et program optimaliseres for HyperThreading så blir det også optimalisert for dual :)

 

Det er dessverre ikke noen spill som støtter dual (QIII før 1.17 gjør det), men det kommer. Støtte for AMD64 ser dog ut til å ha blitt veldig bra mottatt hos produsentene av spill. Det skal gi bedre visuell kvalitet og bedre ytelse. I tillegg er det visst nok enkelt å legge inn støtte for. SMT/SMP derimot er ikke en enkel oppgave å støtte skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...