Gå til innhold

Ødelegges disker av "Speed Disk" ?


Troxx

Anbefalte innlegg

Det er helt klart at HD blir belastet ved defragmentering, eller virusscan eller annet tungt diskarbeide...

 

_Hvor_ tungt er det for disken?

(mine disker blir gjerne 10 -15 grader varmere, enn idle temp)...

 

Kan disker defragmenteres "sakte" ... altså ved å be disken/programvaren jobbe tregt ( :-) bruk gjerne hele natta, men ikke dø!)

 

Noen som har erfaringer med dette?

 

Mine IBM disker (60GXP) døde... men om det var som følge av overbelasting vet jeg ikke, men som IBM selv sa: diskene bør ikke stå på døgnet rundt... Hmm, er ikke defragmentering en måte å kverke diskene på da?

 

mvh Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan disker defragmenteres "sakte" ... altså ved å be disken/programvaren jobbe tregt (  bruk gjerne hele natta, men ikke dø!)

Du kan sette diskene til å kjøre på lavere hastighet i BIOS. Enten et par hakk lavere Ultra DMA (anbefales) eller PIO mode (hvis det er en gammel disk).

 

Disker skal tåle å bli brukt. Gjør de ikke det så er det en kvalitetsfeil (som jo gjelder for sånne 60GXP / 75GXP-disker fra IBM produsert i en viss periode)...

Endret av karseye
Lenke til kommentar

Nå har jeg gjort følgende....

..startet speed disk

..sett TV

..stoppet speed disk (12%)

..startet SD

.. TV

..stoppet SD (6%)

..startet SD

.. TV

..stoppet SD (5%)

 

for hver gang har listen over fragmnenerte filer økt!

for hver gang har fragmenteringsprosenten økt ... fra 11 til 50% !

antall fragmenterte filer har økt...

 

Når en viss tid har gått virker det som om disken ikke kommer lenger.. :-(

Noen forklaring? (midlertidig lagring), (filene flyttes), (møkkaprogram)

 

mvh Troxx

Lenke til kommentar

Finnes det programvare som kan få diskene til å spinne saktere?

(dette kan jo være aktuelt mht støy og...)

 

Ja. jeg vet de skal tåle å bli brukt... men bruk (og spesielt hard bruk) sliter på diskene, jeg vet bare ikke om det er noe å henge seg opp i...

 

Hvis feilraten øker med 1% for dem som kjører SD regelmessig er det jo en god grunn til å la fragmentene være i fred... :-)

 

mvh Troxx

Lenke til kommentar

Finnes det programvare som kan få diskene til å spinne saktere?

(dette kan jo være aktuelt mht støy og...)

 

Ja. jeg vet de skal tåle å bli brukt... men bruk (og spesielt hard bruk) sliter på diskene, jeg vet bare ikke om det er noe å henge seg opp i...

 

Hvis feilraten øker med 1% for dem som kjører SD regelmessig er det jo en god grunn til å la fragmentene være i fred... :-)

 

mvh Troxx

Lenke til kommentar

"Nåtidens" disker burde ikke ha noe problem med å stå på en stund, eller å bli godt brukt... Tror at LAN parties plutselig ikke hadde vært så gøy lenger hvis du hele tiden måtte gamble på om disken din ville tåle all filoverføringen... :p

 

Har brukt mine disker MYE og har aldri hatt problemer...

 

EDIT: hsuker selv alle historiene om 60 og 75 gxp'ene, ble fortalt at man ikke måtte kjøpe IBM disker...

 

Hva slags disker er det snakk om? OS?

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Finnes det programvare som kan få diskene til å spinne saktere?

Spinnhastigheten kan du ikke gjøre noe med dessverre. Det er hardware.

Sjekk produsentens side, kanskje de har et konfig-program (ofte til bruk med diskett i DOS). Gjorde dette selv på en Maxtor 6Y120P0 (120GB 8MB 7200rpm) og den irriterende lyden fra lese/skrive-hodene ble borte. Ikke alle disker som har en slik "Acoustic Setting"...

 

Hvis feilraten øker med 1% for dem som kjører SD regelmessig er det jo en god grunn til å la fragmentene være i fred...

Å kjøre defrag regelmessig er helt ok og ikke noe å "la-være-med". Det bidrar også til at neste defrag ikke tar så lang tid. La den jobbe, og ikke avbryt midt inni.

Endret av karseye
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

tviler på at du skal bekymre deg for å defragmentere og virussjekke diskene dine. De har kanskje ikke godt av å stå på 24/7 i evigheter, men jeg tviler på at de dør med det første heller.

 

(og grunnen til at disken din bare ble mer og mer fragmentert er vel fordi den flytter mer og mer filer/deler av filer rundt om på disken for hver gang du stopper og starter defrag igjen. (den må jo tross alt finne ledige småhull å putte ting slik at den kan sette dem sammen igjen sammenhengende på andre deler av disken).

 

Bare start Defrag/speeddisk og la den kjøre helt gjennom du :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...