Gå til innhold

Windows og Linux


Anbefalte innlegg

Jeg har 20 gb harddisk og jeg har delt hardisken i to. før jeg windows xp viste jeg ikke at jeg skulle bli så interessert i Linux etterpå, men da var det skjedd, så nå lurer jeg på om hvis jeg bruker c: til windows og hvis jeg bare formaterer D: om jeg kan legge inn Linux på det D: stasjon etter at jeg har formatert D: istedet for at jeg må lage en partisjon for Linux og en for Windows så det jeg egentlig spør om er om du kan ha Linux på en Windows Partisjon.

 

PS først så har jeg tenkt til å prøve Linux Mandrake 8.1 og etter på Red Hat 7.2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel.. det er mulig å legge linux på en windows partisjon, men det er ikke å anbefale!! du kan enten la linux gjøre om partisjonen din til linyx sitt filsystem, eller du kan bruke partition magic, fips eller no lignende til å endre størrelsen winpartisjonen og lage en ny linuxpartisjon :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: mohuhau på 2002-03-17 11:00 ]

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke lage en partisjon med Windows (kanskje 5 gig)? En partisjon med Windows D: (kanskje 10 gig) og resten til Linux partisjon?

Burde fungere ganske greit, for da kan du flytte filer over fra Windows partisjonen over til Linux via D:

 

Jeg har gjort det på den måten at jeg har: 2gig til Windows, og en D: partisjon på ca.18gig på HD no.1 (ca20gig).

På HD no.2 har jeg en Linux partisjon (ca 30gig)

 

Det å kjøre Linux i en Windows partisjon (FAT), er visst ikke å anbefale.

 

runmad

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...