Gå til innhold

Partisjonere harddisk...


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Lurer på om noen kan gi meg et tips for hvordan dele opp harddisken. Har en maskin med en harddisk på 250 GB som jeg skulle delt opp i 4-5. Er dette noe jeg kan gjøre i ettertid (evt få en til å hjelpe meg med) eller bør man gjøre det når man installerer Windows. Er lite sugen på å brenne ut alt jeg har, for å installere på nytt igjen. Sikkert MANGE som har mer peiling på dette enn meg.

 

Sjefslappen :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skaff deg ett programm som heter partition magic ver 8.

Stoler ikke helt på det programmet selv men mange bruker det.

Da slipper du og brenne ut alt du har.

Hva mener du når du sier du ikke stoler på det? Et par kompiser av meg har sagt at harddisken kan bli ødelagt i verste fall. Stemmer dette?

 

Sjefslappen

Lenke til kommentar
Et par kompiser av meg har sagt at harddisken kan bli ødelagt i verste fall. Stemmer dette?

Hvis du skal formatere for første gang tror jeg neppe det har noe å si hva du bruker -- fdisk, PQ PartitionMagic eller noe annet. Men om du roter rundt med partisjoner etterpå og bruker en tvilsom utgave av programmet, så... ja... :roll:

Lenke til kommentar

:laugh:

 

jaja hadde vært fint å vite hvilket opperativ system du skulle bruke.. men her er ett tips.. som faktisk er lovlig. og man ikke trenger en annen lisens en den til microsoft

 

vis du bruker windows 2000 eller xp gjør dette

 

høyre klikk på min datamaskin og trykk behandle dereter går du til removal storage device eller hva nå det heter på norsk og derifra så kan du partisjonere den opp. men husk en ting siden ingen av disse systemene støtter dynamiske disker. så er du nødt til å gjøre en ting først partisjonere denne disken ned til en foretrukket størrelse til opperativ system bruk ca 20 gb til dette resten gjør du fra windows.

 

men hvorfor partisjonere den opp så sinsykt dra på ett lan og du kommer til å bli forbanna og lei over at ingen av partisjonene er særlig store... men greit nok en annen ting er å lage en "sikker" kopi av windows etter at man har satt den opp slik du vil ha den. slik at du kan fort gjennopprette den etter den har blitt krasja. legg gjerne den på en like stor partisjon som da primær partisjonen din.

 

men som sagt en slik stor disk er ett lagrings medium. og ikke en system disk og partisjonere den opp vil svekke ytelsen drastisk. ditt valg offcourse. lykke til

Lenke til kommentar
men som sagt en slik stor disk er ett lagrings medium. og ikke en system disk og partisjonere den opp vil svekke ytelsen drastisk.

Tull og fjall! Hvor har du dette fra? Ytelsen blir ikke mindre på grunn av at man partisjonerer ("deler opp"). :angry:

 

 

Tenk deg en slik oppdeling hvis du planlegger å bruke den som systemdisk:

  • 1. System-partisjon på starten av disken (dvs. ytterst, der ytelsen er størst)
  • 2. Data som brukes ofte (en stor partisjon med stor cluster size for store filer)
  • 3. Plass for alt annet, men som ikke trenger så stor overføringshastighet. Dette blir liggende innerst.

Endret av karseye
Lenke til kommentar
1. System-partisjon på starten av disken (dvs. INNERST, der ytelsen er størst)

2. Data som brukes ofte (en stor partisjon med stor cluster size for store filer)

3. Plass for alt annet, men som ikke trenger så stor overføringshastighet. Dette blir liggende YTTERST.

Ser ut som du tror at starten på disken er innerst. Men det er altså feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...