Gå til innhold

Shuttle erfaringer


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Lurer egentlig på om det er mange som har Shuttle eventuelt andre barebones her på forumet. Skriv opp modeller, spesifikasjoner og erfaringer. Kjekt for de som lurer å lese.

 

I fare for at dette skal virke som en telletråd, henviser jeg til "Kun for A64 erfaringer" -tråden i "Hovedkort, Prosessor og minne" -delen.

 

Mitt oppsett:

 

sn85g4.jpg

 

SN85G4

AMD Athlon 64 3200+

Corsair XMS3200LL 512MB PC3200

Seagate Barracuda 160 GB HDD

GeForce ti4200

 

Stabil som et fjell, nesten. En BSOD og et par restarts (kun i ett program) er det eneste. Lydnivået er ikke det laveste, men det glemmer man fort. Benchmarks kommer så fort jeg får skiftet skjermkort.

 

I motsetning til overnevnte tråd, er det her fullt lovlig å komme med spørsmål.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en Shuttle SS51G med følgende innhold:

 

Radeon 9700np

1x 80GB Maxtor

1x 120GB Maxtor

P4 2.66Ghz

512MB Apacer PC32000

 

i tillegg har jeg ett eMagic hdd kabinett med en 200GB Maxtor koblet til Shuttle via Firewire.

 

Har skiftet vifta i psu og heatpipe vifta, har i tillegg 2x 60mm vifter som jeg har montert i topp,

de suger kald luft inn, heatpipe vifta tar det ut ;) Også et stort hull (vindu) på siden. Meningen var å har plexi her, men glasset jeg fikk fra "glassmestern" så ut som om en 2åring hadde skjært i det :/ Venter på at barebone.no skal begynne å selge laser/vann kuttet plexi :dribble:

Også standard moddet cdromen så det ikke ser så ******* stygt ut forfra, pluss eget ark m/ motiv bak plexi front. Blå neon er den "røde" tråden her ;)

Stabil som bare det, bortsett fra når XP vil leke med tålmodigheten min ;) Og rimelig høylydt av seg, men har blitt så vant til det at jeg nesten ikke får sove uten at den står på ;)

 

Bilder for de som har lyst å se her

Endret av J0kke
Lenke til kommentar

pxpc.gif

Shuttle XPC SN41G2

AMD Athlon 2400

512MB RAM

IBM 40GB

Seagate 80GB

Plextor CDRW

 

Helt standard oppsett, med unntak av at jeg har byttet ut PSU'en med den nye Shuttle SilentX

 

Har tenkt på å bytte den store vifta bak (vet ikke helt hva jeg skal kalle den) for å minske støynivået, men desverre er det nok IBM-disken som skaper 80% av støyen nå... har ikke råd til å gjøre noe med det ennå.

 

Tips til hva slags vifte osv mottas med takk!

 

Negativt:

----------

Av og til restarter maskinen av seg selv, og av og til fryser den fullstendig og num-lock pluss scrollock lysene blinker på tastaturet. Dette skjer ikke ofte men er frusterende for det. Dette skjer både i Windows og Linux (kjører DualBoot). Noen tips om hva dette kan være?

 

En av viftene (tror det er PSU'en) får av og til hikke og brummer, tror det har med varmen å gjøre, for når jeg flyttet litt på kassa slik at det lettere kommer luft inn fra begge sider ble problemet redusert betraktelig. Har satt CPU-vifta til Ultra Low i BIOS.

Endret av TopDog
Lenke til kommentar
Negativt:

----------

Av og til restarter maskinen av seg selv, og av og til fryser den fullstendig og num-lock pluss scrollock lysene blinker på tastaturet. Dette skjer ikke ofte men er frusterende for det. Dette skjer både i Windows og Linux (kjører DualBoot). Noen tips om hva dette kan være?

 

En av viftene (tror det er PSU'en) får av og til hikke og brummer, tror det har med varmen å gjøre, for når jeg flyttet litt på kassa slik at det lettere kommer luft inn fra begge sider ble problemet redusert betraktelig. Har satt CPU-vifta til Ultra Low i BIOS.

har du skjekket temperaturen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hvor mye betalte du whiteinc?

Jeg er ikke stor fan av å sløse bort store summer, så jeg bestemte meg for å prøve å anskaffe seg denne maskinen for en slikk og ingenting. Selve Shuttle'en fikk jeg av jenta mi til jul. Prosessor av mormor og morfar (sine penger). Harddisk av mamma og pappa. Så gikk det en stund. Så anskaffet meg meg ram til rundt en 1000,- som jeg fikk i ettårs -gave av jenta (igjen). Deretter brukte jeg 600,- på Asus GeForce FX 5200. Når jeg fikk dette byttet jeg det ut med GeForce Ti 4200 som står i den andre maskinen vårs. Så bootet jeg fra en cd-rom jeg nappet ut av en gammel maskin. All software tok jeg fra min bærbare over nettverket.

 

Nå mangler jeg dvd-brenner, 2x 60 mm vifter, 1 stk plexiglass vindu og muligens et nytt skjermkort. Skulle jeg kjøpt alt selv, måtte jeg nok ha gått ut med 13-15k.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
13-15 k? neppe... for det får du jo fult amd 64fx system jo! iafall amd64!

Ok, nesten:

 

Shuttle SN85G4 Barebone PC Socket 754

 

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz

 

Seagate Barracuda 7200.7 160GB 8MB

 

Corsair XMS3200LL DDR-DIMM 512MB PC3200

 

NEC DVD-brenner IDE ND-1300A, Bulk Sort

 

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB

 

Totalt: 11 779,81

 

+ mus, tastatur, vifter og plexi.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min Shuttle SN41G2:

 

AMD Barton 2500+

2x512 MB TwinMOS PC2700 DDR

Sapphire Radeon 9700np

Creative Audigy 2 ZS

Seagate Barracuda 7200.7 120GB 8MB

Samsung DVD-ROM/CD-RW SM-352BEAB

 

Er godt fornøyd med min boks, har ikke hatt noen nevneverdige problemer siden jeg kjøpte den i sommer. Jeg har byttet ut 80mm viften bak med en PAPST 19dB som kjører på maks hele tiden, samt at jeg har kuttet ut gitteret foran viften for å bedre luftstrømmen. Strømforsyningen er også byttet fra Enhance til Acme (200W), grunnet irriterende knitring i den gamle PSUen.

 

Har ikke hatt noen strømproblemer selv med et relativt kraftig skjermkort og ekstra lydkort (begge deler er inkludert på hovedkortet, så jeg kunne egentlig gått for en billigere Shuttle uten disse inkludert) - litt imponerende med en strømforsyning som "kun" yter 200W.

 

Andre erfaringer:

- Jeg skulle egentlig bruke Kingston-minne, men boksen nektet plent å starte opp (KINGSTON PC2700 DDR CL2.5) - har fungert utmerket etter at jeg byttet til TwinMOS.

- Støynivået gikk litt opp da jeg kuttet ut viftegrillen bak, det ble litt ekstra "susing" pga økt luftmengde.

- Noe jeg ikke visste, som kan være kjekt å tenke på, er at optiske enheter (DVD, CD-brenner osv.) har forskjellige fysiske mål (lengde). Da jeg byttet fra en Hitachi DVD-ROM til Samsung sank temperaturen i boksen med noen grader fordi Samsungen er mye kortere enn Hitachien og gir mer luft over prosessoren. Mulig dette er noe alle vet, men jeg hadde ikke tenkt på det før.

Endret av MrTeatime
Lenke til kommentar
Reduserte denne viften støyen noe? Gikk temperaturen noe ned?

 

Når du så klipte av nettingen bak, hvor mye gikk tempen ned? Sluttet PSU'en å sette farten opp og ned til stadighet når det ble kaldere?

Jeg byttet ut viften og kuttet bort grillen samtidig så jeg kan ikke si hvor mye hver enkelt sak påvirket temperaturen, men totalt gikk temperaturen ned rundt 3-5 grader (load). Ikke så mye som jeg hadde håpet, men så flytter ikke PAPST-viften like mye luft som den originale heller..

 

Auto Guardian (den som justerer viftehastighet opp og ned avhengig av temperatur) har jeg slått av, fordi det ble alt for irriterende å høre på. Den nye viften er satt på maks hastighet uten automatisk justering. Det er uansett ikke nødvendig å justere viftehastigheten da jeg bruker PCen mest til spill og temperaturen nådde grensen jeg hadde satt i løpet av noen minutter.

 

Fordi den nye viften går på maks hastighet hele tiden så ligger støynivået litt over det jeg kunne ønske meg, men jeg klarer ikke ha Auto Guardian på over lengre perioder. Hvis du ikke spiller mye og sjelden har en CPU-temp over ~50 grader så vil nok PAPST-viften være tilnærmet lydløs når den går på lav hastighet.

Lenke til kommentar
Min Shuttle SN41G2:

 

AMD Barton 2500+

2x512 MB TwinMOS PC2700 DDR

Sapphire Radeon 9700np

Creative Audigy 2 ZS

Seagate Barracuda 7200.7 120GB 8MB

Samsung DVD-ROM/CD-RW SM-352BEAB

 

Er godt fornøyd med min boks, har ikke hatt noen nevneverdige problemer siden jeg kjøpte den i sommer. Jeg har byttet ut 80mm viften bak med en PAPST 19dB som kjører på maks hele tiden, samt at jeg har kuttet ut gitteret foran viften for å bedre luftstrømmen. Strømforsyningen er også byttet fra Enhance til Acme (200W), grunnet irriterende knitring i den gamle PSUen.

 

Har ikke hatt noen strømproblemer selv med et relativt kraftig skjermkort og ekstra lydkort (begge deler er inkludert på hovedkortet, så jeg kunne egentlig gått for en billigere Shuttle uten disse inkludert) - litt imponerende med en strømforsyning som "kun" yter 200W.

 

Andre erfaringer:

- Jeg skulle egentlig bruke Kingston-minne, men boksen nektet plent å starte opp (KINGSTON PC2700 DDR CL2.5) - har fungert utmerket etter at jeg byttet til TwinMOS.

- Støynivået gikk litt opp da jeg kuttet ut viftegrillen bak, det ble litt ekstra "susing" pga økt luftmengde.

- Noe jeg ikke visste, som kan være kjekt å tenke på, er at optiske enheter (DVD, CD-brenner osv.) har forskjellige fysiske mål (lengde). Da jeg byttet fra en Hitachi DVD-ROM til Samsung sank temperaturen i boksen med noen grader fordi Samsungen er mye kortere enn Hitachien og gir mer luft over prosessoren. Mulig dette er noe alle vet, men jeg hadde ikke tenkt på det før.

kor mye måtte du gi for din shuttle, og har du hørt noe om SS5IG..er den no bra? en av de billigste shuttle'ene.. :D

Lenke til kommentar
kor mye måtte du gi for din shuttle, og har du hørt noe om SS5IG..er den no bra? en av de billigste shuttle'ene.. :D

Vel, har kjøpt min i deler etterhvert. Kjøpte kabinett + cpu + 512MB minne + hdd. Hadde noen eldre deler fra før, så det er vanskelig å sette en pris.

 

Har ikke vært borti SS51G før, ser at den er merket som utgått produkt hos Shuttle (ikke at det har så mye å si, prisen blir bare desto lavere). SIS brikkesett for Pentium 4 med innebygget lydkort og skjermkort - helt ok maskin. Ville ikke brukt skjermkortet til spilling, men ellers fungerer det sikkert bra.

 

Fant en liste som viser hvilke prosessorer du kan bruke i SS51G: Klikke

Mer info her: SS51G

Lenke til kommentar
er det ikke sånn at shuttle kan bare ha en HD? jeg trenger plass til 2 stk... noen anbefalinger?

Ofrer du floppyen har du plass til to. Det har jeg gjort, har ikke savnet den et sekund.

 

EDIT: Og uansett, skulle du trenge floppyen i en krisesituasjon er det jo bare å ta av chassiet legge den ved siden av.

Endret av TopDog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...