Gå til innhold

Komprimere


Anbefalte innlegg

Jeg bare lurte på om det er mulig å komprimere disken på en mp3 spiller. har en JOS mp110, med 256 mb. DEt står at jeg kan komprimere og da få 483 mb eller no, men jeg syns dette hører for godt ut til å være sant! Noen som har prøvd dette og vet om det funker? Mulig å ødelegge spilleren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt synsing:

Jeg tipper den komprimeringsfunksjonen er noe du ser når spilleren kommer opp som en stasjon i Windows. Dersom du gjør det (benytter funskjonen altså), regner jeg med at du ender opp med en spiller som ikke klarer lese fra sitt eget minne siden Windows har blandet seg bort i lagringen. Slik komprimert lagring er noe som kan ha noe for seg dersom du har store mengder ukompimerte filer på en harddisk. Dersom formatet i seg selv ikke bryr seg om å minimere størrelsen på filene kan Windows gjøre dette for deg. Mp3 er i seg selv et komprimert format, og Windows kan ikke gjøre noe "magisk" for at disse skal bli vesentlig mindre. Hvis det hadde vært sånn, ville de som laget MP3 formatet lagt dette inn i formatet i utganspunktet. Slik vil det være for alle komprimerte formater. Eneste unntak er at det kan komme nyere algoritmer som gjør en bedre jobb, men å tyne ned størrelsen på en MP3-fil i vesentlig grad er nok ikke realistisk. I tillegg er MP3-spilleren din lager for å lese filene slik de er nå.

 

Så altså. De ekstra MB'ene kan man bare få dersom man har filer i et format som er svært lite effektivt mhp filstørrelse. Typisk rene tekstfiler kanskje eller rådata. Understreker at kompimeringen jeg snakker om ikke må forveksles med å komprimere MP3 ved en annen bitrate. Det er snakk om allerede komprimerte filer og videre kompresjon må da være uten tap, dvs slik som *.zip og *.rar f.eks.

 

Understreker også at dette er sånn jeg tror Windows sin komprimeringsfunksjon fungerer.

 

Eneste mulighet for at du kan få inn "flere MB" er at JOS har lagt med et program som transkoder (dekoder og koder på nytt) filene dine til en annen bitrate (medfører tap av lydkvalitet.). Typisk reklametriks, men jeg regner med at det er det første jeg snakket om som er tilfellet.

 

Ble noe av dette forståelig? :roll:

 

Edit: Siden topic kanskje er litt i grenseland blir vel denne tråden fort stengt. Ja ja

Endret av OBServer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...