Gå til innhold

Billedkunst: Tegning


Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 10 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Du burde prøve ut www.drawspace.com

dette er hvis du har lyst til å begynne å tegne og har lyst på steg-for-steg kurs.

 

Eller så er www.deviantart.com veldig greit.

Hvis du vil studere tegning er det bare å søke på "technical drawings" så kommer det

en del opp, dette forutsetter da at du kan litt om skyggelegging osv.

 

youtube er alltid en bra side.

Det er mange som legger ut tegnevideoer der, og det kan jo også på en måte fungere

som steg-for-steg kurs.

 

Om du kjenner noen som kan fungere som en slags guide så er det veldig lurt å utnytte seg av det.

Men selvsagt så handler dette, som så mye annet, om å øve. For å bli god må du tegne mye.

Noen gode tips, hvis du ikke kan se feilen i tegningen din (det er nesten alltid feil), er:

 

1.

Gå et stykke unna tegningen din, da ser du lettere feilen

 

2.

Snu arket og hold det opp mot lyset slik at du kan se gjennom arket, på denne måten kan du se speilbildet av tegningen, og dermed også lettere feilene dine (dette forutsetter at du ikke tegner på for tjukt ark)

 

3.

Legg tegningen vekk, og prøv deg igjen om et par minutters tid.

 

Lykke til med videre tegning!

 

asphyx.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Mange bra svar her :)

Og det hjelper mye å bare se på andres tegninger og, å prøve å tenke seg hva de har gjort.

 

Jeg har en blogg med tips jeg og, for det meste rettet mot folk som vil lære portrett-tegning og annen realistisk tegning, men mange av tipsene kan brukes ellers og :)www.miriel.vgb.no

 

Og jeg er absolutt ikke enig i at tegning er noe man enten kan eller ikke kan. Som sagt over her, blir ingen født gode til det, det krever trening og selvdisiplin som alle andre ting, om man vil bli god.

 

Jeg har blitt flink som følge av mange års hardt arbeid, hvor andre ting har blitt nedprioritert. Å skulle påstå at det bare er talent er bare tull, det kom ikke av seg selv.

Kanskje er det sånn at mennesker har forskjellig grunnlag for hvordan man oppfatter verden, og at det påvirker tegneferdighetene. Men om man virkelig vil, kan alle klare det. Det gjelder bare å kunne gå inn for det, og ofre andre ting.

 

Og alle sier at å tegne er å se, men en ting er å høre at det blir sagt, en annen ting er å forstå det. Å kunne tømme sinnet for alle tidligere oppfatninger av hvordan noe ser ut, og faktisk klare å SE hvordan det er. Hvordan lys oppfører seg på forskjellige overflater, farger, vinkler, perspektiv osv. Å glemme det man VET og bytte det ut med det man SER, og for å få bra kunst ut av det, også putte inn hvordan det FØLES innimellom alt det tekninske.

 

Og også det å både vite når man skal gi seg og si seg ferdig, og å vite å ikke slutte før man virkelig ikke kan fortsette å forbedre tegningen. Balansen der tar også tid å lære seg.

Lenke til kommentar
*snip*

 

Jeg er så enig. Tegning er absolutt en ferdighet du kan lære deg. Jeg tror at enkelte rett og slett er født mer kreative en andre, men selv teknikken og ferdigheten bak det å kunne tegne kan du rett og slett lære deg.

 

Angående det å «se» så er det som du sier, ikke noe man bare gjør av seg selv. Enkelte kan ha flaks å finne det ut av seg selv, men dette er da gjerne også de som holder fast på sitt om at de er født med en magisk evne til å tegne.

Enkelte andre som ikke var like heldige trenger litt hjelp for å komme i gang. En veldig interessant bok jeg leste på dette er Drawing on the Right side of the Brain av Betty Edwards, den boka lærer deg å faktisk «se».

 

Jeg gikk fra å tegne akkurat slik man tror motivet skal se ut, til å tegne det slik jeg ser det.

Eksempel på dette er at jeg før ville tegne en hånd ved å tegne en klump med 5 utstikkende pinner i forskjellg lengde, og tilføre noen tilfeldige rynker og skygge.

 

Når det gikk opp for meg at jeg kunne se hvordan ting egentlig så ut gikk nivået på tegninene mine opp til dette her over natten:

 

Left_hand_again_by_Detectable.jpg

 

 

Målet for min del er å kunne komme dit Miriel er. Men for å komme dit kreves utrolige mengder hardt arbeid, hvor triksene utover det grunnleggende er få og snarveiene er færre. Men alle kan komme dit om de faktisk legger sjela si i det. Det er viktig å påpeke.

Endret av Detectable
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
*snip*

 

Enkelte kan ha flaks å finne det ut av seg selv, men dette er da gjerne også de som holder fast på sitt om at de er født med en magisk evne til å tegne.

 

 

Tja, ikke nødvendigvis. Jeg er selvlært. Aldri lest en bok om tegning, aldri gått kurs eller skole. De bøkene jeg har bladd litt i har jeg ofte vært uenig med.

Det er fult mulig å lære seg å tegne helt selv, uten at det har noe med flaks å gjøre.

 

Men det kan godt hende det går raskere om en lærer av andre. Personlig valgte jeg å ikke gå tegning/form/farge på vgs, fordi jeg ikke ønsket å lære av andre, men heller utvikle min egen stil på egenhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...