Gå til innhold

Skjermkort trøbbel PCI

sm1pea07

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei har en gammel server med Aopen AP65 hovedkort. Problemet begynner da jeg prøver andre skjermkort enn det som er orginalt (Hercules Stingray 128 3D).

Har prøvd PowerColor Radeon 9200 128MB PCI og nå Matrox Milennium G450 PCI.

Det som skjer er at det kommer et "beep" fra hk og ingen bilde på skjerm.

Om man studerer skjermkortet ser man at Hercules kortet har en "sprekk" i PCI slotten, mens de andre (Matrox og PowerColor) har to. Snakker om kontaktpunktet mellom skjermkort og PCI sporet.

En ide kan være å resette hk?

Endret av sm1pea07
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det onboard skjermkort på dette hovedkortet? dvs. er det integrert? Da er det mulig at du må inn i bios og velge at du ikke skal boote fra onboard vga-controller, men expansion slot eller pci. Hvis du ikke finner noe som likner dette valget i bios, er det antageligvis en jumper på hovedkortet som styrer dette, jeg refererer da til hovedkortets manual.

Hvis hercules kortet ikke er integrert men er pci det også, så kan det hende at det er forskjell i spenningen i pci-sloten, er litt usikker på dette, men det er verdt å sjekke. Fikk en gang liknende problem da jeg prøvde å putte et Riva 128 kort på et via KT266 hovedkort (til amd 1400+). Det funket derimot på min mors hovedkort P3v4x til pentium3 600mhz, pga. at spenningen i agp-porten var høyere før. vet ikke om dette gjelder for pci, men verst å sjekke, kanskje.

Skrevet

Det er ikke intergrert skjermkort nei. Har studert manual nøye og finner ingenting om skjermkort. Finner ikke noe om spenningen på PCI slotten. Denne er av revisjon 2.1, altså helt standard (33 Mhz) AGP 1.0 er jo 66 Mhz. Noen PCI slotter opererer på 66 Mhz men er da av type 64 bit. Men det var jo ikke utviklet i 1997 som dette hk er fra. Andre tips?

Skrevet

hvis det i tillegg til pcislot er agp, så må du kanskje velge at pci har boot prioritet ovenfor agp, mulig at noen kort kan "identifisere seg som agp" eller noe liknende, og andre ikke...

famler bare i mørket, men..

Skrevet

Hvis PCI-kortet passer fysisk ned i PCI-porten så skal de være kompatible. (Dette er en såkalt "idiotsikring")

Alle PCI-porter er vel 3,3V? (eller var det 5,0v?)

Kanskje det har noe med PCI-stanarden å gjøre:

PCI v2.0

PCI v2.1

PCI v2.2

PCI v2.3

Jeg vet ikke helt hva som er forskjellen, men anbefaler deg å slå opp på hvilke av disse skjermkort og hovedkortet støtter.

Skrevet

Har nå funnet ut at det er stor sansynlighet for at BIOS'en trenger en update for å takle nyere PCI revisjoner. Har lett mye rundt etter info om PCI versjon 2.0 , 2.1 osv.... men det står forskjellig info. Dette er litt forvirrende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...