Gå til innhold

Får ikke lastet X (64 bit)


Anbefalte innlegg

Installerte Mandrake 9.2 "AMD 64bit edition" på pcen, men fikk problemer under konfigureringen av det grafiske brukergrensesnittet. Den vil ikke starte X i det hele tatt, og sier den ikke finner skjerm. Det ser ikke ut til at det eksisterer drivere til skjermkortet (Matrox Millenium P650), og heller ingen tilnærminger ser ut til å fungere. Finner imidlertid drivere til Red Hat 9.0. Fungerer heller ikke når jeg velger ren vga/vesa (burde det?). Hva gjør man i slike situasjoner (dersom man er avhengig av X)? Bytter distro? :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å rediger filen "/etc/X11/XF86Config-4".

 

Finn

Section "Device"

Identifier "devname"

Driver "mga"

...

EndSection

 

i filen (ser sikkert ikke helt likt ut). Der det står driver, står driveren i hermetegn (i dette tilfellet mga). Prøv å bytt ut

 

Driver "<driver>"

 

med først

 

Driver "mga"

 

viss dette ikke virker prøv

 

Driver "vesa"

Lenke til kommentar
Installerte Mandrake 9.2 "AMD 64bit edition" på pcen, men fikk problemer under konfigureringen av det grafiske brukergrensesnittet. Den vil ikke starte X i det hele tatt, og sier den ikke finner skjerm. Det ser ikke ut til at det eksisterer drivere til skjermkortet (Matrox Millenium P650), og heller ingen tilnærminger ser ut til å fungere. Finner imidlertid drivere til Red Hat 9.0. Fungerer heller ikke når jeg velger ren vga/vesa (burde det?). Hva gjør man i slike situasjoner (dersom man er avhengig av X)? Bytter distro? :no:

Hva mener du med at det bare finnes drivere til Red Hat? Er filene i RPM-format skal det ikke være noe problem å tvinge dem inn på systemet. Ingen kompilering er nødvendig, og driverne legger seg sannsynligvis bare i /lib/modules/kernel-2.*.*/.

 

Jeg slet med "segmentation fault" når jeg prøve å installere rpm-pakker i slackware. Dette løste jeg med kommandoen "rpm2tgz" (tror nok ikke det finnes i Mandrake). Dette "konverterte" rpm til tgz, hvoretter du kan pakke det ut manuelt (da vil du se at filen inneholder et "helt tre" med alle kataloger osv.) eller bruke pkgtool.

 

Poenget er at filene ikke er avhengig av Red Hat, og at du kun "mister" dependency-kontrollen under installering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...