Gå til innhold

Antall disker


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat sett i bruksanvisningen til hovedkortet mitt (Asus P4C800 deluxe) og der ser jeg at det står noe om maksimalt antall enheter.

maks 4 enheter på p-ata og 2 på s-ata så vidt jeg har forstått.

 

1. Hvis jeg kjøper meg et kontroller kort til pci for s-ata og kobler i 2 disker vil jeg finne dem da?

 

2. Hvis det ikke funker vil det være hovedkortet sin feil? eller, støtter windows xp et "begrenset" antall disker? Hvor mange i såfall?

 

3. Vil hastigheten bli like god? Vil jeg få 150Mb/s over PCI?

 

Takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har akkurat sett i bruksanvisningen til hovedkortet mitt (Asus P4C800 deluxe) og der ser jeg at det står noe om maksimalt antall enheter.

maks 4 enheter på p-ata og 2 på s-ata så vidt jeg har forstått.

Riktig, du har 2 IDE kontrollere som hver kan tilkobles 2 disker (Master+Slave) = 4 IDE enheter + 2 S-ATA enheter.

 

MEN, du har også en IDE RAID kontroller som kan tilkobles inntil 4 disker i RAID 0, 1 eller 0+1 konfigurasjon!

 

Hvis du setter inn et ekstra S-ATA kontrollerkort og installerer drivere for dette, skal Windows se diskene uten noen problemer ja.

 

Windows har ingen begrensning innenfor det antallet disker vi snakker om! Hvis du snakker om å putte inn 100 disker eller noe slikt så skal jeg med glede sjekke Windows-spec for deg ;-)

 

Husk at disker krever strøm og utvikler varme, så hold øye med temperaturen, diskene skal helst ikke bli så varme at du brenner deg på de! (max. 50-55 grader C!) vurder en stillegående vifte som lager litt luftsirkulasjon i det minste!

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...