Gå til innhold

Til Normenn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-03-17 00:39, HoVeSkOt skrev:

BRUK NO NORMALE TASTATUR FOR ****!!!....ER DERE HELT LAMME I SKOLTEN ELLER?


SKAL DEN NORSKE BEFOLKNIG STENGE SEG INNE MED MONGOLOIDE PÅFUNN?



 

Jeg tror caps'en din har hengt seg opp.

 

Foroevrig kan vel folk gjoere hva de vil uten at det burde affisere deg.

 

Fremskritt kommer ikke ved aa akseptere at "slik er det fordi Gud lagde det slik", ei heller ved aa anta at "1 Milliard kinesere kan ikke ta feil".

 

Og hvis du har problemer med aa akseptere variasjon og mangfold, som at folk har rett til aa ta andre valg enn det du ville gjort, gaa inn i Jehovas Vitner.

Lenke til kommentar

Quote:


Anders Leipsland skrev (2002-03-16 19:38):

Quote:

Senario; du er på foretningsreise i frankrike og laptopen konker, og du får tilbud om å låne en, men det er fean ikke mulig og finne fram på tastaturet fordi det er tillpasset fansk!!


 

- genialt ikke sant? A-Z skal altså sitte likt på de ulike dvorak oppsettene :smile:

 

 

det gjør saken mye bedre :smile: men det strider mot filosofien de har skrevet på forsiden: "Plasseringen er tilpasset språket slik at tegnkombinasjoner som forekommer ofte er enkle å skrive." Fransk og norsk (eller hvilke som helst andre språk) er ikke like, og da kan dvorak bli like tungt som querty på enkelte språk.

 

Quote:



Quote:


On 2002-03-16 10:27, DrDoogie skrev:


SER du paa tastene naar du bruker touch du da?



 

endelig en som sa det! Tastene mine kunne vært blanke for min del. Jeg _vet_ da hvor de forskjellige tastene er og hvilke tegn som er på dem.

 

selvsagt, men man må jo først lære seg touch, og hvis du har skrevet på querty i 15 år og noen plutselig la et dvorak tastatur foran deg med blanke taster tipper jeg du ikke hadde syntes det var så greit.

 

Jeg ser at enter og backspace tastene på det norske dvorak oppsettet er som på et nork tastatur; da er man like langt med forskjeller på de forskjellige oppsettene. Jeg mener at man først må få uniforme tastaturer, da vil oppsettet bli likt på alle språk.

 

Selvsagt er det mulig at hvis de som nå begynner med PC/"maskinskriving" får valgmuigheten på alle PC'er de har tilgang til vil dvorak overta, men jeg tror det vil ta mist en generasjon før qwerty forsvinner. Og det er kun hvis man får valgmuligheten, som sagt er det mange som ikke har det og derfor er ikke dvorak et reelt alternativ enda.

Lenke til kommentar

Quote:


"Plasseringen er tilpasset språket slik at tegnkombinasjoner som forekommer ofte er enkle å skrive."


 

Engelsk spraak. Engelsk. E-N-G...

 

Quote:


selvsagt, men man må jo først lære seg touch, og hvis du har skrevet på querty i 15 år og noen plutselig la et dvorak tastatur foran deg med blanke taster tipper jeg du ikke hadde syntes det var så greit.


 

Jeje... derfor burde vi spre informasjonen om dvorak, slik at folk kan se det er alternativer, og kanskje laerer seg det foerst.

 

Quote:


Jeg ser at enter og backspace tastene på det norske dvorak oppsettet er som på et nork tastatur; da er man like langt med forskjeller på de forskjellige oppsettene. Jeg mener at man først må få uniforme tastaturer, da vil oppsettet bli likt på alle språk.


 

La oss vente til alt er likt foer vi forandrer paa noe eller tilpasser det vaart behov? Hm.

*internal error in logic.sys: reboot brain.bat?*

 

Quote:


Selvsagt er det mulig at hvis de som nå begynner med PC/"maskinskriving" får valgmuigheten på alle PC'er de har tilgang til vil dvorak overta, men jeg tror det vil ta mist en generasjon før qwerty forsvinner.


 

Sitat fra http://www.mwbrooks.com/dvorak/history.html:

"In about 1930, Dr. August Dvorak, an American from Seattle..."

 

Sitat fra Michael 'Pedo' Jackson: "I'm looking at the man in the mirror, blah blah blah, I'm asking him to change his ways dill dill dill"

 

Foeroevrig litt bakgrunnsmateriale som soendagslesing:

http://www.mwbrooks.com/dvorak/

:smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: DrDoogie på 2002-03-17 11:24 ]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...