Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst Aksesspunkt vs. Trådløs Router


Anbefalte innlegg

Er det noen som kan forklare meg forskjellen mellom trådløst askesspunkt og trådløs router?

Jeg har kjøpt en dell bærbar med intel PRO/Wireless 2100 WLAN 802.11b mini-PCI trådløst nettverkskort. Videre har jeg ADSL fra NextGenTel med 1 Mbps og da natrulig nok en router fra denne bredbåndstilbyrderen.

Jeg skal kjøpe meg en trådløs enhet slik at jeg kan bruke laptopen i hele leiligheten.

Hva bør jeg kjøpe da?

Har sett et alternativ på komplett.no, en 3Com OfficeConnect Wireless 11b CableDSL 256-bit WPA, SPI firewall, 4P switch, til rundt 800 kr. men så ser jeg at til rundt samme pris så kan man også kjøpe et trådløst aksesspunkt (3Com Officeconnect Wireless Access Point 802.11b 11Mbps).

Hvilke av de to bør jeg kjøpe?

Er det slik at hvis man kjøper trådløst aksesspunkt så bruker man sin vanlige router, pluss denne? og hvis man kjøper trådløs router så erstater man den jeg fikk med fra NexGenTel med den trådløse?

 

Videre lurer jeg på om 802.11b standarden er "god nok", eller om jeg burde gå for 54 Mbps (802.11g), til tross for at jeg har kun 1 Mbps linje, blir dette bare "overkill" (er klar over at jeg i dette tilfellet måtte ha byttet ut WLAN-kortet i pc'en til 802.11g standarden for å få dette til å fungere).

 

Håper på raskt svar!

 

Mvh

Magnus Jensen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som kan forklare meg forskjellen mellom trådløst askesspunkt og trådløs router?

Jeg har kjøpt en dell bærbar med intel PRO/Wireless 2100 WLAN 802.11b mini-PCI trådløst nettverkskort. Videre har jeg ADSL fra NextGenTel med 1 Mbps og da natrulig nok en router fra denne bredbåndstilbyrderen.

Kjøp et aksesspunkt, det er laget for og fungere i med den routeren du har, du kan ikke erstatte NGT sin router med den du nevnte.

Har du sjekket med NGT om du kan få oppgradert til en trådløs router?

Svjv har de slike routere mot et pristilegg.

Du kan fint kjøre b-kort mot g-utstyr.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Siden du allerede har en router, burde du absolutt gå for et vanlig aksesspunkt. Da slipper du feks styret med dobbelt nat-ing.

 

Dersom du bare skal bruke den trådløse delen til internet, holder .11b lenge. Skal du derimot ha flere Pcer på, og overføre data mellom maskinene, ville jeg ha gått for .11g.

Lenke til kommentar

Jeg har selv 3com OC 802.11g wlan router, og bruker denne sammen med ngt sin router. Dette er selvfølgelig ikke nødvendig, siden du ikke kan bruke router-funksjonene fra 3com, og dermed lar den stå kun som et aksesspunkt.

 

Grunnen til at jeg valgte å kjøpe routeren er, hvis jeg i fremtiden skulle ha en annen isp som krever at jeg har min egen router har jeg allerede denne funksjonen og slipper å oppgradere utstyret mitt. Det er også problemfritt å skru av DHCP & NAT i 3com routeren og la den stå som aksesspunkt. Bare husk å koble ngt routeren til en av LAN portene, og _ikke_ ethernet/cable/DSL porten.

 

Mvh

Snorre Lyngaas

:thumbs:

Lenke til kommentar

Jeg er i ferd med å skulle sette opp en ADSL linje hjemme, men er litt forvirret med hensyn til utstyr. Jeg skal ha en trådløs forbindelse, fra router og til min maskin. Spørsmålet er om jeg i tillegg til router trenger et ADSL modem, eller om dette er innebygget i routeren? Dette skulle tilsynelatende være et elementært spørsmål som selv Elkjøp skulle klare å svare på. Imidlertid har jeg fått ulike svar på dette fra Telenor, Tele2 og Nextgentel, og er følgelig høygradig forvirret. Hvilken router anbefales?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...