Gå til innhold

Anbefaling av forskjellige backup-tape trenges!


Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen.

 

Jeg skal bygge egen server basert på ASUS server kabinett og lurer på hvilken backup-løsning, som er mest effektivt og lagd av godt kvalitet, men samtid skal det ikke være en av de dyreste løsninger.

 

Kan dere tipse meg hvilket nettsted som tilbyr meg en god forklaring på forskjellige bakup-taper og backup-stasjoner.

 

En ting som dere bør vite, er at det skal tas backup av mange GB`er – kanskje nærmere 80-100GB.

 

Jeg vil være takknemlig hvis dere kommer ut med mange tipser til meg om forskjellige standard`er.

 

Mvh meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal du ta backup av den mengden data er tape-løsninger dyrt. Jeg ville satt inn en eller to 160 GB hd-er ekstra som du drar ut strøm og signalkontakten på når ikke de er i bruk(hvis du vil være veldig forsiktig) og ta backup på dem.

Hei igjen. Jeg skal ha tre 73GB harddisker i RAID 5, men problemet mitt er at det må tas backup og backup-taper skal oppbevares i et annet sted.

Lenke til kommentar
Hvis du har nettverk, er en mulighet å bruke et program som heter Secondcopy, og benytte en annen PC lokalisert et annet fysisk sted i nettverket. Denne maskinen skrur du på kun når det skal tas backup. Tape er dyrt.

Eller backup-funksjonen i Windows, hvis du kjører nyere versjoner.

Lenke til kommentar

Det enkleste og billigste er kanskje en 160G disk i en skuff. Så kan du ta backup og legge disken i bankboksen eller hvor det nå måtte være. Backup på tape er vel og bra det, men å hente noe tilbake fra tapen er ikke noe du vil gjøre hver dag. Det tar uhorvelig lang tid. Disk er billigere og raskere, såfremt du ikke har store mengder data. Ser for meg at det blir litt uoversiktlig med backup på disk med mange TB data.

Lenke til kommentar

Du sier at du skal ta backup av 80-100 GB.

Hvor mye kan du komprimere dataene?

Er det databaser,bilder,video...

Kan du kjøre inkrementell backup (bare ta backup av det som endres) og ta full backup en gang i uken for eksempel?

Hvor lang tid bakover skal backup'en dekke?

 

Her er en artikkel om tape backup hos Toms Hardware guide. Der står det litt generell info også.

Endret av Kavroom
Lenke til kommentar

Tape er etter min mening dyrt og dårlig (både drev og taper blir slitt f.eks.), dessuten er restore ofte komplisert ifht. at det ofte haster å få gjenopprettet data, og man bruker sjelden restore funksjonen i backup programmet. Mye dill med 'catalog tape' for å finne filer etc. Dette er egen erfaring!

 

Hotswap disker i dertil egnet skuff binder deg til SCSI, som igjen er dyrt!

 

Forslaget om en egen backup-maskin (dvs. 'dårlig' PC med nok disk) er ikke så dumt, men du bør kombinere løsningen med ekstern oppbevaring av backup!

 

Jeg ville kjøpt inn et visst antall Maxtor OneTouch eller tilsv. eksterne harddisker. F.eks. https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=16220

 

De kobles enkelt til med USB2.0/FireWire og dukker opp i OS som en vanlig stasjon. Du kan så lage en AT/cron jobb som kjører XCOPY x: y: /s osv. dvs. full backup hver dag.

 

Du trenger forslagsvis så mange disker:

 

4 stk. for daglig backup (tirs-fre), flyttes til ekstern lokasjon/brannsikkert skap.

4 stk. for ukentlig backup (man).

4 stk. for månedlig/årlig backup

 

Pris for 12 disker á 1600,- = under 20.000,-

 

Vil også fremheve viktigheten av å ha en plan for (rotering av) backup, ellers renner gjerne det hele ut i sanden og "vi skulle egentlig ha byttet den tapen/disken, men..."

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Heisann. Det er kanskje ingen en dum ide. Men vi på jobben min satser mest på kvalitet og gode løsninger. Ide`en din er kanskje mest praktisk, men det vinner ikke stort på bedriftsmarkedet. Det blir jo mye styre med å koble til og fra serveren, og minst å holde dem i rekkefølge og orden. Taper tar mindre hylleplass og gir oss valuta for plass i brannsikreskapet vårt.

 

Hvis jeg skulle ha et backup-anlegg til hjemmebruk, ville jeg nok valgt din løsning. Men som nå, er jeg litt skeptisk til løsningen din på lang sikt. Har lest om den løsningen på noen nettsteder, men vi skal bare ta backup av data og ikke programmer og noe andre som er uviktige for oss å ta vare på.

 

Mvh meg. Kommer nok til å velge løsningen din til backup til hjemmebruk.

Lenke til kommentar

Ikke for å krangle (ok litt da ;) - men jeg mener argumentene dine ikke holder:

 

1) Mye styr å koble til og fra.

 

Nei, ikke mer enn å sette inn en tape! Det er en strømplugg og en USB plugg som selvfølgelig ligger klare (du skal ikke bak på maskinen!)

 

2) Styr å holde i rekkefølge og orden

 

Du må selvfølgelig merke både disker og taper, ellers blir det bare surr, og som jeg nevnte: lage en plan/kalender for hvilke taper/disker som skal inn på hvilke dato.

 

3) Taper tar mindre hylleplass enn disker

 

Ja, men det er marginalt, en ekstern hardisk og en tape er ca. like store.

 

Men kan du klare deg med en slik: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=1&GrpID=2&s=pl så har jeg forsåvidt gode erfaringer med den (riktignok SLR-6, den tidligere modellen). Hadde såvidt jeg kan huske ikke feil på hverken drev eller i noen særlig grad taper i løpet av 2 år iallefall...

 

Men du trenger jo et backupprogram i tillegg hvis du velger tape-løsningen da, så den totale prisen blir ca. den samme som ved å velge eksterne harddisker, som jeg fortsatt mener er bedre ;-)

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Det viktigste for en bedrift er at det blir tatt backup hver dag. Da er en tapeløsning helt uslåelig. Dette må selvsagt kombineres med god software, dvs. Veritas Backup Exec. Fordelen er at det er enkelt i bruk, det eneste du trenger å gjøre er å bytte tape hver dag, resten går helt automatisk.

 

Ved normal bruk er ikke slitasje noe tema i det hele tatt hvis du bruker SDLT. Både taper og drev holder i årevis. Arkiveringstiden oppgis til >30år og brukstiden for tapene til 1 million "headpasses", eller ca. 17.000 backuper. SDLT er MYE mer pålitelig enn harddisker.

Endret av simfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...