Gå til innhold

Tre LCD, har to, hvilke problemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei jeg har to 17" LCD skjermer fra før (se her), og føler at dual skjerm var en av de beste investeringene jeg har gjort, ihvertfall til mitt bruk. Dessverre så har jeg noen dårlige venner som maser på meg og synes at jeg burde kjøpe ENDA en 17"... Siden jeg aldri har hatt mer enn en skjerm før så lurer jeg på et par ting.

Siden mitt skjermkort ikke støtter fler enn to skjermer, så trenger jeg et til, men da et PCI kort. Jeg søkte litt rundt og fant dette. Hvordan vil det fungere med et ekstra skjermkort? Nå har jeg et 9600pro som er mer enn raskt nok for meg, det eneste programmet jeg har som trenger litt 3d er CS (evt NFS underground). Har sett på Matrox kortene, men de blir kanskje litt dyre for meg. Kunne evt. ha solgt mitt 9600pro og kjøpt et Matrox milennium P750, men er det noen som vet hvordan denne er til spill? Står på sidene deres at "Millennium P750 Surround Gaming performance may vary across titles. For the ultimate Surround Gaming experience, check out Matrox Parhelia." . Leste et sted at Parhelia ikke scoret med en rundt 4500 poeng i 3dmark01 se. Er dette sant? Da er det bare litt kjappere enn mitt GF4 44mx kort!

Så kom med innspill til skjermkort, 1 matrox agp, eller 1 9600pro agp og 1 9200 pci takk! Vil det bli noe problem å bruke de to skjermkortene sammen i et triple skjerm oppsett?

-

Nå så har jeg selve oppgavelinjen på den venstre skjermen, finnes det noen mulighet å få denne til å dekke begge skjermene? Og hvordan vil dette bli med triple skjerm? Vil jeg bare ha oppgave linje på den venstre skjermen?

takk for alle svar, erik

EDIT: Gjorde litt om på topic...

Endret av schmelck
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du bryr deg om spillytelse : PCI-kort løsningen!

Matrox Parhelia har ytelse på nivå med R8500(LE), P750 ligger enda lengre bak, se review. Surround gaming høres tøft ut, men det dreper jo ytelsen enda mer og da er det vel neppe så aktuelt lengre. P750 støtter også bare 1 skjerm på digitalt (mao må 2 kjøre analogt).

PCI-kort løsningen gir jo også større valgfrihet ved oppgraderinger.

Skrevet

Hei

som sagt så er det pr. i dag bare parheila som kan tilby deg den ytelsen du trenger innenfor din prisramme.. det finnes endel dyrere kort som baserer seg på en annen kundegruppe i cad/design segmentet...

men fortvil ikke, det kommer flere løsninger, bl.a fra intel med 3-skjerms-løsninger (tror ikke den kommer opp mot parhelia alikevel) snart, bare se nyhetene på hw.no innimellom..

Men med ett ekstra pci-kort kan du jo faktisk kjøre flere skjermer.. problemer blir jo at dette ikke blir spesiellt effektivt i spill.. hvertfall ikke noe som er særlig nyere enn cs...

ett annet problem er at så lenge du ikke satser på skjermer som har særdeles liten glippe mellom skjermen og kanten.. (veldig lite plastkant altså) så vil øyet ditt se på kantene av skjermen når informasjonen egentlig er flyttet til den andre skjermen.. forskjøvet litt på en måte..

Men dette med start-menyen lar seg ordne.. på mitt ati-kort ligger det under avanserte alternativer i skjerm menyen.. en liten hake som sier "forleng skrivebordet mitt på denne skjermen" eller.no

:cool::thumbs:

Skrevet

Anders: Vil det være like lett å sette opp den tredje skjermen som med de to jeg har. Altså bare høyre klikke på skrivebordet, egenskaper bare klikke på den tredeje skjermen og velge at utvid skrivebordet til denne skjermen og så vil alt funke "som vanlig" (at jeg kan dra vinduer over alle tre skjermene)?

Skjermene jeg har støtter kun analogt, så at kortet ikke har DVI er ikke noe problem...

Mosess: Angående tynne plastkanter så kan du se hva jeg har fått til HER.

Men med ett ekstra pci-kort kan du jo faktisk kjøre flere skjermer.. problemer blir jo at dette ikke blir spesiellt effektivt i spill.. hvertfall ikke noe som er særlig nyere enn cs...

Men vet du om noen spill som kan kjøres i dual\triple oppsett? Har ikke klart å fått til CS ihvertfall (går det ann?). Hvis det nesten ikke finnes noen spill som faktisk vil kjøre på flere skjermer så er det jo plutselig ikke noe særlig problem at den ikke har nok ytelse...

Skrevet
Anders: Vil det være like lett å sette opp den tredje skjermen som med de to jeg har. Altså bare høyre klikke på skrivebordet, egenskaper bare klikke på den tredeje skjermen og velge at utvid skrivebordet til denne skjermen og så vil alt funke "som vanlig" (at jeg kan dra vinduer over alle tre skjermene)?

Skjermene jeg har støtter kun analogt, så at kortet ikke har DVI er ikke noe problem...

Mosess: Angående tynne plastkanter så kan du se hva jeg har fått til HER.

Men vet du om noen spill som kan kjøres i dual\triple oppsett? Har ikke klart å fått til CS ihvertfall (går det ann?). Hvis det nesten ikke finnes noen spill som faktisk vil kjøre på flere skjermer så er det jo plutselig ikke noe særlig problem at den ikke har nok ytelse...

kan huske at jeg spilte cs og bf1942 på tg i fjor med trippelskjerm og parhelia..

du må sannsynligvis ha drivere som er optimalisert for denne type bruk (surround-gaming som det så flott heter)

men det med skrivebordet går helt bra.. du kan fortsette sånn til du går tom for skjermer.. hvis du flytter skjermene litt kan du også få til morsomme løsninger med skjermene oppå hverandre

ps: kjempe bra jobba med modden på de to skjermene :thumbup:

alle de tøffeste gutta gjør selvsagt alt møkkaarbeid med hvite bukser :thumbs::D

Skrevet

Siden du lurte på hvordan P750 er for ditt bruk...ta en titt på dette reviewet:

http://forums.matroxusers.com/showthread.p...ew&pagenumber=1

Husk at det er gjort med eldre drivere slik at du kan nok forvent 5-10% bedre ytelse med dagens drivere, enn det som kommer fram der. Til CS skulle det holde i massevis...

Når det gjelder Surround Gaming og 3 skjermer ha en par ting i mente. Du får bare stretched desktop ikke independant ved bruk av 3 skjermer (ihvertfall i W2k muligens ikke i XP), skjerm 1 er digital mens skjerm 2 og 3 går analogt. Du kan tvinge de aller fleste spill inn i Surroundgaming modus men da blir det en "feil" ratio som gjør at sånne ting som HUD blir dratt litt. De som støtter det ordentlig slipper du dette. Du bruker hovedsaklig skjerm 1 til å se ting, men då får et veldig bra sidesyn i skjerm 2 og 3 , men det betyr samtidig at de ikke trenger å være så bra som primær skjermen. Max oppløsing er 1280x1024, men i noen spill er 16x FAA såpass bra at det ser bra ut i 2400 x 600 , og dermed er ikke hastighet noe problem. Det får du vurdere selv...

Håper dette gir deg litt tips...

Cobos

Skrevet (endret)

Cobos:

Flott da var mange av mine spørsmål besvart, men det dukket opp et par nye...

Hva er forskjell på stretceh desktop vs. independant bruk av 3 skjermer? Med de to skjermene jeg har så har jeg bare valgt "exdend my dektop to this screen" (WinXP).

skjerm 1 er digital mens skjerm 2 og 3 går analogt

De skjermene jeg har støtter kun analog tilkobling så det er ikke noe problem!

Max oppløsing er 1280x1024, men i noen spill er 16x FAA såpass bra at det ser bra ut i 2400 x 600 , og dermed er ikke hastighet noe problem.

Mine LCD skjermer er på 1280x1024 alle tre.

Har prøvd å tvinge mange spill i surroundgaming (nå finnes det jo ikke noen modus for det på mitt skjermkort), men har ikke fått til noen unntatt emulatorer. Skal prøve med Flightsim etterpå... Har du klart å fått CS i surroundmodus?

Og en annen ting. Hvor stor forskjell er det i ytelse på 128MB vs 256MB versjonen av parhelia. Er jo ganske stor prisforskjell!

-erik

Endret av schmelck
Skrevet

schmelck:

Hva er forskjell på stretceh desktop vs. independant bruk av 3 skjermer? Med de to skjermene jeg har så har jeg bare valgt "exdend my dektop to this screen" (WinXP).

Så i ditt tilfelle typisk stretched desktop. For meg som har en 21''CRT og en 17''CRT er derimot independant mye viktigere siden det gjør at jeg kan ha forskjellig oppløsing og refresh på de to skjermene. Vinduer defaulter til å bare åpnes i en skjerm og ved maksimer så maksimerer de til den skjermen vinduet er i....

Har prøvd å tvinge mange spill i surroundgaming (nå finnes det jo ikke noen modus for det på mitt skjermkort), men har ikke fått til noen unntatt emulatorer. Skal prøve med Flightsim etterpå... Har du klart å fått CS i surroundmodus?

Iogmed at jeg har 2 CRT + TV så har jeg ikke prøvd surroundgaming selv og har heller aldri spilt CS (faktisk ikke :) ) Ta et søk på Matroxusers.com evt skriv en ny post så får du et godt svar.

Og en annen ting. Hvor stor forskjell er det i ytelse på 128MB vs 256MB versjonen av parhelia. Er jo ganske stor prisforskjell!

Ingen (bortsett fra evt spill som bruker mye større textures enn 128MB gir). Faktisk virker det som mange av Parhelia 256MB kortene er klokket litt lavere enn 128MB kortene så det er stor sannsynlighet for at et 256MB kort er ca. 10% tregere enn 128MB kortet... (Har selv et 128MB kort)

Cobos

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)
Så i ditt tilfelle typisk stretched desktop. For meg som har en 21''CRT og en 17''CRT er derimot independant mye viktigere siden det gjør at jeg kan ha forskjellig oppløsing og refresh på de to skjermene. Vinduer defaulter til å bare åpnes i en skjerm og ved maksimer så maksimerer de til den skjermen vinduet er i....

jeg kjører med en 15" LCD@1024x768 og en 17" CRT@1280x1024

Er det mulig å få startmenyen slik at den går over begge skjermene? eller må man da ha lik oppløsning og refreshrate på begge to?

Har ett R9600pro

Endret av KarateK|d
Skrevet (endret)

Nå som jeg har lært meg dette med multiple monitors så kan jeg svare deg! siden du har Radeon så må du installere ultramon http://www.realtimesoft.com/ultramon/ da får du også noen SVÆRT nyttige kanpper ved siden av minimer, maksier og lukk, nemlig flytt til den andre skjermen og strekk over begge skjermene! bruker det selv og det er genilat!

EDIT: ultramon er et must for alle som kjører dual\trippel osv...

Endret av schmelck
Skrevet

Min vennen har (MP) og 3skjerm. Men han sa noen spille kan ikke surround-gaming? eks NFS , HP2 , The Sims , V-Rally 3, Rallisport , TR: AOD , osv... Hvis spille har ikke (SG) kan også spille med 1 skjem.

• 1 måned senere...
Skrevet

Man kan skryte på seg at det er "fett" med gaming på flere skjermer, men det faktum at det *ikke* blir noe bra på de fleste spill, ødelegger hele morroa - desverre.

Da man skal "strekke" et spill over flere skjermer, blir bildet strukket deretter, det må i så fall være en slags widescreen-funksjon, noe svært få spill har.

Flight Simulator er et av *veldig* få spill som er optimalisert for flere skjermer (ble opprinnelig laget for flere skjermer).

Ta CS som et eksempel. Med to skjermer, vil siktet havne midt i mellom skjermene - noe som sier seg selv ikke vil funke særlig greit om man er seriøs gamer. For gøy er en annen sak.

Jeg ville satset på PCI-kort (har selv 2 stk utenom AGP), noe som funker gull.

Skrevet (endret)

Selv har jeg tre skjermer, og det finnes faktisk endel spill som støtter 2-3skjermer, og mange folk som lager modifiserte .exe filer slik at spillene vil funke, altså at de ikke blir strukket, men at du bare ser MYE mer, f.eks NFS underground, Vice CIty+++

EDIT: Hvordan har du fått til CS struklket over flere skjermer? :dribble:

Endret av schmelck
Skrevet
Selv har jeg tre skjermer, og det finnes faktisk endel spill som støtter 2-3skjermer, og mange folk som lager modifiserte .exe filer slik at spillene vil funke, altså at de ikke blir strukket, men at du bare ser MYE mer, f.eks NFS underground, Vice CIty+++

EDIT: Hvordan har du fått til CS struklket over flere skjermer? :dribble:

Da blir det jo nesten "cheat" da... :roll:

Hvordan jeg fikk CS på flere skjermer? Nei du.. si det :) Jeg er ikke aktiv cs-player. det var sånn fjortiss-nykk jeg fikk. Men skal sjekke hdd'en for programmer.

Skrevet

Joda.. tenkte mer på en hardware-duppeditt som "splitter" videsignalet den får fra skjermkortet. Dette finnes til TV, men veit ikke om det finnes liknende til VGA..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...