Gå til innhold

HP Deskjet 990Cxi Farve Blekk skriver


Hawkie

Anbefalte innlegg

HP Deskjet 99X har vært frontet i flere år som HP's proffserie av farveblekk skrivere for hjemmekontoret. Undertegnede har selv hatt en HP 990Cxi i hele denne perioden og vil her dele med sine erfaringer til dere brukere av HW.NO

 

Skriveren ble innkjøpt etter nøye vurdering og skulle brukes til både vanlige utskrifter så vel som en del avansert grafiske utskrifter. Valget falt på denne skriveren etter gjennom en år rekke å ha brukt andre merker. Skriverens blekk øknomi med separat farve og sort patron var også et kriterium som ble tatt med i valget.

 

Skriveren har disse features som ble vektlagt av undertegnede:

 

USB og Parallell tilkobling

Infrarød mottak

Mulighet for å mate fra bakside for tykkere papirkvaliteter

Mulighet for å sette inn ekstra arkmater (på bakside)

2 sidig ark rulle for utskrift på 2 sider

Støttes av Mac, Linux, Windows

Støtte for utskrift på konvolutter

 

 

---- Installasjon / Drivere ----

 

Skriveren hadde med en lettfattelig og meget brukervennlig veiledning såvel som en utmerket CD med drivere for både windows og Mac. Linux drivere var tilgjengelig på nettet, men skriveren var native støttet direkte i alle testede OS inklusive Linux.

 

 

---- Opplevelse ----

 

Skriveren ble først testet til bedrifts papirer og her gjorde den en upåklagelig jobb og var overraskende stillegående i forhold til en del andre skrivere i bruk.

På utskrifter med både farve og sort, viste skriveren at den var i absolutt toppklasse, det eneste som kunne trekke ned var at den sort farven som kom fra original patronen hadde en tendens til å sette seg på rullene dersom dekningen var litt stor. dette skemte flere utskrifter, men er ikke heller et typisk HP problem, men et typisk problem med sorte blekk patroner generelt.

 

 

---- Blekk økonomi ----

 

Blekk økonomien var utmerket og skriveren var opplevd av meg som rimelig i bruk i forhold til den mengde utskrifter som ble foretatt.

 

 

---- Papir ----

 

På spesial papir kom skriveren absolutt til sin rett. På et halvtykt pergamentet papir laget skriveren invitasjoner til bryllup som så absolutt trykte ut i sin ferdige form. Her imponerte den stort og viste seg meget vel egnet til bruk sammen med spesial papir. På fotopapir imponerte skriveren stort og ett sett med bryllupsbilder ble skrevet ut med bedre resultat enn et annet sett levert fra fotograf. Bildene ble klare og skarpe og har etter 1 1/2 år ennå ikke falmet mye. Dette kan også ha med kvaliteten på fotopapiret å gjøre.

 

 

---- Annet ----

 

Etter ca 1 års bruk knakk noen plast deler inni skriveren mens undertegnede bodde i Sverige. Skriveren var kjøpt i Norge og undertegnede hadde ikke med seg kvitteringen til Sverige. Kontakt med HP support i Sverige var rask og effektiv, og resulterte i følgende:

 

Ny skriver ble levert på døren av budbil, som igjen tok den defekte med seg. Ble informert om at garanti vilkårene nå gjaldt fra datoen den nye skriveren var levert. Sånt liker vi. Det ble ikke stilt noen spørsmål rundt hvordan disse plast delene kunne knekke, og undertegnede er ikke sikker på om flyttingen faktisk kunne ha gjort det. God service HP.

 

 

---- Konklusjon ----

 

HP Deskjet 990Cxi anbeflaes sterkt til alle med store krav til en hjemmekontor skriver. Den oppleves som stillegående såvel som et arbeidsjern. Utskriftene er gode og den oppleves som en god skriver til nesten alle oppgaver.

 

Skriveren ble også testet med direkte utskrift fra PDA og Mobil, noe som fungerte utmerket uten noe som helst kluss.

 

Prisen varierer i dag mellom 3000 - 3490 men er havnet litt i skyggen av multifunksjons maskinene. Har selv hatt gleden av å sammenligne denne skriveren med HP PSC 950 & 2210, samt mot en Canon MPC 400, og resultatet er at man ser forskjell på utskriftene, i HP Deskjet 990Cxi's favør. Men om multi funksjons egenskaper er nue du trenger, da er nok ikke dette skriveren for deg. Den er nemlig bare en super og grei skriver for den som har et hjemmekontor med litt store krav til utskrifts kvalitet.

 

For 2 år siden når skriveren ble innkjøpt for kroner 4490,- og undertegnede vil selv karakterisere skriveren som et fornuftskjøp den dag i dag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har denne skriveren selv. Fikk den gratis :D for ca 2 år siden. Må si at jeg ble positivt overasket over hvor stille den er.

To sidig utskrift har spart meg for mange ark. Spesielt når jeg skriver ut guider fra internett på ca 100 sider, og bruker bare 50 ark.. genialt

Har ikke fått prøvd infrarød utskrift da jeg ikke har noe som kan brukes.

Har ikke opplevd noen feil ved skriveren, dønn stabil. Har brukt både USB og paraell til utskrift. Opplevde litt problemer angående USB og WinXP når jeg brukte den driveren som fulgte med skriveren. Den klarte ikke å finne skriveren. Men allt løste seg ved ny driver.

Ser ut som kontroll over patronene fungerer bra, nivå målingen stemmer veldig ofte. Er bare på mitt 2 sett patroner siden skriveren var ny og det sier litt om hvor økonomisk den er.

Genial :w00t:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...