Gå til innhold

Floppy disk fail (40)

Anbefalte innlegg

Jeg får følgende feilmelding opp når maskina starter opp, etter å ha lest ram og disker, så kommer følgende Floppy disk fail (40).

Noen som har peiling på hva det er?

Jeg la merke til at de pinnene bak på disketstasjonen var skjeiv (to av dem), jeg retta dem opp. Men får allikavel følgende feilbeskjed!

Skal selge pcen da, så det er greit at alt funker, selv om jeg ikke bruker diskettstasjonen. Kjipt å bruke 100 kroner + porto, når maskinen selges for 3000kr.

Noen som eventuelt har en diskettstasjon liggende? jeg betaler porto hvis noen har lyst å bli kvitt diskettstasjon!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ting du kan sjekke eller gjøre:

På mange floppyer er det ingen sperre mot å sette IDE kabelen feil vei, eksprimenter med å snu og vende litt på denne. Dobbelsjekk at den får strøm fra PSU. Hvis ingenting funker så kan du iallefall fjerne feilmeldinga i bios under Errors "Halt on: -> All but: floppy, keyboard" Ikke så mye du kan gjøre altså.. Lykke til.

Lenke til kommentar

Nyere floppykabler har bare to kontakter, gamle har tre eller mer. Jep får samme melding hvis jeg på nyere maskiner setter den midterste kontakten på den gamle typen kabel i floppy-stasjonen, mens hvis jeg setter den på enden funker alt fint. Av dette postulerer jeg at nyere kontrollere/floppystasjoner ikke er kompatibelt med det gamle systemet med flere floppystasjoner på en kabel, (hvem bruker vel to eller fler floppystasjoner nå for tiden?)

Prøv derfor å sett stasjonen din på den kontakten som er helt i enden av kabelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...