Gå til innhold

AMD 64 Oppsett (Ca. 10k Nok til disposisjon)


Anbefalte innlegg

Etter litt plundring og hjelp fra flere i dette forumet har jeg (tror jeg O.o) Kommet fram til et brukbart oppsett. Har en ca. 10k til disposisjon, men ingen nødvendighet og komme opp i der, men mulighet (også kanskje mulig å overskride det litt ). Pc'n kommer det meste til å bli brukt til spill og lettere bildebehandling. (Spiller AO hvor det ofte blir store PvP kamper, med par hundre spillere og veldig mye lag :p)

 

(jeg har allerede skjerm, mus, tastatur. Har et Geforce 4 Asus Ti 4200 skjermkort så dette burde vel fortsatt holde en liten stund?)

Men trenger litt flere tips ideer..

 

Så langt:

 

Thermaltake Miditower V4000A

K8NNXP nForce3 150

AMD Athlon 64 3200+

Seagate S-ATA 160GB 7200RPM

 

 

Så når det kommer til Minne, så vurderer jeg Corsair. skal jeg velge pc3200 eller pc 4000? 512 eller 1024 tror jeg..(har ikke bestemt meg helt enda, kommer ann på total kostnad tenker jeg)

Men er åpen for andre forslag avhengig av folks erfaring om merket passer bra sammen til det andre jeg har satt opp.

Også er jeg usikker på hovedkortet. Har noen noe bedre forslag?

 

Jeg trenger et tips på en god PSU og evt. cpu fan (med mindre man tror den cpu fan som følger med prosessoren er god nok?)

Blitt tipset om Fortron/Source. Men er mange typer og lurer på hva folk mener trengs.

Også har jeg vurdert en drev kjøler (er lei av overoppheting) som f.eks denne Vantec Vortex VTXC01BK Men med tanke på viftene i kabinettet blir dette overkill?

(Og angående kabinettet, jeg valgte dette fordi det er allerede satt inn flere kabinett vifter + viftestyring. (og jeg ikke føler meg 100% sikker på å sette opp slikt og lage hull i kabinettene selv... ) Men er det noe kvalitet på disse viftene og viftestyringen? Eller burde jeg bytte ut senere?

 

Også er det noen tips på lydkort? (ikke det beste, men som kan håndtere 3dsound/surround sound) Angående det, jeg vet enkelte har hatt problemer med lydkort på hovedkort (som nforce3 har) og bruk av annet lydkort samtidig. Noen tips der? (for å "koble ut" lydkortet på hovedkortet? (Eller vil det integrete lydkortet være bra nok?)

 

 

Tror det var alt jeg lurte på for nå ;) Alle forslag/tips er velkomne. Trenger innspill.

 

 

Edit: Hvis det hjelper noe på ideer hadde jeg tenkt å modde kabinettet litte grann. Noe kald katode og evt. noen LED lys her og der.

Endret av Matriac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat bestilt en AMD 64 selv, så tar sjansen på å gi deg et svar. Thermaltake kabinettene har som du sier mange vifter, og det følger med viftestyring, i tillegg synes også noen at der ser tøffe ut. Det er imidlertid et ganske dyrt kabinett, da du må handle strømforsyning i tillegg (fort kr. 500,- +). Om ikke du har et veldig sterkt ønske om akkurat et Thermaltake kabinett, så bør du kikke på anbefalingene til hardware.no HER. Jeg har bestilt Aopen A600b, men også Antec har noen fine kabinett.

 

Når det gjelder "boxed" vifta til 3200+, så ser jeg at folk klokker denne CPU'n med standardvifta. Dette går an fordi AMD64 er en "kald" prosessor (i motsetning til ALLE andre AMD ;) ) Å oppgradere denne vifta er derfor kanskje ikke det første du vil bruke penger på.

 

Som du vet, krever AMD64, 400MHZ RAM (PC3200). Mange liker å kjøpe høyere MHZ enn det de trenger, andre kjøper heller RAM som er bevist gode til å klokke opp (Geil, OCZ). Tester viser imidertid at AMD64 korta er rimelig kresne på hvilket minne (merke) de får. Du kan lese en test fra tomshardware HER som muligens vil være til hjelp. Veldig kort fortalt, så var det Corsair minne som kom best ut av denne testen, men har ikke sjekka om DITT kovedkort var med. Det er jo og Corsair du har vurdert. velg 1024MB hvis du har penga nå, uansett er jo RAM noe som er enkelt å oppgradere til senere. 3200+ har IKKE doble minnekanaler, så du trenger ikke bry deg med disse "dual pack" eller 2 prikk like brikker.

 

Så vidt jeg har funnet ut, finnes det bare 2 brikkesett på denne plattformen pr. idag. KT800 og nForce3 150. Disse scorer rimelig likt i ytelse, og sliter med samme "kresne" minneproblematikk. Utover dette får du vel handle det hovedkortet som har de mulighetene DU ønsker (s-ata, raid, Glan, Wlan, 2 x lan osv). Noen av korta leveres med den cheapeste lydmodulen (tror det er Realtek), nForce har tidligere vært best på dette.

 

Drev kjøler sku være unødvendig hvis du du ikke skal stappe MANGE disker i kabinettet og IKKE skal ha kabinettvifter (tror jeg). Standard viftene i Thermaltake kabinettene er det viss lyd i, så du får uansett ikke en lydløs pc.

 

Beklager hvis jeg ikke ga deg noen svar, kanskje jeg vet bedre etter jeg får henta min PC på posten idag (skal bygge ikveld) :thumbup:

 

Lykke til med PC kjøp :yes:

Endret av Filla
Lenke til kommentar
Noen av korta leveres med den cheapeste lydmodulen (tror det er Realtek), nForce har tidligere vært best på dette.

Takker for svar. Kommer nok til å gå for 1024 pc 3200 Corsair da hvis pengene strekker til? (512 hvis ikke :p)

 

 

Menne, Tror du lydkortet vil være bra nok til brukbar surround sound?

(Hvis ikke, hvor komplekst er det å 'koble fra' det integrerte lydkortet? Og noen tips på et brukbart lydkort?)

 

 

Angående drevkjøler for jeg se etterhvert.. (Om det er nok penger så kanskje ja)

 

 

Og vil nok bruke boxed cpu vifta for nå..

Men er det noen Konkrete tips på PSU? MIST eller Fortron/Source? Og en eksakt modell? Som vil passe til denne maskinen? Er snakk om å bruke 4-600 ++ på den.

 

 

 

Tusen takk for det lange innlegget Filla... Og wh1t3inc. takk for dette og de andre innspillene i mitt forrige thread :D

Lenke til kommentar

-F/S 350 WATT (vet at microplex ihverfall har den) til kr. 595,- er et trygt kjøp, og den vil passe.

 

-Om du kobler til et eksternt lydkort, så disabler du det interne i BIOS (sku jeg tro).

 

-De interne/integrerte korta duger fint til spill og slikt, men faller igjennom ift. opptak/redigering av musikk og film. Problemet er hovedsaklig for mye støy og mangel på tilkoblinger. Du får lese på spesifikasjonene under "audio" på de forskjellige, noen har nemlig 5 og 6 utganger for lyd, slik at surround lyd i hvert fall i utgangspunktet skal funke. Alle brikkene har forresten surround innebygget, men som sagt det kan skorte på utganger. Men dette kan jeg ikke så mye om er jeg redd. HER ser du total oppsettet for de mainboarda som tomshardware testet. Chaintec kortet har en PCI ordning for lyd, som er den beste.

 

Fortsatt lykke til :thumbup:

Endret av Filla
Lenke til kommentar
Som du vet, krever AMD64, 400MHZ RAM (PC3200).velg 1024MB hvis du har penga nå, uansett er jo RAM noe som er enkelt å oppgradere til senere. 3200+ har IKKE doble minnekanaler, så du trenger ikke bry deg med disse "dual pack" eller 2 prikk like brikker.

Ok etter å ha satt meg ned å tenkt litt.. slik at jeg skjønner mer.. :p

 

Og ved hjelp av en hardware geek på irc.. kom vi fram til at vi ikke helt skjønte den delen med at "3200+ IKKE har doble minnekanaler og ikke bør bry meg med disse dual pack.."

 

Med andre ord mener du da at for å kunne ha 1024 minne MÅ jeg kjøpe f.ex: Corsair XMS3200 DDR-DIMM 1024MB PC3200

Men IKKE f.ex: Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB

 

?

 

Bare tenker for 1024 brikke alene er jo SCHWINDYR i forhold til dual packen?

(Og jeg kommer neppe til å kjøpe MER minne i framtida.. så 2/3 minne plasser brukt er helt greit for min del.. hvis jeg kjøper mer behøver jeg ikke kjøpe mer enn 512 brikke til eller evt. 1024.. (2giga minne vil vel være MER enn nok for spill osv :p)

 

Eller hva mente du?

Lenke til kommentar
Som du vet, krever AMD64, 400MHZ RAM (PC3200).velg 1024MB hvis du har penga nå, uansett er jo RAM noe som er enkelt å oppgradere til senere. 3200+ har IKKE doble minnekanaler, så du trenger ikke bry deg med disse "dual pack" eller 2 prikk like brikker.

Ok etter å ha satt meg ned å tenkt litt.. slik at jeg skjønner mer.. :p

 

Og ved hjelp av en hardware geek på irc.. kom vi fram til at vi ikke helt skjønte den delen med at "3200+ IKKE har doble minnekanaler og ikke bør bry meg med disse dual pack.."

 

Med andre ord mener du da at for å kunne ha 1024 minne MÅ jeg kjøpe f.ex: Corsair XMS3200 DDR-DIMM 1024MB PC3200

Men IKKE f.ex: Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB

 

?

 

Bare tenker for 1024 brikke alene er jo SCHWINDYR i forhold til dual packen?

(Og jeg kommer neppe til å kjøpe MER minne i framtida.. så 2/3 minne plasser brukt er helt greit for min del.. hvis jeg kjøper mer behøver jeg ikke kjøpe mer enn 512 brikke til eller evt. 1024.. (2giga minne vil vel være MER enn nok for spill osv :p)

 

Eller hva mente du?

Jeg har corsair twinx og er fornøyd:)

Lenke til kommentar

Gå på Komplett.no og søk etter "corsair pc3200 1024"

 

Får jo 7 forskjellige som er så og si like..

Bortsett fra at enkelte er Dual pack (2x 512) og et par er en 1024 chip.

 

Hva er forskjellen på de? Er jo 1k+ forskjell på de i pris. Jeg skjønner liksom ikke helt.. Virker nesten som de bare kaller det forskjellig og priser det forskjellig :p

 

Og hva passer best for meg? (hvis man skal tenke semi økonomisk også)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Gå på Komplett.no og søk etter "corsair pc3200 1024"

 

Får jo 7 forskjellige som er så og si like..

Bortsett fra at enkelte er Dual pack (2x 512) og et par er en 1024 chip.

 

Hva er forskjellen på de? Er jo 1k+ forskjell på de i pris. Jeg skjønner liksom ikke helt.. Virker nesten som de bare kaller det forskjellig og priser det forskjellig :p

 

Og hva passer best for meg? (hvis man skal tenke semi økonomisk også)

Corsair XMS 512 PC3200 er en fin ram med lav latency. Koster rundt 1200,- og funker meget bra til A 64.

Lenke til kommentar

Hvist ikkeb jegg tar heilt feil no, bør du gå for 1024 mb ram vist du skal spille det spillet. Broderen spiller det en del og det lagger noe sinsykt på han. Han har 512.

PS: ikke gå for Value, billig minne til de hovedkortene? gå for 2x 512 corsair(ikke Value).

Endret av AMD-GNom
Lenke til kommentar

Det jeg mente var at du ikke MÅ !! kjøpe "dual-pack" eller 2 prikk like brikker, for hovedkortet (754) støtter ikke "dual channel". Men det er absolutt ingenting i veien for å kjøpe 2 like brikker, bare det at hovedkortet ikke klarer å utnytte dette på samme måten som hos andre brikkesett. Du kan f.eks kjøpe 1x 512 og 1x 256. Tok du den ?

 

Fortsatt lykke til !

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Visstnok er nForce 3 kortene ikke så veldig kresne på minne. Kjøper du Corsair er du uansett sikret.

Vet du hvordan Geil fungerer med disse kortene?

Det skal fungere bra.

Lenke til kommentar

Har nå fått min AMD64 3200+, og skrudd den sammen. Mangler bare skjermkortet og skjermen (kommer imorgen :w00t: ) Alt fungerer helt nydelig, men gleder meg til TFT skjerm og FX5900 XT kortet (kjoerer et 9500 non pro 64 mb) nå. Jeg valgte jo en "billig" løsning, med billigste Kingston RAM, billigste hovedkort osv, så det er ingen killer PC, men skal poste benchmarks når jeg får det nye kortet i maskina. Aopen kabinettet får :thumbup: av meg, god plass, god luftgjennomstrlmning (4 papst vifter ettermontert), stille strømforsyning osv. Boxed vifta holder CPU'n på 35' idle, men skal prøve å klokke den opp 200 MHZ og teste den på load. Hadde forresten ingen RAM konflikter med Kingston/FIC hovedkortet.

 

Har du handla nå forresten ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Har nå fått min AMD64 3200+, og skrudd den sammen. Mangler bare skjermkortet og skjermen (kommer imorgen :w00t: ) Alt fungerer helt nydelig, men gleder meg til TFT skjerm og FX5900 XT kortet (kjoerer et 9500 non pro 64 mb) nå. Jeg valgte jo en "billig" løsning, med billigste Kingston RAM, billigste hovedkort osv, så det er ingen killer PC, men skal poste benchmarks når jeg får det nye kortet i maskina. Aopen kabinettet får :thumbup: av meg, god plass, god luftgjennomstrlmning (4 papst vifter ettermontert), stille strømforsyning osv. Boxed vifta holder CPU'n på 35' idle, men skal prøve å klokke den opp 200 MHZ og teste den på load. Hadde forresten ingen RAM konflikter med Kingston/FIC hovedkortet.

 

Har du handla nå forresten ?

Klart det er en killer-pc! :devil:

Lenke til kommentar

Nå er alt på plass. Største overaskelsen var nok skjermen (Huyndai q17s), den er rett og slett nydelig :thumbs: , jeg handla den fordi den ifølge tester var god til spill, jeg får ta det som en bonus at ser "dobbelt" så dyr ut som den er :p

 

Har ikke klokka opp noe enda (er en overklokking-n00bie), men her er benchmarks:

 

3dMark2001SE: 14329

 

3dMark2003 : 5310

 

Greie nok resultater, og sikkert rom for forbedringer ved klokking (hvis jeg bare gidder å lære meg det)

Endret av Filla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...