Gå til innhold

Trenger socket A kjøling til OC


E1rik

Anbefalte innlegg

AmdXp3200 = 200 x 11.5 Right?

Hva betyr det egentlig?(200x11.5)

FSB og MP?

 

Core Voltage står på 1.65 V til meg

I/O Voltage står på 1.6 V til meg

 

Er det standard?

 

Sorry hvis jeg spør for mye, eller at jeg spør for dumt.

 

Mvh

 

Eirik Nålsund

 

(PS:Dette er viktig for meg)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

11*200 = 2200mhz = xp3200

FSB = Front side bus. Kanalen mellom prosessor, ram og north bridge (populært kalt "chipsettet")

MP = Alle prosessorene får en multiplier, (en retningslinje for å indikere hastigheten på prosessoren) multiplier ganget med fsb utgjør hastigheten på prosessoren,

 

Du har 200mhz fsb, (DDR står for double data rate men i virkeligheten kjører den på 200mhz i ditt tilfelle. men siden den gjør to operasjoner på samme syklus liker vi å tro at den går dobbelt så fort)

Samme gjelder prosessoren din. Den kjører 200mhz fsb men takket være dobble operasjoner pr syklus kjører den også "teoretisk" 400mhz.

 

volt settingsene dine er standard ja.

I/O trenger du ikke å bry deg så mye om. Du behøver ikke å bry deg om den før du når OC grensene til chipsettet. Men det er tvilsomt at du gjør. Ram eller prosessor kneler som regel før det.

DDR voltage kan være fin å øke for å opprettholde lave timings på minnet ved OC.

Core voltage må du øke en eller annen gang får å få presset max ut av prosessoren din.

 

Du kan tenke deg to parallele linjer. ___________

___________

 

Imellom disse linjene går det en sinus bølge, (signalene til prosessoren)

Når du overklokker øker du "kurven" til bølgen og tilslutt treffer de veggene og når de bryter veggene blir prosessoren ustabil og kræsjer. Når du øker volt'en på prosessoren øker du mellomrommet mellom linjene/veggene slik at kurvene igjen kan bevege seg fritt.

 

Hvis du skjønner :D

Lenke til kommentar

Du åpnår mest ytelse økning ved å øke fsb for da øker du samtidig hastigheten på minnet og kanalen mellom prosessoren og chipsettet. i tillegg til å øke hastigheten på prosessoren.

 

Det man pleier å gjøre med prosessorer som har høy multiplier er å senke multiplier deretter øke fsb til ram/chipsett ikke takler mer så senke fsb litt igjen og øke multiplier deretter øke fsb til max stabile for å få presset det meste ut av systemet.

 

Sett multiplier til 10x f.eks så øker du fsb så langt du klarer før maskinen ikke booter mer så still tilbake. Sett multiplier til 11 igjen og start å øk fsb. Kræsjer maskinen før du når det samme som du gjorde første gang senker du multiplier til 10.5 og fortsetter.

Lenke til kommentar
Men når jeg skal clocke, skal jeg clocke FSB og multiplieren da?

Eller?

 

Jeg beklager hvis det er informasjon jeg ikke har fått inn i skallen her.

Hehe, setter pris på svar.

Jeg kan sette min MP på andre hastigheter, men den vil ikke stå på noe annet enn 13 uansett om jeg setter den opp eller ned :p

 

Du har en xp3200. den kjører på 200x11. Har hørt at Twinmos 2700 brikker har vært kjørt på 225 mhz. Det er 60 mhz over vanlig hastighet, så du kan nok kjøre opp dine 3200 brikker litt. men IKKE HØR PÅ MEG OG ØDELEGG KOMPONENTENE DINE!!! :)

Hvis du vil overklokke burde du kanskje få låst opp MPen hvis den er låst (noe den antakeligvis er). Det er jo litt skummelt med tanke på at du skal koble sammen bitte små komponenter på selve cpuen.

 

Konklusjon:

Du kan nok klokke opp systemet med fsben litt, men vær forsiktig. Siden den allerede kjører på 400 mhz. Jeg vil tro at din MP er låst, men om den ikke er det kan du jo prøve det litt også :) Sette opp vcore litt og da. Prøv deg fram!

Endret av Andeplane
Lenke til kommentar
Jepp, skjønner en del bedre nå ihvertfall.

Du sier det er lurt å øke Core Voltage.Ut ifra eksemplet ditt.

Skal jeg gjøre det med en gang?

 

Hvilken bør jeg sette opp mest: Multipliern eller FSB'en da?

Først øk fsb steg for steg

 

Ikke øk voltage før du må. Du merker at et eller annet må gjøres hvis maskinen ikke boot'er ordentlig eller restarter av seg selv unnder oppstart etc. Unormale ting generellt.

 

Vanligvis er det da volt som må økes. Øk kun et steg om gangen. Så prøv å boot igjen.

Normalt sett vil den starte normalt igjen. Kan tenkes du må øke volt 2-3 steg oxo. Varierer fra prosessor til prosessor.

 

Etterhvert vil du komme til et punkt hvor det ikke hjelper å øke volt på prosessoren mer.

Det du da kan prøve er å øke I/O voltage og DDR voltage for det kan tenkes at det er de som holder igjen.

 

Husk ikke over 2.0v på prosessor!

Lenke til kommentar
Hvordan sjekker jeg om MP er låst ?

En måte er å se på hastigheten om den endrer seg når du setter opp MP. Hvis den gjør det, så er den ulåst :) Eller så kan du sjekke steppingen. Det står noen tall oppå kjernen på selve prosessoren. Der vil du finne for eksempel 0340. 03 står for 2003 og 40 betyr uke 40. Hvis den er produsert i 0342 eller senere er den garantert låst. Før uke 39 er den ulåst. Sånn tror jeg det var med samtlige XP prosessorer. Mellom 39 og 42 går det bare på om du er heldig ;)

Lenke til kommentar

Da er det bare å konsentrere seg om fsb.

Dessverre har du ikke så mye å gå på da prosessoren din allerede går på 400mhz

 

Burde ha kjøpt en med 333mhz bus hvis du hadde planer om å overklokke.

 

Men du får prøve å øke fsb steg for steg. Eventuellt øk I/O og DDR voltage etterhvert som ting blir ustabilt.

Lenke til kommentar
Sett en egen grense på 50 grader f.eks ved load.

så tilpasser du vifte spenningen deretter. Går du over 50 grader øk hastigheten littegrann så den kryper rett under igjen. Kjør burn-in i sisoft får å sjekke hvor varm den klarer å bli. fint for å se om den er stabil også.

50 grader ??

 

Den kan nå fint kjøre på 60 uten no problem

 

Eg Kjørte min på 77 grader stabilt og den lever fortsatt :yes:

Lenke til kommentar
Sett en egen grense på 50 grader f.eks ved load.

så tilpasser du vifte spenningen deretter. Går du over 50 grader øk hastigheten littegrann så den kryper rett under igjen. Kjør burn-in i sisoft får å sjekke hvor varm den klarer å bli. fint for å se om den er stabil også.

50 grader ??

 

Den kan nå fint kjøre på 60 uten no problem

 

Eg Kjørte min på 77 grader stabilt og den lever fortsatt :yes:

Bare en temp jeg har satt som min egen grense. Ikke et must å ligge under det.

Men er bedre å være på den trygge siden. Klarer ikke kjøleren og holde prosessoren under 50 grader ved load er den ikke no å samle på uansett.

 

Over 60 grader ved OC er ikke no særlig.

Over 70 grader er idioti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...