Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For ca. et halvt år siden lagde jeg en boks med et 20x4 linjers display i. Jeg hadde nesten glemt det, men jeg fant noen bilder jeg tok under arbeidsprosessen liggende på pc'en, så jeg tenkte jeg kunne legge de ut her. Poenget med boksen var at den skulle vise info om en filserver som sto gjemt innunder pulten.

 

Ps: Den gang hadde jeg ingen anelse om at det var makrofunksjon på kameraet, så beklageligvis var alle bildene totalt ute av fokus. :p Men nå jeg gjorde oppløsninga 10 ganger mindre i høyde og bredde, ja da ble de faktisk helt greie.

 

Dette prosjektet begynte først med en dårlig front og en dårlig boks, men så så jeg at Clas Ohlson hadde en innbyggingsboks som passet.

 

2.jpg

 

Du kan se loddingen på første bildet. Jeg har satt en motstand i serie med bakgrunnsbelysningen. Dette er det mange som glemmer. Hvis man ikke gjør dette vil ikke bakgrunnsbelysningen begrense seg og bare ta så mye strøm den får. Jeg har også en variabel motstand til kontrast.

 

4.jpg

 

Her ser du skruene som skal brukes og displayet forfra.

 

11.jpg

 

Her har jeg streket opp der jeg skal skjære.

 

12.jpg

 

Her er jeg ferdig med og skjære.

 

13.jpg

 

Her har jeg pusset overflaten med fint papir for og få børstet aluminium looken.

Dette blir ikke større på grunn av dårlig fokus.

 

14.jpg

 

Dette er baksiden av boksen hvor hunnkontakten skal tilkobles.

 

15.jpg

 

Her har jeg lagt på araldit. Jeg har skruene festet til displayet for og være sikker på at avstanden mellom skruene blir riktig, for hvis avstanden skulle vise seg og være feil, får man ikke rettet på det med det første. Det er Araldit vi snakker om. ;)

 

16.jpg

 

Nå har aralditen tørket og jeg har tatt av displayet.

 

17.jpg

 

Her kan du se fronten sammenlignet med den første fronten jeg lagde som skulle brukes til en annen boks.

 

21.jpg

 

Her kan du se boksen med lys.

 

22mini.JPG

 

Slik ble det! Hvis du vil se bildet i høyere oppløsning, er url'en her:

http://home.no/jonp/LCD/22.jpg

 

 

Denne teksten var bare kopiert fra en fil, samt at jeg har lagt til linker til bildene, så det kan være en del skrivefeil i den, men jeg har rettet opp mesteparten.

Det jeg ikke fikk bilde av, og som også var en stor del av det, var at jeg lagde en custom parallell kabel som overførte strømmen til displayet.

 

Planen nå er at jeg kommer til og bruke displayet i et Antec kabinett jeg skal bestille, så snart jeg har solgt Shuttle pc'en min. Jeg fant ut at det ble litt liten plass i det. Det fremtidlige prosjektet skal såklart legges inn her. Hvis det går som jeg har tenkt, skal jeg lage et mønster i form av en pil på siden, og bruke noen fiffige print kort kretser jeg har laget.

 

Edit: Fant feilen. Hadde glemt at adressen var Case sensitive.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nice ;) vurderer og gjøre det samme.. må bare bestille nytt display etter og ha kortslutta d forrige.. :wallbash:

 

Varenummer på boksen og skruene??

 

edit: lagt til noe..

Takker... :) Nå har jeg lett lenge etter boksen, men jeg finner den ikke på webshoppen... Skruene var bare noen forsenkede skruer som jeg har liggende. Jeg tror boksen egentlig var en koblingsboks for elektronikk, men jeg er ikke sikker. Det var iallefall en standardboks som var i 3 størrelser. Skal si ifra hvis jeg finner den.

Lenke til kommentar
har du et koblingsdiagram, har bestilt et slik display fra elfa på fradag :)

hadde du hatt det, så ville det vært fint!

På elfa tror jeg de bare selger seriell display, og da blir saken en annen, men er det parallell, så har jeg laget et koblingsskjema selv, hvor jeg har tatt utgangspunkt i et annet. Den metoden jeg har laget, ser jeg på som litt bedre... Men du får si ifra hvis det er parallell da.

Lenke til kommentar

Jeg har også ett 20x4 display liggende, men pga jeg aner ikke hva jeg mangler og hvordan jeg skal koble det har det blitt liggende i år og fjell nå.

Så om du hadde kommet med en komplett handleliste og koblingsskjema hadde det inngått max.

Samt, hva slags server? Linux?

Jeg har en debian-sak stående under desken også, uten skjerm:|

Lenke til kommentar
Nice :yes: Eksternt display er nok ofte den beste løsningen for de fleste med display. "Alle" monterer den i kabinettet som står på gulvet, så innsynet blir jo deretter også.

En annen ting som er greit for oss som har kabinettet oppå pulten er å montere displayet innenfor vinduet. Men jeg er enig det med kabinettet på gulvet... dessuten er det dårlig innsynsvinkel på displayene så det er en fordel å ha det rett forran seg. Faktisk skrudde jeg i biter 19" min for å sjekke muligheten for å ha displayet modda inn i den, men det var for liten plass, så jeg nøyde meg med å bytte ut dioden til blå...

 

Jeg har gjort dette (innenfor vinduet) med et crystalfontz seriell display på 20x4. Det er nydelig å ha det der og informasjonen jeg får i det er nyttig. (ledig plass på diskene, overføringshastigheter på downloads, temperaturer fra motherboard monitor, nye e-poster osv...)

 

Har også brukt koblingsboks fra clas ohlson til en 20x4 boks jeg hadde stående oppå mitt gamle chieftec. Når dere sier det så må jeg finne det frem og lage en printerport kontakt på baksida, slik at det blir litt mere anvendelig. Det bare ligger og slenger nå... Faktisk ligger det 2 og slenger :p

 

De HD44780 basserte parallell displayene er kjøpt hos en i Sandnes, men jeg husker ikke hva firmaet hans het. Han har forresten åpnet butikk nå nettopp, rett ovenfor videoverden/rema1000 i Sandnes. Har ikke vært innafor dørene, men så at det var en del katoder og sånt i vinduet. Greit for de lokale nerdene å stikke innom å kikke på varene før de bruker sine hardt inntjente penger.

 

DrErling

 

btw, grei guide!

Lenke til kommentar
Her er koblingsskjemaet jeg lagde. Jeg tok utgangspunkt i tabellen fra ocshoot guiden, og et annet koblingsskjema. Så egentlig er det cirka samme infoen som i tabellen til ocshoot, men bare gjort om til tegning.

Dette er det samme skjemaet som ligger på denne siden?.

For jeg har nå satt opp display og får bare rare tegn:/

Sjekk i "elektronikk". Ellers kunne jeg ha bidratt med bilder til workloggen din:)

Endret av Grimnar
Lenke til kommentar
Her er koblingsskjemaet jeg lagde. Jeg tok utgangspunkt i tabellen fra ocshoot guiden, og et annet koblingsskjema. Så egentlig er det cirka samme infoen som i tabellen til ocshoot, men bare gjort om til tegning.

Dette er det samme skjemaet som ligger på denne siden?.

For jeg har nå satt opp display og får bare rare tegn:/

Sjekk i "elektronikk". Ellers kunne jeg ha bidratt med bilder til workloggen din:)

Nei, det er ikke det samme. Jeg har lagt alle jordlederne parallellkontakten over til jord på molex, satt inn en fast motstand og fjernet noen andre ledere. Sammenlikn de nærmere så ser du en del forskjell... Hvis du ikke fikk til med det andre, så prøv met skjemaet mitt. Det er større sjanse for at det funker.

Lenke til kommentar
Her er koblingsskjemaet jeg lagde. Jeg tok utgangspunkt i tabellen fra ocshoot guiden, og et annet koblingsskjema. Så egentlig er det cirka samme infoen som i tabellen til ocshoot, men bare gjort om til tegning.

Dette er det samme skjemaet som ligger på denne siden?.

For jeg har nå satt opp display og får bare rare tegn:/

Sjekk i "elektronikk". Ellers kunne jeg ha bidratt med bilder til workloggen din:)

Nei, det er ikke det samme. Jeg har lagt alle jordlederne parallellkontakten over til jord på molex, satt inn en fast motstand og fjernet noen andre ledere. Sammenlikn de nærmere så ser du en del forskjell... Hvis du ikke fikk til med det andre, så prøv met skjemaet mitt. Det er større sjanse for at det funker.

hehe, så du bruker et potmeter og en fastmotstand?

OK, det skal vel ikke spille noe rolle for min del i allefall.

Jeg har fulgt skjemaet ditt, og ting funker ikke.

Derfor tømte jeg google for andre, eller originalmetoden. Men det andre skjemaet var enda mer forvirrende:) Så jeg fulgte ditt.

Lenke til kommentar
Her er koblingsskjemaet jeg lagde. Jeg tok utgangspunkt i tabellen fra ocshoot guiden, og et annet koblingsskjema. Så egentlig er det cirka samme infoen som i tabellen til ocshoot, men bare gjort om til tegning.

Dette er det samme skjemaet som ligger på denne siden?.

For jeg har nå satt opp display og får bare rare tegn:/

Sjekk i "elektronikk". Ellers kunne jeg ha bidratt med bilder til workloggen din:)

Nei, det er ikke det samme. Jeg har lagt alle jordlederne parallellkontakten over til jord på molex, satt inn en fast motstand og fjernet noen andre ledere. Sammenlikn de nærmere så ser du en del forskjell... Hvis du ikke fikk til med det andre, så prøv met skjemaet mitt. Det er større sjanse for at det funker.

hehe, så du bruker et potmeter og en fastmotstand?

OK, det skal vel ikke spille noe rolle for min del i allefall.

Jeg har fulgt skjemaet ditt, og ting funker ikke.

Derfor tømte jeg google for andre, eller originalmetoden. Men det andre skjemaet var enda mer forvirrende:) Så jeg fulgte ditt.

Det var rart at det ikke virket. Har du gått over alle kontakter? Har du sjekket at ingen loddepunkter er loddet sammen på displayet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...