Gå til innhold

AMD eller Intel?


Anbefalte innlegg

Jeg har i snart 3 år sittet på en AMD T-Bird 1200 og brukt K7T Turbo-R ATX Mainboard. (og 1024 pc133 sdram)


På tide med nytt synes jeg.


Men, AMD eller Intel? Var ikke helt fornøyd med AMD (Min forrige PC var en pentium II 400mhz :p) men jeg har blitt fortalt at det var T-bird serien som var skrot..


Tenkte på en p4 2400 mhz eller.no slik. Men Kanskje jeg skal gi AMD en sjanse til?(Selv om jeg har fått råd om å holde meg borte fra AMD, har jeg også fått råd om å holde meg borte fra Intel.. Enhver smak antar jeg.)


Uansett, det jeg vil fram til. Om det er noen der ute som har en prosessor der ute med god ytelse som er å anbefalle. Kanskje også noe som jeg kan bruke til å lett lære meg overklokking (siden jeg er nybegynner i det feltet) Da også et hovedkort som vil passe denne prosessoren. Jeg ønsker å bytte til DDR RAM så dette må også tenkes på. (vil ha ca 512-1024 ddr ram til å begynne med, noen ideer på merke?)


Jeg har et Geforce 4 Asus Ti 4200 AGP8X skjermkort og tror jeg kan fortsatt bruke dette en stund? (kjøpte det på forsommeren i fjor)


Har hatt 2 x Western Digital Caviar 120GB (med 7200 rpm) som jeg tidligere kjøpte på ukens tilbud på komplett.no... Men disse har bare gitt meg problemer og jeg tror den ene (med alle de viktigste filene mine :p) Har tatt kvelden :D Så kan trenge (no)en ny(e)..


Har hatt problemer med overoppheting og at maskina fryser mye. Så vil investere i et godt Kabinett som også kanskje ser litt fancy ut. Noen tips? (Skal være lett å kjøle osv. Kostnad rundt ca. 1-2k (eller mer hvis bra tips?)) Da vil jeg også trenge en strømforsyning som faktisk funker bra :p
Og da gode (så og si) lydløse vifter også :p


Ca kostnad på alt dette må ligge på 10k eller under...


(som tilegg kan jeg trenge et nytt nettverkskort, lydkort og høytalere.. Har hatt et Creative SB Live! lydkort, vet ikke om dette fortsatt er brukbart eller oppgradering er å anbefalle? Har hatt et surround sound system men det er nå (noe sprengte høytalere) + diverse skader pga. "sosialt samvær med leskedrikker nær elektronisk utstyr" opp gjennom årene :D)



Enhver tips du har å komme med er gull verdt for meg. Har holdt på med pc i endel år, men føler meg fortsatt ikke 100% sikker på hardware. i den del å velge riktig type for meg, (port/socket osv. for at det forskjellige passer sammen :D)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
kjøp en amd64 3000+

 

prosessor med 64 bits støtte: 1850,-

hovedkort: 750,-

minne 400mhz: 650.-

vere den første i gata med 64 bits pc: ubetalelig

 

(e trossalt ikkje so mykje dyrare enn en middels p4 prosessor)

Link?

Lenke til kommentar

Ok jeg kikket litt på amd 64 prosessorer:

 

Forskjellen på disse 2 er vel bare innpakningen:

 

AMD 64 3000+

 

AMD 64 3000+

 

Men denne..

AMD 64 3200+

 

Hva er den egentlige forskjellen for 750 KR

 

Jeg ser det er dobbelt så stor L2 Cache, og 3DNow! (som er typisk for AMD, det vet jeg :p) Men hvor mye har dette å si? er det verdt 750kr for den forskjellen synes dere?

 

 

Og i såfall.. Noen spesifikke ideer på hovedkort som vil passe?

 

Er også åpen for andre ideer for prosessorer (evt. tips for andre sider som er bedre/billigere enn komplett.no?)

Lenke til kommentar

Vel som dere sikkert skjønner er dette første gang jeg setter sammen en PC alene.. (Den forrige "Pakka" ble satt sammen av Hattelco gjennom Expert... Aldri igjen... Fikk dårlig service når pc'n krasja her tidligere.. (hadde 3 års garanti..) :p)

 

 

Men, jeg så på det HK.. Jeg har ikke noe imot å bruke mer på HK, (som kan evt. brukes till oppgradering/klokking senere?) .. Hva er anbefalt? et brukbart Hk til 1-2k?)

Lenke til kommentar

Vel jeg ser det er 2 versjoner av det. Hvilket er mest verdt penga ... Og Hvorfor.. Hvorfor er det bedre enn resten :p

 

950,-

1695,-

 

 

Denne pc'n kommer for det meste bli brukt til Spill (av det som krever system kraft mener jeg) for det meste mmrpg.. Og evt bildebehandling.

Så dette er kanskje noen flere pekepinn på hva jeg ønsker å oppnå her.

Lenke til kommentar

Angående kabinett..

 

 

Jeg har lyst på litt "fancy".. Evt litt lys osv. Ikke noe overdrevent men noe midt i feltet..

 

Har blitt tipset om f.eks Lian Li eller Thermaltake...

 

Noen med erfaringer? Et bra fancy kabinett som er 'lett' å kjøle? (som kan "overleve" i tett luft som f.eks på The Gathering)

Lenke til kommentar

Skal du kjøpe Athlon64, ville jeg for all del ikke kjøpt nå. Socket 754 varer maks ut året, siden alle Athlon64 skal over på Socket 939. Og P4E (Prescott) skal snart over på socket T i løpet av året. Felles er at PCI-express og kanskje DDR-II kommer i løpet av året. Så i år er det mye som skjer. Hvis du kan vente, så for all del vent.

Lenke til kommentar
LOL...Hvorfor vente hele tiden på noe nytt :roll: et 754 HK varer da mye lenger enn ett år. Man må ikke ha et PC express elelr DDR2 i år vettu og han vil få nok av ytelse i minst 2 år femover.

Det jeg mente med "varte" er at socket 754 fases ut i løpet av året.

 

Edit: dessuten kommer det såpass mange nyvinninger, så det kan være lurt å få med seg de endringene når man skal kjøpe seg noe nytt. Socket 754 eller 478 er for øyeblikket ikke akkurat så veldig fremtidsrettet.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Joa. er mye mulig det. Menne...

 

Venter man så lenge, så må man vente lengre for noe annet :p

 

 

Altså målet er at jeg helst vil ha en ny pc før Påsken (mål The Gathering..starter 7 april) Helst da 2 uker før slik at jeg får tid til å sette opp hardware software og bli vant med det forskjellige :p

 

 

Jeg MÅ ikke ha 64. Derfor jeg spør her. Hva folk generelt sagt er Beste pc'n jeg kan få i løpet av februar mars. For en som ikke er verdens rikeste.. (mao. kjøpte pc for 3 år siden. kjøper nytt nå (det meste nytt) og kan oppgradere for noen tusen i året gjennomsnittlig)

Lenke til kommentar

Angående kabinett..

 

 

Jeg har lyst på litt "fancy".. Evt litt lys osv. Ikke noe overdrevent men noe midt i feltet..

 

Har blitt tipset om f.eks Lian Li eller Thermaltake...

 

Ja kan anbefale LianLi, men det er slett ikke "fancy", der er stilrent og elegant. Og god kjøling, du kan dra ut HK slik at du lett kommer til. Men det er dyrt og uten PSU.

Lenke til kommentar

Vel jeg anser elegant som fancy :D

 

 

og jeg har egentlig ikke så altfor mye imot å bruke 1-2.5k på kabinett.. Så lenge det er kvalitet...

 

 

Angående "vanlige" eller aluminiums kabinetter.. Hva liker folk best? Mange sier Alu. kabinetter bråker mer og kan 'lett' bulkes..Men er lett å bære rundt.

 

I og med at jeg bare flytter på den noen ganger i året vil jeg heller ha litt mer slit og bedre lyd dempning?

Lenke til kommentar
Vel jeg anser elegant som fancy :D

 

 

og jeg har egentlig ikke så altfor mye imot å bruke 1-2.5k på kabinett.. Så lenge det er kvalitet...

 

 

Angående "vanlige" eller aluminiums kabinetter.. Hva liker folk best? Mange sier Alu. kabinetter bråker mer og kan 'lett' bulkes..Men er lett å bære rundt.

 

I og med at jeg bare flytter på den noen ganger i året vil jeg heller ha litt mer slit og bedre lyd dempning?

Hvem i ****** har klart å bulke kabinettet sitt da? :p

 

Men seriøst, gå for Lian Li! Samma hvilket du velger fra dem blir du garantert fornøyd. Alu. kabbis anbefalest.

 

(Har selv et lettere modifisert PC6077USB som jeg er storfonøyd med)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...